Verslag Xfinale U19 : Kwik – Boeckenberg : 18 – 17  (12-6)
A: Joran (1), Quinten (4+s), Julie (2+s), Mado (3)

V: Sterre (2), Elfie (1), Noah, Jander (1)
Wissels : Rik (1), Evi, Tobias

Scheidsrechters : D. Van den Bergh, Johan Gijselinck

Na een lang weekend traden onze U19’ers aan voor de slotwedstrijd van de kruisfinales.  Daarvoor had de zaal nog in vuur en vlam gestaan wanneer Vobako nipt Temse afhield in een wedstrijd die lange tijd gelijk op ging.  Nu dienden de hoofden leeg gemaakt en de focus gericht op de komende 50 minuten.  In de reguliere competitie had Kwik tweemaal een ruime zege geboekt.  Finalewedstrijden zijn helemaal anders en de uitslagen compleet onvoorspelbaar.  Geloof in eigen kunnen wordt dan belangrijk.

Daar is, helaas, in de eerste helft weinig van te zien.  De biekes uit Merksem starten sterk, werken goed af en zetten onze panters al snel op een grote achterstand.  Al na 5 min. gaat het rode time out bordje van Joran de lucht in.  Niks gekort.  De coaches brengen Rik ipv. Noah en Quinten verhuist van vak.  Niks lijkt de tegenstander te deren.  Met zo’n 8 min. te gaan noteer ik 8-1.  Maar onze panters rechten de rug en blijven strijden.  Tot aan de rust wordt er nog negenmaal gescoord.  Vijf daarvan komen op het conto van onze U19 : schoten van Mado, Quinten (2x), Julie en een stip van Julie vlak voor affluiten.  Het doelpuntenverschil is nog steeds groot, de stortvloed is wel gestopt.

Meteen bij aanvang van de tweede helft komt Evi in de plaats van Elfie en, belangrijker, beginnen onze panters aan de achtervolging via twee schoten van Quinten en een vrijworp omgezet door Julie.  Net daarvoor is Mado met krampen naar de bank gegaan en is Elfie in haar plaats gekomen.  Kwik prikt tegen, Sterre neemt weerwraak.  Als Jander raak schiet is het de beurt aan Kwik om een time out te nemen.  Ze voelen de druk.  Die wordt nog groter als Elfie de aansluiter binnen mikt.  Tussendoor heeft Tobias even wat rust gegund aan Rik.  Kwik kent een opflakkering en loopt opnieuw uit tot 16-12.  Nu gaat Julie met een pijnlijk gezicht van de krampen naar de bank en komt Mado haar vervangen.  In een time out peppen onze coaches Jordan en Lucas hun pupillen op.  Kan het nog in de resterende 9 min.?  Schoten van Rik en Mado en een stip omgezet door Quinten brengen het kleinste verschil.  De spanning in de zaal wordt omgezet in torenhoge decibels afkomstig van beide supportersgroepen.  Kwik scoort 17-15 uit een vrijworp.  Nog 4 min. als Joran een aflegger van Rik omzet, 17-16.  Nog 2 min. als Mado de gelijke stand binnenschiet.  En dan spanning en vooral verzorging voor krampen bij Mado en Evi.  In haar plaats komt Julie terug tussen de lijnen.  Die laatste minuten davert de sporthal op haar grondvesten.  Er wordt niet meer gescoord.  Een verlening van 10 min. met Golden Goal komt er aan.

Belangrijk, onze panters zijn in balbezit geëindigd en mogen starten.  Een doelpunt is beslissend, behalve als het in de eerste aanval valt.  Dan krijgt de tegenstander een nabeurt.  Onze panters scoren niet in hun eerste aanval.  Bal naar de aanval van Kwik : geen score.  Bal terug naar de Boeckenberg aanval.  Twee schoten van Quinten gaan zwaar op de mand : geen score.  Bal terug naar Kwik en uit een instapper van achter de mand valt het beslissende doelpunt.  Kwik heeft de finale gehaald.

Uiteraard kon na zo’n dramatisch wedstrijdverloop het verschil in emoties tussen de twee ploegen niet groter zijn.  Een bittere pil om te slikken.  Maar U19’ers dit was groots !  Jullie hebben een ongelooflijke strijdvaardigheid getoond, een voorbeeld voor elke sporter.  Jullie hebben dit kruisfinaleweekend afgesloten met een knaller.  Fantastisch !  Iedereen een fiere panter !

Onder deze link vind je enkele foto's van de wedstrijd