Verslag : Blauw Wit A – Ganda A : 12 - 14  (10-12)
A: Kobe (1), Imke (2), Tine (2), Jan

V: Lander (2), Ana (1), Zoë, Jelle (3)
Wissels : Riet (1), Ruben

Scheids : B. Wouters

Na de kalkoen en andere eindejaarsgerechten hervat de zaalcompetitie met de laatste wedstrijd van de heenronde.  Voor Blauw Wit meteen de topper tegen de nummer 2 in de reeks : Ganda.  De B-ploeg had de inpakkoorts nog steeds in de vingers en toonde de Gentenaars haar kunsten.  De zaal was zo direct opgewarmd voor de hoofdbrok, alhoewel weinig supporters uit hun luie zetel waren geraakt, als ik naar de tribune keek.

Stress baas bij onze blauwwitten die bijna 7 minuten nodig hadden om de eerste bal door de mand te krijgen, iets wat de bezoekers hun toen al driemaal hadden voorgedaan.  Het wordt de hele eerste helft moeizaam achtervolgen.  Halverwege lijkt dat te lukken als de kloof tot een puntje wordt gereduceerd.  Telkens weet Ganda onmiddellijk tegen te scoren en, erger, hun voorsprong terug naar 3 verschil te brengen.  De ruststand geeft het ware beeld van deze speelhelft weer.

De speech in de kleedkamer lijkt zijn vruchten af te werpen als Riet in de eerste aanval haar ploeg terug brengt op het kleinste verschil.  Het vervolg is onwaarschijnlijk.  Beide ploegen bakken er aanvallend niks meer van.  De frustratie en spanning loopt langs beide kanten tussen en naast de lijn naarmate de tijd verstrijkt hoger en hoger op.  Lander kan met 18’ te gaan de score effenen, 10-10.  Ganda mist de volgende aanval een stip, waarna hun coach een time out neemt in een poging om terug wat stramien in het spel te krijgen.  Een schotje brengt de bezoekers terug op voorsprong (14’05”).  Drie minuten later mag Imke naar de stip, maar ook deze gaat naast.  Protest levert een dame van Ganda een groene kaart op, terwijl de wedstrijd meer en meer in een impasse geraakt.  Beide ploegen krijgen geen ordentelijke aanval meer opgezet.  Nu tracht Niels via een time out rust in zijn achttal te krijgen.  Het is echter Ganda dat na hernemen zijn voorsprong verdubbelt (7’23”).  Het doet de hectiek bij Blauw zo mogelijk nog toenemen.  Jelle vindt eindelijk de binnenkant van de mand (4’20”), de volgende aanval gecounterd tegen Kobe.  Die neemt na de vakwissel weerwraak, wat ook Ganda doet en zich zo, ondanks een spannend maar scoreloos slot, van de winst verzekerd.

Iedereen was unaniem : dit was een non-match.  Afwerking zoek, combinaties onbestaande, bezetting van de posities nihil en dit bij beide ploegen.  Voor het vervolg van de competitie geen man overboord, aan de coaches om de trein terug op de sporen te krijgen.