Zaalcompetitie U19 d.d. 7/1/2024: Boeckenberg U19 A – Vobako U19 A (22-21)

Nu de feestdagen achter de rug zijn, rest ons nog één wedstrijd in de heenronde. Net zoals wel vaker in het verleden sluiten we ook deze keer de heenronde af tegen Vobako. Alweer een geduchte tegenstander dus, al staat Vobako voorlopig lager in de rangschikking dan men zou verwachten. Maar zij hebben nog een wedstrijd te goed. Hoe dan ook, de top 5 zit dicht bij elkaar, dus alles kan nog. Dat wil zeggen dat alle punten belangrijk zijn, dus ook die van vandaag.

Aanval: Charlotte – Elfie – Florian – Mattijs

21-21 penalty Elfie

WISSEL Mira => Soetkin

22-21 vrijworp Mado na fout op Senne

Het is Vobako dat de score opent en snel 2 punten pakt. We kunnen gelukkig meteen tegenprikken. Na 3 minuten drukt Vobako echter het gaspedaal serieus in en na 7 minuten kijken we tegen een 3-6 tegenstand aan. Op dat moment hebben we al 9 doelpunten gezien. Het publiek krijgt dus waar voor zijn geld, al zagen we de doelpunten natuurlijk liever wat meer aan onze kant.

Een time-out brengt helaas geen kentering voor ons. Kansen genoeg, maar aanvankelijk geen afwerking. Meer nog, na 10 speelminuten staat het 4-10 en is de achterstand dus nog groter. Maar dan begint het tij toch te keren en knabbelen we langzaam maar zeker de achterstand weg. We naderen bij 8-10 zelfs tot op 2 doelpunten, maar telkens is Vobako ons te slim af met een hoog afwerkingspercentage en krijgen we de kloof niet gedicht. Uit relatief weinig doelkansen kunnen zij blijven scoren. We gaan uiteindelijk de rust in met een 12-14 tussenstand. Toch wel een mooie score die de avond ervoor trouwens de eindscore van een hele wedstrijd was.

Na 2 minuten spelen in de 2e helft bereiken we eindelijk een gelijke stand en kunnen we aan een lange periode van haasje-over beginnen. Soms komt Vobako op voorsprong, soms wij. Het gaat op en neer. Met nog 11 minuten op de klok staat het uiteindelijk 19-19, maar vallen de kanonnen aan beide zijden wat stil. Er wordt bovendien ook goed verdedigd. Het is Vobako dat erin slaagt opnieuw een kloofje van 2 punten te maken en ook lang te behouden. Pas 4 minuten vóór einde kunnen we opnieuw scoren, meer nog, zelfs gelijk maken. Wat een thriller. De sfeer in de zaal is gespannen, supporters zijn onrustig. Alles kan nog. De bal gaat nog een paar keer over en weer, maar niemand doorboort de korf. Tot enkele seconden alvorens het eindsignaal weerklinkt, de scheids een vrijworp aan ons toekent. En ja hoor, deze wordt netjes omgezet met algemeen gejuich tot gevolg. Wat een ontlading. Met letterlijk nog één seconde op de klok is het onmogelijk voor Vobako dit nog recht te zetten. En zo zijn deze belangrijke punten voor ons.

Opvallend in deze wedstrijd is dat van de 43 doelpunten er maar liefst 31 door dames gescoord werden, netjes verdeeld over beide ploegen. En dit kan alleen maar door prima rebound- en ondersteunend werk van de heren, al hebben ook zij hun steentje aanvallend bijgedragen natuurlijk. Ik wil al onze spelers feliciteren, die ondanks de grote achterstand zijn blijven vechten en ondanks de vele commotie naast het veld uiterst kalm zijn gebleven en niet zijn meegegaan in het tumult. Want uiteindelijk telt maar één ding, dat jeugd op een sportieve manier kan blijven korfballen. Zij hebben zich niet laten opjagen, wat getuigt van een grote mentale kracht die ons nog goed van pas zal komen in het verdere vervolg van deze competitie. Panters, jullie waren top!