Verslag : RIJKO A - Blauw Wit A : 18 – 22  (9-9)
V1 : Jan (1+1s) - Lander (3) - Riet (1 +1s) - Imke (3)
V2 : Jelle (3) - Kobe (3) - Ana  - Zoë (1 +1s)
Wissels : Lotte - Tine (3) - Rino (1s)

Blauw Wit ging het afgelopen weekend op bezoek bij Rijko.  Dit team was net zoals onze Panters in deze zaalcompetitie ongeslagen.  T.o.v. het vorige seizoen zijn er bij Rijko behoorlijk wat nieuwe gezichten in het team.  Een heleboel spelers zijn overgekomen vanuit de jeugd en zij brengen veel loopkracht en fris korfbal mee.  Blauw Wit was vooraf gewaarschuwd !  Rijko zal vanaf de eerste minuut “pressing korfbal” spelen en zo geschiedde.

Het duel om de leidersplaats begint flitsend, met onmiddellijk twee doelpunten langs beide kanten. Maar na deze 2-2 stand valt de wedstrijd helemaal stil.  Het schot-percentage van het vak van Lander-Imke-Riet en Jan zakt onder nul en doelpunten blijven uit. De verdediging houdt gelukkig wel stand.  Na een kwartier spelen, nemen Niels en Goffa een time-out.  Zij proberen de weg richting de gele mand te wijzen, maar de onzen zijn helaas nog niet helemaal mee.  Rijko blijft de leiding nemen, maar echt uitlopen doen ze gelukkig niet. Het gaat van 3-2 naar 5-3 en 6-4.  Drie minuten voor rust wordt door Blauw Wit dan toch de eindspurt ingezet.  Jelle scoort van ver.  Ana en Zoë doen er nog een schepje bovenop met een mooie combinatie en maken opnieuw gelijk : 6-6.  Rino komt in de ploeg voor Jan en hij dwingt onmiddellijk een strafworp af en scoort 7-7, maar Blauw Wit blijft te veel kleine foutjes en slordigheden opstapelen en geraken niet weg van hun tegenstrever. Rino heeft het verdedigend moeilijk en Jan komt terug in het team.  9-9 is de ruststand en dit is een juiste weergave van het spelbeeld.

In de tweede helft blijft de score gelijk opgaan.  Het gaat van 10-10 - 13-13 over 15-15 naar 17-17. Ondertussen zijn Lotte en Tine in het team gekomen voor Ana en Zoë, maar de wedstrijd blijft gelijk opgaand.  Er valt bovendien behoorlijk wat op te merken.  De heren van Rijko vallen als vliegen.  Zij hebben al zoveel loopwerk verricht dat ze krampen krijgen en/of misschien gewoon makkelijker vallen uit vermoeidheid ?  Tussen de coachen van beide teams is er behoorlijk veel wederzijds respect en iedereen zit zo rustig op zijn stoeltje dat dit de wedstrijd ten goede komt en onze Blauw Witters vertrouwen geeft.  Maar met nog vier minuten komt er verandering in de rust.  Lander zet “een niet helemaal zuivere pan” en de coach van Rijko schiet uit zijn sloffen.  Daar bovenop begint de aanval van Rijko te sputteren.  Zij beginnen overhaast te korfballen en nemen niet altijd de juiste schotkeuzes, terwijl Blauw Wit het hoofd wel koel houdt.  Het bewijs is een listig ingestudeerd nummertje tussen Jan en Lander en het staat 18-19.  Kobe bevestigt de voorsprong met een schot vanuit de hoek van het vak en het is aan Tine die haar “come-back” mag vieren door de eindstand op het bord te schieten 18-22.

Blauw Wit wint opnieuw en neemt de leiding van het klassement : als ik dit verslag door Chat GPT gooi, krijg ik deze mooie kernwoorden terug : Teamwork, Leiderschap tonen, Focus verbeteren, positieve mentaliteit, motivatie en constant blijven leren.  Hier kunnen ze iets mee, denk ik ??

De zijlijn...