Verslag Vobako A – Blauw Wit A : 24 - 15  (16-9)
A: Kobe, Jelle (2+s), Imke (2), Sophie
V: Brent (3), Thomas (1), Nina (2), Yentl (3)
Wissels: Yannis (1)

Vandaag trokken we voor onze eerste zaalcompetitiematch naar Tielen, waar we met Vobako A al ineens een klepper van formaat geserveerd kregen.  Deze ploeg moest vorig seizoen via de runner up de plaats in Promoleague aan Leuven laten en is dit jaar dan ook de grote titelfavoriet in onze reeks.  Vandaag winnen was voor ons dus wel meer dan een ambitieus plan.

De Vobakodames schieten al meteen uit hun startblokken tegen Yentl en Nina, waarna Brent ons eerste doelpunt van de avond binnenknalt, 2-1.  Nadien moeten ook Jelle, Thomas, Kobe en Yentl elk een doelpunt incasseren, maar is het Yentl die via schot de Tielense pret toch even kan temperen, 6-2.  Met nog een klein kwartier op de klok is het time out-Tim-time om onze spelers eraan te herinneren dat de match wel degelijk begonnen is en we ons vel veel duurder moeten zien te verkopen.  Na 2 treffers tegen Kobe, een ver schot van Jelle en een inloper van opnieuw Jelle staan we 5 punten in het krijt, 9-4.  Die kloof blijft even groot na een schot tegen Nina en een schot van Thomas, 10-5.  Vervolgens moet Sophie er tweemaal aan geloven, deelt ook Thomas in de klappen en kunnen Imke en Brent counteren via verre schoten, 13-7.  De thuisploeg loopt nog 3 punten verder uit na doelpunten tegen Nina, Jelle en Brent, met tussendoor even Blauw Wit aan zet via een zelfverdiende strafworp van Jelle en schot van Nina, 16-9, tevens de ruststand.

Ondanks deze vrij grote achterstand bij de rust zijn we in deze eerste helft zeker niet van de vloer geveegd door Vobako.  Wel tekent er zich in het voordeel van de thuisploeg een pijnlijk duidelijk kwaliteitsverschil af in afwerking.  Waar wij immers aanvallen met maar liefst 5 of 6 doelpogingen niet wisten te verzilveren, waaronder een aantal korte kansen en vrije doorlopers, kon Vobako dikwijls al uit hun eerste schot scoren waardoor er natuurlijk al vrij snel een 5-puntenkloof op het bord verscheen.  Dan spreken we nog niet over onze, bij momenten erbarmelijke, uitwerking naar het aanvalsvak, waar Vobako maar liefst driemaal van kon profiteren.  Dure cadeaus die we met harde cijfers betaalden.  Alle hens aan dek om met die zaken in ons achterhoofd in de tweede helft nog zien te redden wat er te redden valt.

Na de rust gaan onze opponenten lustig door op hun elan via strafworp tegen Yentl en schot tegen Kobe.  Met nog een kleine 20 minuten op de klok ondervindt Thomas teveel last van een pijnlijke voet en komt Yannis tussen de lijnen.  Yannis laat er duidelijk geen gras over groeien en knalt meteen binnen, direct gevolgd door een korte kans onder de korf van Imke, 18-11.  Wie na deze 2 snelle punten toch nog stiekem hoopte op een klein mirakel was er snel aan voor de moeite, want ondanks een sterke verdediging weet ons aanvalsvak deze noeste arbeid niet te belonen, waarna Vobako uiteindelijk toch via schot tegen Nina en strafworp tegen Brent verder kon uitlopen naar 20-11.  Ondanks een omdraaier uit de steun van Yentl en schoten van Nina en Jelle, scoort Vobako nog tegen Imke en Yannis en prijkte zo dit verschil van 9 doelpunten op 5 minuten voor het eindsignaal nog steeds op het bord, 23-14.  Tenslotte volgt opnieuw een fase van puik verdedigingswerk en balonderscheppingen van het vak van Brent, maar ook nu weer maakt een Vobakodame hier op inloper komaf mee, 24-14.  Het laatste woord is aan Brent die uit vrijworpcombinatie met Yannis nog een korte kans weet te versieren, eindstand 24-15.

Dat het een moeilijke wedstrijd zou worden stond al in de sterren geschreven.  Toch zijn we na een lastige start blijven knokken, wat resulteerde in een toch vrij evenwichtige tweede helft waar we getoond hebben zeker thuis te horen in deze reeks.  Het is dan wel een torenhoog cliché maar we kunnen er echt niet omheen dat er qua afwerking meer dan een paar tandjes zullen moeten bijgestoken worden om onze score op te vijzelen en overeind te kunnen blijven tegen ervaren tegenstanders als deze, te beginnen met de eerstvolgende uitmatch tegen Catba.

Patricia