Verslag : Floriant A - Boeckenberg A : 18 - 15  (12-9)
A: Thomas T (3), Tess V (2), Jordan DV (2+2s), Lisa VG (1)
V: Tibo D (2), Joppe B, Lauren S (1), Amber E (1)
Wissels : Lucas DR (1), Sterre VDA

Scheidsrechters : D. Mertens, K. Meeus

Zon, zon, zon, lekker warm en een tikkeltje meer pantersupporters dan de laatste keer langs de lijn in Merelbeke.  Onze youngsters van de B-ploeg moesten het afleggen tegen een trefzekerdere thuisploeg.  Bij Floriant spotten we een paar nieuwe gezichten, langs en tussen de lijnen, waaronder het nieuwe coachteam Terrence C en Glenn LB.  Bij de spelers een nieuw gezicht, Ernst D, die vooral verdedigend een belangrijke rol speelde.  Geen wijzigingen langs onze kant.  Tijd voor de wedstrijd.

De thuisploeg verdedigt fel en agressief, zoals gewoonlijk, en combineert vlot in aanval.  Onze panters laten zich niet verrassen, alhoewel ze aanvankelijk wel wat gebetenheid missen in de duels.  Een schot van Thomas brengt ze op voorsprong.  De repliek is er dadelijk, tweemaal zelfs, gevolgd door schoten tegen Thomas en Tibo.  Gert grijpt naar zijn time out bordje.  Er zijn geen 10 min. gespeeld.  De combinaties waren er wel, maar net zoals vorige week konden de vrije korte kansen niet worden afgewerkt.  Na de onderbreking doet Lisa de vakken wisselen.  De “Blue Sharks” hebben aan 3 aanvallen genoeg om tweemaal te scoren en zo de voorsprong uit te diepen tot 4 punten.  De resterende 20 min. pogen onze panters deze kloof te dichten.  Elke doelpunt wordt echter prompt beantwoord.  Ondertussen wisselt Gert Thomas en Tibo van vak door de inbreng van Lucas, die snel een goaltje meepikt.  In de laatste seconden legt Tess de ruststand vast.

Een belangrijk doelpunt om de eerste helft mee af te sluiten, want meteen in de eerste aanval van de tweede helft schiet Jordan raak, zodat de voorsprong van Floriant opnieuw terug gebracht wordt naar 2 goals.  In de volgende aanval mist en scoort Floriant een strafworp.  Na een schot tegen Tess staan onze panters er terug 4 in het krijt.  Waar Floriant ze haalt, geen idee, maar de heer die in aanval wordt ingebracht schiet tweemaal raak, 16-10.  Gert blijft spelers verschuiven in een poging om evenwicht in de ploeg te brengen.  Uiteindelijk lijkt dit te lukken.  Amber zet een vrijworp om.  Na een korte drankpauze mag Jordan naar de stip, wegens een onbesuisde overtreding van zijn tegenstrever, die 4 min. naar de bank moet wegens een groene kaart.  Na een fout op Tess in de steun, laten de refs het schot van Tibo tellen en kijkt coach Terrence wegens protest ook tegen groen aan, voor 4 minuutjes blijven zitten, geen wissels en geen time outs.  De spanning stijgt.  Spelers en supporters voelen de druk en die laatste beginnen hun spelers scanderend aan te moedigen.  Nog 4 min. als Tess een schot tegenkrijgt, gecounterd in de volgende aanval door een jumper van Thomas.  Verdediging zakt af in de hoop op een snelle balrecuperatie.  Terrence C roept zijn spelers naar de lijn voor de laatste richtlijnen.  Nog 2’44”.  Drie aanvallen zonder resultaat.  Dan een inloper van Tess.  Verdedigd volgens de ref, terwijl ik eerder strafworp zag omdat de verdedigende dame niet tussen aanvalster en paal liep.  Het “protest” van Tess wordt bestraft met groen.  Bal naar de aanval van Floriant en doelpunt.

Het euvel van vorige week, gemaskeerd door 33 doelpunten, werd tegen Floriant meer dan duidelijk : de korte kansen worden te weinig omgezet.  In een wedstrijd waar er verdedigend veel druk wordt gezet en voor iedere rebound bijna een worstelpartij moet gewonnen worden zijn die zeer kostbaar.  Daar had ik vroeger in de wedstrijd wat meer input van de refs verwacht.  Want beide ploegen hielden zich op de andere vlakken in evenwicht.  In het laatste kwartier leken onze panters zelfs iets fitter dan hun tegenstrevers.  Die baatten hun 6 doelpunten voorsprong maximaal uit door het spel te vertragen en zoveel mogelijk tijd te winnen.  Voldoende om de winst binnen te rijven.

Volgende week komt Temse, de andere stijger, op bezoek.  Zij wonnen nipt van Leuven.  In de andere wedstrijden kon AKC/Luma thuis niet bevestigen tegen Kwik, terwijl Voorwaarts een doeltje meer kon scoren dan Borgerhout/GW.