Verslag : Blauw Wit A – Catba A : 23 - 23  (10-12)
A: Lander (5+s), Jan (s), Jente, Imke (6)

V: Jelle (2), Kobe (2), Ana (2+s), Lotte (3)
Wissels : Rik, Tine

Scheidsrechter : D. Van den Bergh

In de laatste wedstrijd van de heenronde treft Blauw Wit de leider in de reeks.  Catba had nog maar enkel tegen Neerlandia nipt zijn meerdere moeten erkennen en dat was net de ploeg waar onze spelers vorige week moesten knokken om een puntje mee naar huis te nemen.  Met de bijzondere match van vorig seizoen nog in gedachten, stonden de zenuwen gespannen tussen en naast de lijn.  Met dezelfde scheidsrechter was de setting helemaal compleet.  Met Jente in de plaats van Zoë verhuisde Lotte naar het andere vak.

De start zit er boenk op : eerste aanval schot Imke, paar minuten later een strafworp van Jan.  Na een schot tegen Lander behoudt Ana de voorsprong eveneens van op de stip.  De bezoekers zijn niet uit het lood geslagen, maken gelijk en komen na een terecht afgekeurd doelpunt toch op voorsprong.  Na een 4 min. durende impasse doet Jelle de vakken wisselen.  De heren van Catba schieten bijzonder scherp en hebben slechts 2 aanvallen nodig om tweemaal te scoren.  Lotte en Ana antwoorden, alles terug gelijk.  Na een schot tegen Kobe, effent Imke en brengt Lotte haar ploeg terug op voorsprong.  Als Ana verzuimt een stip om te zetten, kan tijdens een vrijworp de vrij gelaten heer vanuit het achterveld binnenschieten.  Daarna komt Catba telkens een doelpunt voor, Lander en Kobe zorgen voor de gelijke stand.  Tot de laatste minuten van de eerste helft en Catba toch met 2 schoten van de heer tegen Kobe met voorsprong kan gaan rusten.

Nadat de bezoekers de tweede helft hebben geopend met een schot tegen Jan en de wedstrijd even stil ligt voor de verzorging van een heer die een afgeweken bal tegen de neus kreeg, begint Blauw Wit aan een lange en verbeten achtervolging.  De Catba-heren blijven immers scherp afwerken, waardoor de achterstand nog tweemaal tot 3 doelpunten oploopt.  Ditmaal geven onze spelers echter niet af.  Ze blijven vechten, proberen de verdediging te verstrakken en in aanval te heersen in de rebound.  Iets voor halverwege, de stand is 17-19, brengt Niels Tine ipv. Jente.  Imke en Lander maken sinds lang gelijk.  Twee schoten tegen Lander en Catba staat terug voor.  Imke en Lander opnieuw voor de gelijke stand.  Niels brengt nu Rik in verdediging ipv. Lander.  Een poging om verdedigend nog wat meer druk te leggen.  Na een stip tegen Jan, verrast Ana met een omdraaier uit de steun en hangen de bordjes alweer gelijk.  Met minder dan 6 min. op de klok zet Imke een inloper om, om Blauw Wit voor de eerste maal in de tweede helft op voorsprong te brengen.  De volgende aanval gecounterd met een schot tegen Kobe.  De laatste 2 min. zijn ingegaan als Catba een time out neemt.  Bij het hernemen roept de coach “seniorenbal”, geen idee waar de kaartjes hiervoor verkocht worden.  Het blijkt het signaal te zijn om bij het uitwerken sterk te gaan verdedigen.  De bal komt toch in aanval.  Ana probeert opnieuw een (halve) omdraaier, maar het doelpunt wordt door de scheids niet toegekend wegens verdedigd.  Jammer, want dit was letterlijk de laatste kans.

Wat een wedstrijd !  Blauw Wit had het tegen een scherp afwerkend Catba niet makkelijk.  Gedurende driekwart van de wedstrijd was onze ploeg in de achtervolging en dat deden ze met volharding.  Voor mij de eerste keer dat ik dit zie op deze manier.  Dat ultiem de twee punten net niet thuis bleven is natuurlijk spijtig, langs de andere kant mogen we tevreden zijn met het gelijke spel.

Een blik op het klassement leert dat er drie groepen zijn te onderscheiden : drie ploegen in de kopgroep, lichtjes afgescheiden van de middengroep en in de staart de zwakkere broertjes.  Blauw Wit behoort samen met Verde en Catba tot de kopgroep.  Het zal dus zaak zijn zeker tegen de andere ploegen geen punten te laten liggen, te beginnen met de wedstrijd tegen Rijko volgend weekend, tevens de laatste wedstrijd voor aanvang van de zaalcompetitie.