Verslag : Blauw Wit A – Spartacus/NDN A : 23 - 17  (13-8)
A: Lotte, Jelle (4), Nicky (2), Lander (6)

V: Imke (2+s), Kobe (1), Rino (2), Ana (2)
Wissels : Zoë, Riet (1), Jan, Ruben (2s)

Scheidsrechter : J. Nicasi

De wedstrijden tegen Spartacus/NDN hebben een verleden, bijna een eigen leven.  Daardoor kon ik vooraf wel wat spanning voelen bij de spelers.  En misschien ook wel wat bedachtzaamheid over de temperatuur.  De zon had heel de dag alle wedstrijden met hitte geteisterd.  Nu ze vanaf de start al achter de horizon was gezonken, profiteerden vooral de supporters van de aangenamere omstandigheden.  Want warm bleef het wel.

Net zoals in de bekerwedstrijd vrijdagavond starten onze blauwwitjes verschroeiend : 5 aanvallen voor 4 doelpunten, een inloper van Nicky, Jelle uit rebound en schoten van Ana en Imke.  Meer dan voldoende reden om het time out-bordje van Spartacus de hoogte te zien ingaan.  Lander scoort vervolgens tweemaal : het eerste wordt niet toegekend omdat zijn tegenstander is uitgeschoven, het tweede evenmin wegens verdedigd.  Het zorgt voor een voorlopige halt aan onze score.  Het eerste doelpunt van de bezoekers valt 5 min. later, meteen gevolgd door een inloper van Jelle, afwerking met 1 hand.  De bezoekers hebben nu de smaak te pakken en scoren tweemaal, waarna Jelle alweer met 1 hand een inloper afrondt.  Niels neemt een time out.  De aanvallen lopen niet meer zo gesmeerd als bij de aanvang.  Even later komt Zoë in de plaats van Lotte, die last heeft van een kwetsuur aan de voet.  Een inloper van Nicky wordt tweemaal beantwoord door Spartacus, net zoals een schot van Lander, 8-7.  Het kan gelijk worden, maar de stip tegen Lander gaat naast.  Schoten van Rino en Lander (2x) brengen rust in de gelederen.  Spartacus prikt tegen, een stip van Imke en een kattenpootgoal van Jelle onder de mand zorgen voor een geflatteerd verschil halverwege.

Lander opent met een schot.  De bezoekers gaan in de achtervolging, maar lopen regelmatig op een counter zodat ze bij de vakwissels steeds minimum 4 doelpunten in het krijt blijven.  Ze missen bovendien ook nog 2 stippen en een inloper.  Hier en daar beginnen er dan ook wat potjes over te koken  Het resulteert uiteindelijk in een groene kaart voor de heer tegen Ruben, die verdedigend geen vat op hem krijgt, met 2 stippen tot gevolg.  Ondanks de voorsprong blijven de zenuwen van onze spelers gespannen.  Niels voert een viertal wissels door in een poging zo de controle over de wedstrijd te behouden.  Zelfs tot in de laatste minuten moet hij de spelers er aan herinneren dat ze 4 doelpunten voorstaan.  Dat worden er op het einde 6, uit vrijworp van Imke en een goal uit de rebound van topschutter Lander.

Een verdiende zege, die nog lang na affluiten op het veld werd gevierd in Blauw Wit stijl.  Misschien wel een dubbele zege : de eerste tegen een gevreesde opponent, de tweede over de eigen onzekerheid.  Alvast belangrijk om met een goed gevoel naar volgende week toe te leven.  Op zaterdagavond staat immers de topper tegen Edegem op het programma.  Die haalden het tweemaal met het kleinste verschil tegen KCBJ en Neerlandia.  Aan onze blauwwitters om op Fort V hun goede start te bevestigen.