Verslag : Blauw Wit A – Verde A : 19 – 18 (10-8)
A: Jelle (s), Zoë (1), Lander (7), Ana (1+s)

V: Imke (2), Kobe (1), Lotte (3), Rino (1)
Wissels : Jan (s), Toby

Scheidsrechter : T. Vlaminckx

De herfst is in het land.  Dat was duidelijk voelbaar aan de temperatuur, gelukkig bleef het droog.  Ingeduffelde supporters trotseerden de kilte, nieuwsgierig naar de prestaties van onze blauwwitjes die, na twee puntenloze wedstrijden, de overwinning tegen Verde nodig hebben om voeling te blijven houden met de top.  Met minieme aanpassingen in de vakopstelling probeerden de coaches de ploeg terug in "scoring mood" te krijgen.

Na een evenwichtige start nemen onze spelers eerst het heft in handen.  Na strafworpen van Jelle en Ana – telkens fout op inloper – en een schot van Lotte, gaat het time out-bordje van Verde de eerste keer de lucht in.  We zijn geen kwartier ver.  Zoë countert een schot tegen Jelle, gevolgd door een stip tegen Kobe.  Nu vraagt Niels om een time out.  Hij wil meer beweging zien in aanval.  De laatste 12 minuten van de eerste helft zijn spannend.  Viermaal naderen de bezoekers tot op een doeltje, telkens weet Blauw Wit de gelijkmaker te voorkomen.  Opvallend daarbij is dat al onze spelers een goal scoren.

Wat in de eerste helft niet lukte, dat lukt Verde in de tweede helft wel.  Op 10 minuten tijd worden de bordjes verhangen van 2 voor naar 2 achter.  Dan recht Lander de rug.  Met een inloper en een vrijworp zorgt hij in twee aanvallen voor de gelijke stand.  De bezoekers sputteren nog even tegen, maar het is Bellemans’ time.  Een vrijworp van Imke en twee schoten van Lander brengen Blauw Wit opnieuw 2 doelpunten voor.  Als Lotte na de vakwissel er 3 verschil van maakt, gaat de tweede time out van Verde er aan.  Met een klein kwartier te gaan probeert Verde verwoed de kloof te dichten.  Onze spelers counteren tweemaal een doelpunt, zodat er met een 6-tal minuten te gaan nog altijd 3 doelpunten verschil op het bord staan.  De punten rustig binnenhalen ?  Niets is minder waar.  Controlekorfbal lijkt niet in onze woordenboek te staan.  Na een schot tegen Zoë verricht Lander reuzewerk in de rebound.  Bijna 2 minuten nagelbijten als aan de overkant uit vrijworp de aansluiter valt.  En opluchting als het eindsignaal de spanning breekt.

Gouden punten verdiend.  Niet door oogstrelend korfbal, wel door collectieve vechtlust.  Aan sommige spelers kon je de geleverde inspanningen duidelijk aflezen.  Een schitterende wedstrijd van topschutter Lander, die op het laatst knapwerk in rebound afleverde.  Ook een goeie invalbeurt van Jan, die in een groot deel van de tweede helft rust bracht in het vak van Kobe.

Na de heenronde legt Blauw Wit beslag op de tweede plaats in de rangschikking na een ongenaakbaar Ganda.  Het gaat een compacte groep vooraf, want tussen plaats 2 tot plaats 6 zijn er amper 3 puntjes verschil.  Nu zaterdag volgt de eerste wedstrijd van de terugronde, thuis tegen Catba, waarna we gedurende 5 maanden de zaal intrekken.  Dus supporters, nog een laatste maal het weer trotseren en de spelers komen aanmoedigen.