Verslag : PKC - Boeckenberg : 25 - 17  (12 - 9)
A: Jordan DV (1+2s), Thomas T (4), Tess V (s), Amber E (2)

V: Lisa VG (4), Lauren S (1), Tibo D (1), Joppe B
Wissel : Imana B, Dennis DV (1)

Scheidsrechters : S. Jones, P. Busik

Na 10 jaar speelden we op 10 februari onze 10de Europacupfinale, ondertussen omgedoopt tot Champions League.  PKC en IKF hadden de mond vol over die wedstrijd, de beste ooit internationaal volgens velen.  Onze spelers concentreerden zich op wat er op deze dag gaat komen.  Coachen Gert en Andy hadden enkele strategische keuzes gemaakt om te proberen de thuisploeg uit evenwicht te krijgen.  Het blauwe panterlegioen heeft lang voor de start ruim een kwart van de supporterszitjes veroverd.  Reeds bij de opwarming waren ze talrijk aanwezig, terwijl ze werden opgehitst door onze pantermascotte.  Iedereen genoot zichtbaar.

Na deze schitterende ouverture is het tijd om aan het echte werk te beginnen.  Het eerste kwart gaat vrij gelijk op, hoewel PKC de betere start heeft.  Tess countert van op de stip het openingsdoelpunt.  Even vrees ik voor een overrompeling als onze spelers drie doelpunten op rij slikken.  In opeenvolgende aanvallen scoren Jordan van op de stip en Tibo uit schot de aansluiter.  En dan stolt het bloed in de aderen van al wie Boeckenberg gezind is.   Bij een botsing valt de boomlange Richard Kunst bovenop het been van Tess.  Die kreet het uit van de pijn en Wusti snelt haar tegemoet.  Ondertussen had PKC gescoord, maar alle ogen bleven op Tess gericht.  Taaie tante die ze is, krabbelt ze na een tijdje overeind en met een grimas op het gezicht loopt ze naar het andere vak.  Thomas schiet de 5-4 binnen, waarna beide ploegen nog eenmaal scoren in de laatste minuut.

PKC schiet stevig uit de startblokken bij het begin van het tweede kwart.  Een schot van Thomas botst uit de mand en Lisa mist een korte, vrije kans.  Zo komt er na 2 min. een verschil van 4 doelpunten op het bord.  Onze panters bijten zich nog vaster in verdediging.  PKC wordt er zelfs een beetje zenuwachtig van.  Hoe verklaar je anders de fout op Joppe, die vrij onder de korf een ferme duw en slag in de rug te verwerken krijgt ?  De supporters roeren zich luidruchtig, vooral als de scheids deze fout enkel bestraft met een vrijworp.  Op dit moment brengt Gert Lucas tussen de lijnen om Jordan wat rust te gunnen.   Lisa schiet raak, waarna Lucas een schot tegenkrijgt.  Bij de vakwissel neemt Jordan terug zijn plaats in.  Amber en Thomas halveren het verschil, waarna Kunst zijn schutterstalent toont.  Het laatste doelpunt van de eerste helft komt op naam van Thomas.

De 3 doelpunten voor blijken onvoldoende om PKC gerust te stellen.  Bij aanvang van de tweede helft brengen ze een nieuwe, grote dame voor nog meer reboundoverwicht.  Na een schot van en tegen Jordan brengt hun coach nog een nieuwe dame.  Onze panters doen hun stinkende best, kampen tegen een nijpende verdediging, maar krijgen het moeilijker om goed uitgespeelde kansen te creëren.  Bovendien werkt PKC de kortere kansen zeer nauwkeurig af.  Zo lopen de Nederlanders 6 doelpunten uit.  Net voor de buzzer kan Amber de pantersupporters doen juichen.

In het laatste kwart verandert het spelbeeld niet.  PKC loopt verder uit.  In een ultieme poging om de match te doen kantelen, brengt hij Lisa naar het andere vak.  Even blijft het doelverschil status quo.  Een heer van PKC wil in verdediging een nummertje opvoeren.  Hij torpedeert de inlopende Jordan voor de neus van onze supporters.  Harm had deze fase nog maar goed gezien en hij staat al aan de middellijn terwijl de Poolse, derde scheidsrechter moedig probeert om hem tegen te houden.  De scheids trekt de gele kaart – waarschijnlijk was hij de rode thuis vergeten – en legt de bal op de stip.  Na Imana mag Dennis het speelveld op.  Hij schiet zijn eerste bal meteen door de mand.  In de laatste minuten scanderen de supporters de spelers naar het eindsignaal.

Geen twijfel, PKC was het betere team : meer rebounds en meer doelkansen.  Alhoewel hun afwerkingspercentage een tikkeltje lager lag dan dat van onze panters, resulteerde de hoeveelheid doelkansen in meer doelpunten en een duidelijke overwinning.  Over een ander feit was ook het merendeel van onze supporters het eens : de bestraffing van de gevaarlijke fouten op Joppe en Jordan was veel te licht.  Verder hoorden we enkel positieve commentaren over de spelers en de supporters.  De DJ op de after party kende blijkbaar onze pappenheimers nog, want al snel schalde “schoon wijveke” uit de boxen.  Erger was het gesteld met Tess.  Ze had de wedstrijd uitgespeeld, maar steunen op de gekwetste enkel bleek bijzonder pijnlijk.  Ook zondagmorgen pikkelde ze op een been rond.  Respect voor wat ze desondanks presteerde tijdens de wedstrijd.  Hopelijk is de kwetsuur niet ernstig en kan ze de competitie snel hervatten.

Tenslotte een dikke pluim aan iedereen.  Dat dit een fantastische teambuilding is, werd alweer bewezen.  En ook de binding met de supporters werd aangescherpt.  De sfeer onbeschrijflijk.  Dank u wel.
Dank ook aan de organisatie.  De vriendelijke mensen van PKC hebben zich uit de naad gewerkt om alles vlot te laten verlopen en ons te helpen waar ze konden.  Schitterend.
Dank aan de IKF en de jury-voorzitster van het tornooi.  Na alle moeilijkheden voor het tornooi , met een gewijzigd programma tot gevolg, werd er soepel samengewerkt zodat de wedstrijden in de beste omstandigheden konden doorgaan.
Niet te vergeten het werk van de fotografen van "actiefotografie", die mij al een kleine fotoselectie bezorgden.  En de videocrew van PKC die even professioneel werk leverden om de wedstrijden schitterend in beeld te brengen.

Na een onderbreking van 5 jaar doet deze Champions League mij, en ongetwijfeld vele anderen, al verlangen naar de volgende.  Op naar de kruisfinale.