Provinciaal Domein Roomacker

Roomacker is met zijn 12 ha een klein, maar waardevol provinciaal domein. Het provinciebestuur kocht het in 1993 met 3 voormalige kleiputten, overblijfselen van de kleiwinning door de Antwerpse Machinesteenbakkerijen Tielrode. Het is ondertussen uitgegroeid tot een natuurgebied met prachtige fauna en flora. De waterkwaliteit is buitengewoon goed. Omdat de kleiputten bovenop de dertig meter hoge cuesta liggen, kan er geen afvalwater in doordringen. In de kleiputten leven zwanenmosselen, rivierkreeften, rivierpootkreeftjes, karper, baars en blankvoorn. Er is een amfibieënpoel aangelegd voor zeldzame soorten als de kamsalamander en rugstreeppad. Veel watervogels voelen zich hier thuis, zoals de meerkoet, de fuut, de aalscholver en zelfs de ijsvogel. Tijdens de winter komen hier honderden kuifeenden overwinteren. Ook de flora is waardevol. Hier bloeien onder meer aardorchideeën zoals de brede wespenorchis en het zeer zeldzame wit bosvogeltje.

Rond 10 uur werden we verwacht aan taverne ’t Veer in Tielrode waar we de gelegenheid hebben om iets te drinken. Daarna vertrokken we  aan ons eerste gedeelte van de wandeling. Aanvankelijk regende het maar een beetje, doch na 10 minuutjes opende de hemelsluis in volle kracht en werden we doornat. Maar dit kon de doorwinterde plussers echt niet deren. De wandeling leidde ons rond de potpolder Tielrodebroek.  De wandeling bracht ons op de Scheldedijk. Hier kregen we een mooi uitzicht op zowel de Tielrodebroek Potpolder als op de slikken en schorren van de Schelde. De gronden in de potpolder deden vroeger dienst als hooilanden. Weidevogels zoals de kievit, de veldleeuwerik en de graspieper voelen zich hier in hun sas. De bruine kiekendief komt elk jaar zijn nest bouwen in dit voedselrijke gebied. De beken in de potpolder lokken heel wat eenden- en ganzensoorten. Opvallende planten zijn onder meer de echte koekoeksbloem, de dotterbloem

Roomacker wandelroute

Onze jassen en broeken waren ondertussen opgedroogd en konden we vertrekken voor onze namiddag wandeling en voorwaar het zonnetje scheen.

Aan het Durmeveer zagen we het standbeeld van Cyriel Bogaert, beter bekend onder zijn bijnaam “Den Toeter”. Hij was één van de bekendste veermannen uit Tielrode. We wandelden rechts de geasfalteerde Durmedijk op, richting Hamme. Aan onze rechterkant zagen we de Paardepolder, links stroomt de Durme.  We keerden deze rivier de rug toe en sloegen rechts af, de Hogenakkerwegel in. Op het einde van de weg volgden we links de veldweg tot aan het controlestation van Air Liquide. Hier sloegen we rechts het smalle wegeltje in. Zo bereikten we de Bettehemstraat. We klommen links de straat op, tot we de Gentstraat bereikten. Weer links om onze klim verder te zetten in de Hofstraat. Zo bereikten we de ingang van het Provinciaal Domein Roomacker. We volgden dit pad en wandelden voorbij de drie voormalige kleiputten. Voorbij de derde kleipunt verlaten we het Provinciaal Domein Roomacker. We vervolgden onze wandeling door het dorp om opnieuw de  de dijk van het Tielrode-Broek op te klimmen.  Hier ligt een rustieke schapenstal. De schapen grazen op de dijken van de Schelde en de Durme en zorgen op die manier voor een milieuvriendelijk onderhoud van de dijken. In de Reekstraat volgden we de bocht naar rechts mee tot beneden  tot aan ’t Veer.

Om deze mooie dag af te sluiten trokken we nog naar Temse om aan de oever van de Schelde nog even na te kaarten bij pot en pint.