Verslag : Blauw Wit A – ATBS : 18 - 13 (8-9)
A: Kobe (2), Jan (6), Karo (2), Yentl (1)
V: Brent (1+s), Thomas (1), Nina (2), Imke (2)
Wissels: Janne
Scheids : Dirk D’hollander

Dank zij de zege van ATBS tegen Spartacus/NDN stonden onze Blauw Witten terug aan de kop van de rangschikking. Was de kwetsuur van een van de betere heren van Spartacus de oorzaak van de nederlaag ?  Vandaag vernamen we dat ook een van de betere heren van ATBS dezelfde kwetsuur had opgelopen vorige week.  De gelegenheid dus voor onze spelers om de kop van het klassement te houden en zo de naaste achtervolgers maximaal onder druk te zetten.

De start van de wedstrijd is rommelig. ATBS houdt verdedigend het centrum gesloten en de schoten van buitenaf raken wel zwaar de mand, maar nooit de binnenkant.  De wegbotsende ballen zijn daardoor een gewillige prooi voor de bezoekers.  In verdediging zijn onze blauwwitten soms een tikkeltje laks.  Gevolg :  ATBS draait 0-2 voor na een vrijworp en een schot tegen Thomas.  Nina scoort ons eerste uit schot na meer dan 5 min.  ATBS krijgt van op de stip de kans om terug uit te lopen, mist, maar kan een paar minuten later toch de vakken doen draaien op schot tegen Jan.  Die wreekt zich meteen en als Kobe er ook eentje door de mand jaagt, staat het 3-3 na meer dan 14 min. spel.  Het zegt iets over de kwaliteit van het vertoon.  Het vervolg is op het scorebord spannender.  Beide ploegen scoren om en om.  Eerst komt Blauw Wit tweemaal voor – na inloop uit vrijworp van Nino en een inloper van Yentl – telkens gecounterd door de bezoekers.  Dan de bezoekers tweemaal op voorsprong, met tegendoelpunten van Imke, na spectaculaire balrecuperatie van Brent, en een schot van Karo.  Als die de volgende aanval een schot tegen krijgt, blijft ons antwoord uit.  Met een schot tegen Jan, afgezakt voor de rebound, gaat ATBS terug 2 voor.  Het laatste woord voor de rust is aan Kobe, die met een schot de ruststand op het bord zet.

ATBS start de tweede helft met twee opeenvolgende wissels. Tussenin mikt Karo de gelijkmaker door de mand, maar krijgt er na de tweede wissel ook weer een tegen, 9-10.  Thomas effent en dan ontbindt Jan zijn duivels, eerst uit schot en daarna op inloper.  Frank plakt er gelijk een time out tegen aan.  ATBS vecht terug via een strafworp en als Jan en Kobe iets minder aandachtig zijn gaat ook de gelijkmaker door de mand.  Jan blijft scoren.  Hij verrast middels een heel snel schotje onder de mand zijn tegenstrever en prikt er daarna een van wat verder binnen.  Ditmaal geeft Imke de bezoekers geen kans om terug in de wedstrijd te komen.  Haar omdraaier wordt foutief gehinderd en Brent zet de stip feilloos om.  Een paar aanvallen later kan Imke zelf scoren uit schot.  De coach van ATBS grijpt naar zijn time out bordje.  Bij het teruglopen naar het veld gaat Nina door haar linkerbeen.  Een spierscheur ?  Ze kan in elk geval niet voort en Janne komt haar vervangen.  Een schot tegen Brent wordt tenietgedaan door een schot van Jan.  Nog 7 min. op de klok en beide partijen zijn blijkbaar moe gestreden.  Via een time out maakt Frank zijn spelers duidelijk dat ze langere aanvallen moeten spelen en meer controle brengen bij het uitwerken.  Het laatste doelpunten komt uit handen van Brent na driemaal “nog eens” van T2 Rudi.

Voornaam : punten binnen. De manier waarop ?  Voorzichtig uitgedrukt : ik heb Blauw Wit al veel betere wedstrijden zien spelen.  Veel alerter en met meer durf in verdediging, wat in de tweede helft iets beter was, vuriger in de balbetwistingen en met veel meer druk in aanval.  Dat zijn we volgende week allemaal vergeten.  Iedere wedstrijd start immers van 0.  Volgende week is het zaak om de punten te gaan halen bij Neerlandia, om alvast de tweede plaats zeker te stellen.  Daarna kijken we verder, wedstrijd per wedstrijd.