Verslag : Blauw Wit A – KCBJ A : 20 - 17  (14-13)
A: Jelle (2+s), Kobe (4), Zoë, Tine (3)

V: Lander (1+s), Jan, Lotte (2), Imke (5+s)
Wissels : geen

Scheidsrechter : J. Van Acker

Het is momenteel puzzelen bij Blauw Wit.  Van de gekwetste spelers recupereren we Rik, wiens plaats wordt ingenomen door Ana.  Spoedig herstel gewenst.  Naast de lijn vinden we door de afwezigheid van Niels en de zieke An, de ervaren interim coach Patrick Bellemans.  Net nu KCBJ op bezoek kwam, niet direct de ploeg waar onze spelers gemakkelijk de punten behielden.  Het weer was zaterdagavond de spelers wel gunstig gezind, niet te veel wind en niet te fris.

KCBJ toont dat ze gekomen zijn om punten te pakken.  Nadat Jelle de openingstreffer niet kan binnenleggen van op de stip, nemen de bezoekers 0-2 voorsprong.  Blauw Wit meteen op achtervolgen aangewezen.  Wat niet makkelijk is als de bal niet door de mand wil.  Strafworpen van Imke en Jelle counteren schoten van KCBJ, waarvan de spelers tegen een zeer hoog percentage de weinige kansen in doelpunten omzetten.  Want onze verdediging zit wel snor, vooral door het overwicht in rebound.  De coach van KCBJ tracht hiervoor een oplossing te vinden en wisselt de heren tegen Jelle en Jan van vak.  Tussen de wissels door zorgen schoten van Lotte en Imke voor de gelijke stand, 4-4.  Een snel doelpunt van elke ploeg en de volgende vakwissel is een feit.  Blijf Jong duwt door en loopt via een schot en twee inlopers weer uit.  Vooral de laatste inloper was een gelukje, omdat een door Jan half afgeblokte pas in de handen van de dame tegen Imke viel.  Tine stopt de opmars, maar krijgt na de vakwissel meteen schot tegen.  Tijd voor een time out beslist Patrick.  Het weerhoudt de tegenstrever er niet van om de kloof uit te diepen tot 4, 6-10, met nog een kwartier te spelen in de eerste helft.  Alhoewel sommige spelers van Blauw Wit de indruk hebben om te spelen tegen de bierkaai, gaan ze verbeten in de tegenaanval, zodat na een schot van Kobe, een vrijworp van Tine en een schot van Imke de achterstand bijna weggewerkt is.  Kobe countert een schot tegen Zoë, waarna de bezoekers uit vrijworp en een doel onder de korf toch weer 3 punten voorkomen.  De laatste 7 min. van de eerste helft kleuren echter donkerblauw.  Imke, Jelle, Tine en ultiem Lander – na een gemiste strafworp van KCBJ – schieten hun ploeg met voorsprong de rust in.

Imke zet in de eerste aanval een vrijworp om.  KCBJ geeft niet toe.  Twee stippen effenen opnieuw de stand op het scorebord.  Tussenin werd de match stil gelegd om een loslopende hond te vangen.  Het scoren gaat bij de bezoekers lang niet meer zo vlot.  Vermoeidheid ?  Verdedigende druk ?  Te weinig rebound ?  Van alles een beetje waarschijnlijk en dat laat onze spelers toe om via een schot van topschutter Imke en een stip van Lander terug twee goals uit te lopen.  De coach van de bezoekers neemt een time out en zal in het vervolg van de tweede helft met een aantal wissels nog proberen het tij te keren.  Tevergeefs.  Tweemaal komen ze op een doelpunt, gelijk maken lukt net niet, wegens het missen van een strafworp.  Met 9 min. te gaan legt Lotte een inloper binnen voor 19-17.  Coach Patrick neemt een time out en dwingt de aanval in een strak keurslijf.  Eerst rebound en steun verzorgen, daarna pas een goeie kans nemen.  Lange aanvallen zijn het gevolg en de tijd is niet meteen de vriend van de bezoekers.  Als Jelle met 2,5 min. op de klok dat harde werk beloont, is de wedstrijd gespeeld.

Of er bij KCBJ statistieken worden bijgehouden, weet ik niet, maar hun afwerking in de eerste helft was van topkwaliteit : een maximum aan doelpunten uit een minimum aan kansen.  Bij Blauw Wit leek dat net andersom, wat onze spelers niet belette om een doelpuntje meer te maken.  In de tweede helft was het meer bikkelen om te scoren.  Uiteindelijk werd de discipline in aanval beloond.  Verdiend gewonnen dus en een dikke duim voor de niet aflatende inzet.
Aanstaande zondag gaan we op bezoek bij HMKC.  We kijken er al naar uit.