Verslag zaalfinale U17 : Boeckenberg – Voorwaarts : 15 – 11  (11-8)
A: Anthony (1+s), Johannes (1), Janneke, Maura (1)

V: Nils (1+2s), Quinten, Jitte, Jana (3+s)
Wissels : Jun, Camille

Scheidsrechters : W. Jongbloed, I. Bekaert

Als ik binnenkwam in de sporthal stond de gang gevuld met een dubbele rij mensen, een oranje erehaag voor de U15 van Vobako die net kampioen waren gespeeld.  Van onze U17 geen spoor.  De stoelen van de bank waren versierd met de wedstrijdshirts.  De spelers zelf luisterden op dat moment naar de peptalk van coach Stefan.  Want hadden onze panters vorige week Spartacus verrast, ditmaal was Voorwaarts verwittigd.  Toch ook niet de minste tegenstrever.  Voor onze U17 hoefde eigenlijk niks meer, want het bereiken van de finale vervulde al een gouden dromen in.

Dat de Elsdonkenaars naar de kruisfinale hadden gekeken, blijkt al dadelijk.  Ze nemen een 3-0 voorsprong.  Nils scoort van op de stip onze opener, gevolgd door een schot van Anthony.  De heer tegen Quinten profiteert ten volle van een momentje van onoplettendheid.  Nils mist zijn volgende stip, maar scoort toch de aansluiter uit een wat warrige situatie.  De volgende aanval wordt het 5-3 tegen Johannes en nemen de coaches een time out, na een paar eerdere aarzelingen.  Als zowel Maura als Johannes een inloper missen neemt Voorwaarts terug 3 doelpunten voorsprong, uit vrijworp.  Johannes mildert.  Stonden de potjes al te pruttelen, na de beslissing van het scheidsrechtersduo in de volgende fase koken ze helemaal over.  Tijdens een schot van Voorwaarts gaat de buzzer van de schotklok voor dat de mand geraakt is.  In het gevecht om de rebound, voor een bal die eigenlijk sowieso naar onze panters had moeten gaan, zien de dames een strafworpfout.  Al wat Boeckenberg is barst uit in een oorverdovend protest, even tevergeefs als luid.  De scheidsen blijven bij hun beslissing.  De strafworp die de volgende aanval wordt gefloten en omgezet op een inloper van Jitte, verandert daar weinig aan.  Mijn bewondering gaat uit naar de spelers tussen de lijnen die hun oververhitte medespelers trachten te kalmeren om geconcentreerd te blijven.  Nadat Anthony een inloper mist loopt Voorwaarts 4 doelpunten uit.  Onze U17’ers pakken een setje terug met doelpunten uit een inloper van Jana en een stip van Nils na een fout op Jana in de rebound.  Voorwaarts mist een stip, waarna Anthony toont dat hij dit beter kan.  Er is nog iets meer dan 2 min. te spelen.  In een belbetwisting tussen twee dames zien de scheidsrechters een stip voor Voorwaarts.  Vlak voor de eindbuzzer scoren ze nog een schot, wat eigenlijk een vertekend beeld geeft van de eerste helft.

In de eerste aanval na hernemen doet Jana met schot de vakken draaien.  Voorwaarts mist zijn tweede strafworp, maar loopt wel opnieuw 4 doelpunten uit via schoten tegen Jitte en Nils.  Coach Stefan neemt zijn tweede time out, er zijn nog 17 min. te spelen.  Het vervolg van de wedstrijd is eigenlijk een rommeltje.  Een goede aanval opzetten lijkt moeilijk, kansen afwerken nog moeilijker.  Na een onbesuisde tussenkomst van Johannes aan de lijn, mag die met een groene kaart 4 min. plaats nemen op de bank.  Jun komt in zijn plaats. Voorwaarts scoort 14-9 halverwege de helft, onmiddellijk gecounterd door een inloper van Jana.  Na een stip van Voorwaarts en een schot van Maura staat 10 min. voor einde speeltijd de eindstand al op het bord.

Beste U17, eerst en vooral proficiat voor jullie prestaties in de zaalfinales.  Jullie hebben bewezen dat een hardwerkend collectief sterkere tegenstanders de baas kan.  In de zaalfinale hebben jullie te veel kansen gemist om aanspraak op de titel te kunnen maken, los van de wankele wedstrijdleiding.  Alle energie die gebruikt wordt in een conflict met de scheidsrechters is verspild.  Die kan beter ten dienste gesteld worden van de ploeg en de medespelers.  Voorwaarts is verdiend kampioen, jullie zijn de verrassing van de zaalfinales.  Proficiat.