Verslag kruisfinale : Boeckenberg A – Borgerhout/GW : 23 - 24  (12-8)
A: Tibo D (4), Lauren S (4), Lisa VG (5), Joppe B (2)

V: Jordan DV (2), Amber E (2), Tess V (1), Thomas T (2)
Wissels : Lucas DR (1), Rani VH

Scheidsrechters : T. Vangoidsenhove, E. Mertens

Het afbreken van de brug ter hoogte van Ranst kon de supporters niet weghouden van Herentals, net zomin als het afgebroken bruggetje over de Nete aan Bobbejaanland mij ervan weerhield om de sporthal te bereiken.  De chauffeur van de spelersbus, of zijn GPS, had iets meer moeite met de wegomlegging, maar toch waren ook die tijdig op de afspraak.  Verzorging, eventjes kijken hoe AKC/Luma de duimen moest leggen voor Floriant, bespreking en klaar voor de opwarming.  Gert kon beschikken over zijn basisploeg en voerde geen wijziging door in de vakopstelling.  Onze mascotte en de DJ warmden ondertussen de supporters al op.  De zaal bruiste in een zeer hoge temperatuur.

Raar of tactisch, BGW wisselt al na 3 min. de dame tegen Tess.  Na 3 een-schot-aanvallen opent Lisa de score en krijgt meteen de gewisselde dame tegen.  Tactisch dus.  Thomas ondervindt de volgende aanval dat Glen P scherp schiet.  Na een gemiste stip tegen Lisa, lukt Jordan een inloper, waarna het tegen Joppe gelijk wordt.  Onze panters schudden de zenuwen van zich af en voeren de druk op de tegenstander op met schoten van Lisa en Tibo.  BGW prikt tegen van op de stip, maar na schoten van Tess, Tibo, Lauren en Thomas grijpt de coach naar zijn time out bordje.  Hij had net daarvoor een nieuwe tegenstander (Jarni A) tegen Jordan gebracht in een poging meer grip op de rebound te krijgen.  De time out verhindert niet dat Thomas zijn ploeg 6 doelpunten voorbrengt, 9-3.  Tibo countert een vrijworp.  Joppe heeft het verdedigend moeilijk tegen Kian A en moet stip toestaan.  Daarna volgt een merkwaardige fase.  Thomas geeft een pas naar de steun, de bal wordt geblokt, E. Mertens fluit voor stip, maar wordt gecorrigeerd door T. Van Goidsenhove.  Het doelpunt komt er de volgende aanval toch : een schot van Amber.  Ondanks een score van Glenn P. blijft het verloop van de wedstrijd hoog zitten bij de zebra’s.  Na een beslissing van de scheids werpt Jarni A. de bal tegen Jordan aan en mag daarvoor met een groene kaart 4 min. naar de bank.  De drukkende warmte in de zaal, in combinatie met de inspanningen, brengt Lisa P. (BGW) in de problemen.  Een ijszak op het hoofd en in de nek zorgen voor verkoeling.  Panter Lisa schiet na de verzorging de 12-6 binnen.  In de laatste 4 min. kan BGW nog tweemaal milderen.

De aanvang van de tweede helft, met Jarni A. terug tussen de lijnen, brengt vuurwerk op het veld en op het scorebord.  In eerste instantie pareren onze panters de scores van hun tegenstanders : een schot van Lisa, na een lange aanval, eentje tegen Thomas; een inloper van Amber een schot tegen Lisa.  Twee schoten van Joppe tekenen terug voor de 6 doelpunten voor.  We zijn amper 4 min. ver.  Tussen de schoten van Joppe in, kreeg Thomas verzorging aan de rug na een contact met zijn tegenstrever.  Het doelpuntenfestijn gaat nog even door.  Na een schot tegen Lauren, mist Jordan een korte kans voor de korf, waarna een schot tegen Tibo de zebra’s terug op 4 brengt.  Met weinig tijd op de schotklok schiet Lauren van ver binnen.  De volgende 3 min. hapt iedereen naar adem.  Ook de supporters als de bal na een inloper van Lisa over de rand van de mand valt en beslist om langs de voor ons verkeerde kant naar beneden te vallen.  Het geeft de tegenstander moed en die drukt door.  Na een stip tegen Thomas vindt Ruben V. (BGW) zijn schot weer, 17-15.  Gert tracht met een time out deze remonte te stoppen.  Glenn P. scoort de aansluiter.  Lisa houdt met een korte kans vrij voor de korf even de boot af.  Lucas komt in de plaats van Tibo en mag dadelijk vaststellen dat Ruben V. scherp mikt : twee aanvallen, twee goals, alles gelijk.  En BGW gaat door op haar elan met een schot van Glenn P en een tegen Amber.  Op 10 min. tijd hebben de zebra’s de wedstrijd helemaal doen kantelen door via een 2-10 de achterstand van 6 doelpunten om te buigen naar een voorsprong van 2.  Jordan zet een aflegger van Thomas om, waarna Tibo terug op het veld komt in zijn plaats.  Thomas heeft te veel rugpijn.  Na een korte onderbreking voor de verzorging van de enkel van Jordan en de bloedneus of -lip van zijn tegenstander, mag Tibo vrij onder de korf de gelijkmaker binnen leggen, 20-20.  Alweer Glenn P, gecounterd door een inloper van Lauren.  Rani komt op het veld om Lisa even wat rust te gunnen.  Joppe krijgt een schot op de buzzer tegen.  Gert brengt Lisa in de plaats van Tess, die op haar beurt Rani vervangt.  BGW 2 voor als de scheids een stip fluit tegen Joppe die een dame van BGW zou gehinderd hebben bij haar omdraai uit de steun.  Na een schot van Lauren met nog 2 min. te gaan neemt de coach van BGW zijn tweede time out.  Lucas schiet de gelijkmaker binnen en viert dit met de supporters.  Maar als iedereen al aan verlengingen denkt schiet Ruben V met 11 sec. op de klok the winning goal voor de zebra’s door de mand.

Weg finale en groot feest bij BGW na een ongelooflijke remonte in de tweede helft.  Onze panters domineerden een half uur hun tegenstander, waarna een dolle 10 min. van de zebra’s hen de das omdeed.  Hoe zoiets kan gebeuren laat ik aan de analisten over.  Het is uiteraard dood jammer, want mij lijkt het dat onze spelers niet veel te verwijten valt.  Die kregen van de supporters een hartelijk applaus voor de boeiende zaalcompetitie.

Sport is hard en dikwijls verrassend.  Dat hebben we het afgelopen weekend verschillende keren kunnen meemaken.  Nu is er tijd om te bezinnen, vooraleer we terug het veld op gaan voor een (1) wedstrijd voor de paasvakantie.

Met dank aan Marco Spelten, Actiefotografie voor de foto's