Door de opstart van het academiejaar was het een drukke week en daarom met enige vertraging de twee verslagen van een drukke U15-korfbalweek.

Tijdens de week moesten we aan de slag in de beker en in de 1/8ste finales kregen we een heruitgave van de veldfinale vorig jaar bij de U13. BKC – Neerlandia. De bekercompetitie is altijd speciaal en anders en dat was nu ook niet anders.

De wedstrijd begon zoals die al zo vaak begon dit seizoen, met een snel doelpunt, maar dan wel door slecht uitwerken langs onze kant. Neerlandia dus meteen op voorsprong. De eerste 5 minuten zijn nog niet om of daar is de tweede al via een shot. 0-2, onze diesel krijgt geen tijd om op te warmen. De wedstrijd valt dan stil omdat we de bal maar niet door de mand krijgen en Neerlandia niet langs onze sterke verdediging kan inlopen. Het is dan ook wachten tot 2 minuten voor de rust voor Noor na een rebound op Pers vrijworp kan binnenleggen. 1-2 bij de rust, het mag duidelijk zijn dat bekerwedstrijden écht anders zijn. Tijdens de rust is de boodschap om snel de gelijkmaker binnen te prikken en het leek wel of Neerlandia erbij zat, want zij zetten meteen weer de 2 verschil op het bord. We spelen beter en het lijkt wel of de 2e helft toch weer de betere helft zal worden. Een 5-tal minuten na de 1-3 kan Johannes met een shot na het lopen van de steun scoren. Het blijft dan zoeken naar de gelijkmaker, want ook nu weer kan Neerlandia niet scoren via hun inlopers. Maura prikt dan de gelijkmaker door de korf na een goede lange bal van Liv. Erop en erover dan. Eppo legt de bal er al vallend in na een mooie actie. 4-3. Nog 7 minuten op de klok. De spanning is dan te snijden, maar de verdediging blijft standhouden. In aanval vinden niet de bevrijdende 2-verschil en zoals dat dan gaat met het deksel en de neus, barst de verdediging in de laatste seconden en via penalty komt Neerlandia op 4-4. Golden goal dus. Lou wilde er snel een eind aan maken en scoort meteen de 5-4 in onze eerste aanval. Vreugde alom, maar de verdediging moest wel nog één keer alles dichthouden. Helaas, ook nu scoort Neerlandia tegen. De volgende 5 minuten verlopen verkrampt langs beide kanten, maar Neerlandia slaagt er uiteindelijk als eerste in de bal door de mand te krijgen. 5-6 een enorm zuur resultaat, een echte bekermatch waarin het dubbeltje naar beide kanten had kunnen vallen. Helaas voor ons zit het bekeravontuur er zo meteen op, maar over twee weken kunnen we in de competitie thuis revanche nemen.

Zaterdag konden we deze nederlaag meteen proberen doorspoelen met een overwinning tegen Voorwaarts B. We tonen dat ook door sterk te starten en meteen te scoren via Per met een onehander vanuit de steun. Voorwaarts countert meteen met een shot. De wedstrijd begint aan een rotvaart. Na nog geen 5 minuten knal Jun zichzelf op het scorebord met een mooi shot, 2-1. Een paar minuten later is het weer raak. Maura werkt haar doorloper op steun van Eppo af. We wisselen van vak. De wedstrijd gaat een tempootje lager en ondanks vele kansen langs onze kant, vindt Voorwaarts de aansluiting met een korte kans. Per maakt er daarop meteen 2-4 van op steun van Liv. Het verschil vergroten lukt ons niet. Voorwaarts komt via een doorloper op 3-4, Maura antwoordt met een omdraaier weer meteen. Die 3-5 is niet de ruststand want Voorwaarts mildert nog tot 4-5 met een schot. We zagen een eerste helft die we nog niet hadden gezien, een goede eerste helft, waarin we aanvallend op de beoogde manier kansen creëerden en afmaakten. Alleen maakten we te veel fouten in het uitverdedigen waardoor Voorwaarts door ons eigen toedoen kon blijven aanklampen. De tweede helft start met de play die we voor ogen hadden. Mooi werk van het vak met een goede pas van Liv, steun van Cleo en afwerking van Johannes. Meteen 4-6, de gewenste start. Voorwaarts klampt ook nu weer een en scoort de 5-6. De wedstrijd valt dan wat stil en deze stand blijft lang op het bord staan. Langs onze kant vallen de ballen niet meer zoals in de eerste helft zodat Voorwaarts uiteindelijk op gelijke hoogte kan komen. De volgende aanval is meteen goed en we hebben onze voorsprong weer te pakken. 6-7 via Eppo nog een 10-tal minuten te gaan. Via een inloper kan Voorwaarts al vrij snel gelijkmaken en zo worden het nog een spannend slot. Het leek een herhaling te worden van woensdag waar alles plots stroever en verkrampter begon te lopen in aanval. De kansen waren er, de goals niet. En net zoals woensdag valt in het slot het dubbeltje niet naar onze kant en krijgen we de 8-7 tegen. Opnieuw een stevige tik in het absolute slot van de wedstrijd. Al zagen we ook heel erg goede dingen in deze wedstrijd. Het spel dat we willen spelen zien we week na week meer, we vergeten alleen nog te vaak onze kansen af te werken. Zeker vandaag was dit een probleem. Vanop de stip misten we maar liefst 4 keer. We zijn dus op de goede weg, maar er is nog steeds werk aan de winkel zoveel is zeker. Komend weekend hebben we rust om dan op 15 oktober onze laatste voorronde wedstrijd tegen Neerlandia te spelen en terug aan te knopen met een overwinning.

Lander & Nick