Verslag kruisfinale U17 : Spartacus/NDN – Boeckenberg : 15 – 16 (8-8)
A: Nils (4+s), Quinten (1+s), Jitte (s), Camille (1)

V: Anthony (2+2s), Johannes (1+s), Jana (1), Janneke
Wissels: Cleo, Maura

Scheidsrechters : S. De Jonghe, T. Kolmus

The day after, zo leek het wel als ik om 10u00 naar de amper gevulde Boeckenberg tribune keek.  Veel supporters waren nog niet bekomen of van het verlies tegen Borgerhout/GW of van de after party.  Of was 10u00 te vroeg ?  Gelukkig vulde die tribune zich naarmate de wedstrijd vorderde.  Of de U17 dezelfde overwegingen hadden ?  Geen idee, zij bereiden zich geconcentreerd voor op een wedstrijd tegen een ongeslagen ploeg : eerste in de rangschikking met 28 op 28 punten.  Geen makkelijke opdracht dus en geen wonder dat de coaches en de begeleiding er iet of wat zenuwachtig bijliepen.

Nils geeft meteen zijn naamkaartje af : eerste aanval, schot en raak; tweede aanval, schot en raak.  Na de vakwissel moet Camille een strafworp toestaan en tegen Nils wordt het gelijk.  Hij zet een stip om, maar jammer genoeg mist Jitte de hare, voor fout op inloper, zodat Spartacus gelijk kan komen en wat later ook voor de eerste maal op voorsprong komt.  Een inloper van Anthony doet de vakken draaien.  Een ver schot van Nils en U17 staat terug voor.  Als diezelfde Nils daarna een bal onderschept bij het uitwerken, zet Camille de aangeboden vrije kans netjes om.  Twee aanvallen later staat het alweer gelijk.  In de derde aanval mist Spartacus een stip, zodat Quinten zijn ploeg terug aan de leiding kan brengen.  De volgende aanval wordt het voor de zoveelste maal gelijk.  Johannes mag tweemaal naar het strafworppunt.  De eerste stip gaat mis, de tweede niet.  Met 3 min. voor de rust maakt Spartacus met een schot alles weer gelijk.

Hier en daar zag ik de wenkbrauwen omhoog gaan.  Uit ongeloof dat onze U17 zo goed zou stand houden ?  Het scorebord toonde halverwege een score die Spartacus waarschijnlijk niet gewoon was.  Er zal wel een hartig woordje gesproken zijn in de kleedkamer, want de Spartanen starten de tweede helft met een fel offensief, na een snelle onderbreking voor de verzorging van krampen bij Camille en Johannes.  Met een schot tegen Jana komt Spartacus voor.  Camille kan niet verder door de krampen en wordt vervangen door Cleo.  De Spartanen bouwen hun voorsprong verder uit, enkel een stip van Anthony en een schotje van Jana uit aflegger van Janneke bieden weerwerk.  Iets over halverwege staat het 14-10.  Dit wordt een moeilijke klus.  Toch geven onze U17 het niet op.  Maura komt in de plaats van Jana, nadat Jitte een stip heeft omgezet.  Jana neemt bij de volgende onderbreking de plaats in van Cleo, waarna Stefan een time out neemt om uit te leggen wat er aanvallend verwacht wordt.  Quinten halveert eveneens van op de stip de achterstand.  Na een nieuwe onderbreking voor de verzorging van Anthony, die het al zwaar te verduren kreeg, neemt Spartacus een time out.  Na een fout onder de korf kan Anthony de aansluiter binnen leggen.  Een minuut later kan hij vanuit rebound zelfs de gelijkmaker scoren, 14-14.  De supporters van beide teams houden het niet meer.  Spartacus komt terug voor, terwijl ook Nils geplaagd wordt door krampen.  De Spartanen krijgen de kans om hun voorsprong te verdubbelen.  Zenuwen zijn de baas en de strafworp gaat naast.  De klok tikt ongenadig de tijd weg.  Met nog 1 min. onderschept Johannes in verdediging de bal en bereikt met een verre pas Nils in aanval ter hoogte van het strafworppunt.  Die twijfelt niet, 15-15.  De bal gaat nog eenmaal naar elke aanval.  Het schot van Anthony van bijna uit de hoek wordt terecht niet goedgekeurd.  Het vertrok ruim na het eindsignaal.

Iedereen kent ondertussen wel het vervolg en weet hoe onze U17 in de eerste aanval de Golden Goal scoorden.  Het moeilijkste in die periode was de spelers kalm te krijgen en in concentratie te houden.  Dat dit lukte, blijkt uit het resultaat.  De spelers van Spartacus zaten in zak en as.  Met geen mogelijkheid hadden zij zich dit scenario kunnen voorstellen.  Nogmaals proficiat voor de volharding en inzet van elke speler.  Maar nu voetjes op de grond, want aanstaande zaterdag om 14u00 is het opnieuw menens.  Ik ben er zeker van : ditmaal zullen de supporters van bij de start voltallig aanwezig zijn in de wedstrijd om de titel tegen Voorwaarts.  Alvast veel geluk en tot dan.

Met m'n excuses als ik hier en daar een naam fout heb.

Met dank aan Marco Spelten, Actiefotografie voor de foto's