Verslag : Boeckenberg A – AKC/Luma A : 21 - 24  (13-8)
A: Tibo D (4), Lauren S (1), Joppe B (4), Lisa VG (3+s)

V: Jordan DV (2), Amber E, Tess V, Thomas T (5+s)
Wissels : Lucas DR

Scheidsrechters : D. Mertens, K. Meeus

AKC/Luma kende een moeilijke competitiestart.  De eerste wedstrijddag bleven de deuren van sporthal De Nachtegaal potdicht, op bezoek bij Kwik kwamen ze een doeltje te kort voor een gelijkspel.  In de volgende 3 matchen vielen er bij hen minstens 25 doelpunten te noteren, met een 6 op 6 tot gevolg.  Van een thuisvoordeel is er tegen de roodwitten geen sprake, vermits het al een paar jaar ook hun thuiszaal is.  Niet alleen de foyer, maar ook de tribune vulden zich quasi volledig, want deze wedstrijd kondigde zich zoals steeds aan als een clash.

Onze panters laten zich niet intimideren door de rode supportergolf naast hun aanvalsvak.  Een inloper van Tibo en een schot van Joppe doen de vakken al na 2 min. wisselen.  Het tweede vak heeft meer tijd nodig om te scoren.  Een inloper van Thomas countert de strafworp tegen Joppe.  Zoals verwacht zien we hevige duels en verdedigingen die proberen zowel ballijnen toe te lopen als hun tegenstander uit de mand te houden.  De afwerking van de bezoekers lijdt daar het meeste onder.  Want blijft de stand nog tot halverwege min of meer in evenwicht, 5-3, daarna voeren onze panters de forcing.  Na een schot van Lisa, een inloper van Lauren een tip in van Jordan en een schot van Thomas kijkt AKC 3 min. later tegen een 6 punten kloof aan.  Hun coach grijpt in en brengt Jari H over naar het andere vak.  Gert antwoordt door ook Joppe van vak te wisselen.  De bezoekers hebben in die periode een remonte ingezet tot 9-6, gestuit door Thomas en daarna door Tibo.  De slotminuten zij opnieuw voor onze panters.  Met een eenhandig handigheidje scoort Joppe, gevolgd door een vrijworp van Lisa.  Met nog 2 sec. mag Jordan naar de stip na een zeer rumoerige tussenkomst van de AKC-bank.  Hij mist de kans om het verschil op 6 te brengen.

Voor de eigen supportersschare presteren de spelers van AKC pakken beter dan in de eerste helft.  Met 3 schoten op rij staat het in no time 13-11.  Ondanks een puntje van Jordan komen er nog 2 goals van de bezoekers bij.  Het orkest van de bezoekers zweept de supporters en spelers op.  De zaal begint te kolken.  Tweemaal kunnen onze panters de gelijkmaker voorkomen, maar met schoten tegen Tibo en Lisa is de stand in evenwicht 16-16.  Als de tegenstander van Jordan uitglijdt en valt, struikelt Jordan over diens voeten waardoor hij ongelukkig op diens been terecht komt.  De groene kaart en de strafworp die daaruit voortvloeien zijn voor mij onbegrijpelijk (en vragen een beeldstudie).  Onze panters rechten de rug.  Tibo maakt gelijk, Joppe schiet zijn ploeg terug op voorsprong en als de bezoekers een stip missen, lijkt Thomas – ingevallen voor Jordan – een ietwat veilige voorsprong te brengen.  Doch AKC is niet meer te stuiten.  Hun verdediging wordt wurgend, zodat onze panters moeilijk tot goede scoringskansen komen, terwijl ze in aanval nu wel scherp afwerken.  Thomas brengt zijn ploeg voor de laatste maal op voorsprong.  Daarna denderen de bezoekers resoluut door naar de overwinning.

Wat een contrast tussen de twee speelhelften !  Elke ploeg dominant in een speelhelft !  Enkel scoort AKC in de tweede helft net iets meer dan onze panters in de eerste en pakken zo de punten.  Eigenlijk hadden we dit scenario al gezien tussen de B-ploegen.  Ook daar pakken onze panters 6 doelpunten voorsprong en moeten knokken in de tweede helft om een gelijke stand in de wacht te kunnen slepen.  Kan AKC de wedstrijd beter indelen en de krachten spreiden over de volle 50 minuten ?  Of is dit patroon toevallig ?  Twee weekends om dit los te laten en te beginnen aan de voorbereiding van de wedstrijd tegen Floriant op 6 januari.

In de rangschikking vinden we 5 clubs met elk 8 punten aan de leiding.  Als Voorwaarts de inhaalwedstrijd tegen AKC/Luma zou winnen, worden dat 6 clubs met 8 punten.  Hoe dan ook, de strijd om de 4 plaatsen van de kruisfinales belooft enorm spannend te worden.