Verslag : HMKC A - Blauw Wit A : 17 - 23  (4-15)
A: Jelle (3+s), Kobe (4), Zoë (1), Tine (3)

V: Lander (1), Jan (2+s), Lotte (1), Imke (4+s)
Wissels : Yoni, Jente (1), Rik

Scheidsrechter : Yarne Sacré

Lang geleden dat ik me over de talloze verkeersdrempels een weg baande door het Fort van Hoboken op zoek naar de infrastructuur van HMKC.  Het mooie clubhuis had ik nog niet gezien, knap.  Uiteraard veel bekende gezichten, wegens de samenwerking bij de jeugd met deze club, en eentje dat zich nog altijd niet heeft kunnen bevrijden van de korfbalmicrobe.  Zij deed de wedstrijd van de B’s kantelen in het voordeel van de thuisploeg.  Met Niels afwezig wegens huwelijksverplichtingen, repte An zich terug uit Nederland om te coachen.  Verder geen wijzigingen tussen de lijnen.

Blauw Wit toont zich van bij de start scherp.  In de tweede aanval botst een moedwillige bal uit de mand, toetsrebound Jelle naar Kobe en binnen.  Twee min. later zorgt hij voor de vakwissel.  HMKC poogt aan te klampen en opent met een stip.  Imke antwoordt op dezelfde manier en Tine mikt haar eerste van achter de mand binnen.  Met schoten tegen Lander en Jelle dreigen de Hobokenaars terug te komen in de score.  Hun motor sputtert echter fameus.  Aanvallend weten ze geen raad met de strikte verdediging van Blauw Wit, dat ook overwicht heeft in de rebound.  Gevolg, veel korte aanvallen van HMKC en een rits doelpunten van onze spelers.  Een time out brengt daarin geen verandering.  Na 20 min. staat er 3-11 op het scorebord.  In het resterende kwartier gaat het scoren wat moeilijker, zodat An zelfs een time out overweegt.  Uiteindelijk kan ze tevreden zijn met de ruststand.

HMKC opent de tweede helft met een misser van op de stip.  Na schoten van Jan en Jelle noteer ik voor het eerst het grootste verschil, 4-17.  Een schot tegen Lander wordt gecounterd door een omdraaier van Imke.  Ondertussen is Tine, met een pijnlijke rug, gewisseld voor Yoni.  Na een schot tegen Zoë komt Jente in de plaats van Imke.  Onze spelers zijn overgeschakeld naar “frivool” korfbal.  Een hoop korte kansen wordt gecreëerd en even “frivool” gemist.  De spelers van HMKC zien hun kans schoon en beginnen aan een indrukwekkende remonte.  An probeert die te stoppen met een time out en brengt Imke terug tussen de lijnen.  De thuisploeg balt vrolijk verder, vindt de scherpte in de afwerking en verkleint de kloof met de minuut.  Langs onze kant wordt er langzaam overgeschakeld naar paniekkorfbal met te veel balverlies tot gevolg.  Bij 14-18 en nog 10 min. op de klok kan An het niet meer aanzien en roept de spelers naar de lijn met haar tweede time out.  De boodschap is luid en duidelijk, en waarschijnlijk ook te horen op de video van de wedstrijd.  Ze heeft de spelers wakker geschud.  Een strafworp van Jelle en een vrijworpcombinatie tussen Jelle en Kobe brengen rust in de blauwwitte gelederen, 14-20.  Alhoewel HMKC in de resterende 6 min. nu wel mee scoort, blijft het verschil van 6 doelpunten op het scorebord.  Lander tekent voor het laatste doelpunt.

In een wedstrijd met 2 gezichten volstond de voorsprong opgebouwd in de eerste helft om het hoofd in de tweede helft boven water te houden, die door de wederopstanding van HMKC eigenlijk nog voor een leuk spelverloop zorgde.  Het is weer eens gebleken hoe moeilijk het is om een sprankelend begin 70 min. vol te houden.  Proficiat aan Blauw Wit voor die eerste helft en proficiat aan HMKC voor moedige remonte.

Eerste verrassing na de wedstrijd als enkel leider in de rangschikking Catba de punten kon pakken met een karige 9-11 tegen KCBJ.  Verde en Neerlandia legden thuis de duimen tegen resp. Edegem en Rijko.  Hierdoor wordt de rangschikking min of meer in mekaar geduwd met slechts een verschil van 4 punten tussen nummer 1 en nummer 6.  De wedstrijden op Neerlandia en thuis tegen Catba zullen beslissen of Blauw Wit zich kan handhaven in de kop van de rangschikking.
De tweede verrassing komt uit de Topleague, waar de scores bijzonder laag bleven.  Zo wonnen AKC en BGW nipt tegen resp. Putse (13-12) en Voorwaarts (13-11), terwijl Kwik met duidelijke cijfers Floriant van zich afhield (18-12).  Volgende week spelen onze panters een dubbele ontmoeting tegen Kwik : op 9/10 bekercompetitie; op 13/10 veldcompetitie.