1. Welke soorten lidmaatschap zijn er ?
  2. Wat krijgen leden terug in ruil voor hun lidmaatschap ?
  3. Tot wie moet ik mij richten voor administratie zaken ?
  4. Wat is TWIZZIT ?
  5. Waarom TWIZZIT gebruiken ?
  6. Waar kan ik terecht voor clubkledij
  7. Ik wil een Foyer-kaart. Wat moet ik hiervoor doen ?
  8. Ik zoek een korfbalpaal – korfbal-“bal”
  9. Ik heb een sportongeval. Wat moet ik doen?
  10. Is er een AED (Defibrilator) aanwezig op het Sportcenter ?
  11. Ik heb klachten. Waar kan ik hiermee terecht ?
  12. Ik ben kandidaat voor vrijwilligerswerk. Waarmee kan ik helpen ?
  13. Ik heb nog nooit gekorfbald en wil sporten. Kan dit bij Boeckenberg ?
  14. Ik wil de toelating voor mijn portretrechten wijzigen. Hoe gaat dit ? 

1. Welke soorten lidmaatschap zijn er ?

 Ofwel ben je lid van de Korfbalfederatie, ofwel niet.

Lid van de korfbalfederatie

Geen lid van de korfbalfederatie

Spelend lid

Sportclublid

Recreant

Supporter

Adherent (administratief lid)

Steunend lid

Als aangeslotene bij de KBKB heb je volgende rechten :

  • Aantreden als spelend lid of recreant
  • Leiden van officiële wedstrijden (als scheidsrechter)
  • Vertegenwoordigen van de club als ploegverantwoordelijke of clubafgevaardigde, tijdwaarnemer (zaal), schotklok bediening (zaal), etc

Leden van de korfbalfederatie en Sportclubleden worden beschouwd als actieve leden (werkende leden) en hebben stemrecht op de Algemene Ledenvergadering van onze club.

Wij verwachten van actieve leden dat zij minimaal aangesloten zijn als Sportclublid van onze vereniging.

2. Wat krijgen leden terug in ruil voor hun lidmaatschap ?

Onze vereniging is in eerste instantie een sportvereniging die ernaar streeft om korfbal op topniveau te beoefenen. Dit heeft voor gevolg dat de sportieve return, door het betalen van lidgeld, niet voor alle leden gelijk is.

Als spelend lid of recreant : aantreden bij officiële wedstrijden, deelname aan trainingen op veld en zaal (afhankelijk van ploegindeling en niveau) verzekering sportongevallen, spelersshirt op leenbasis (blijft eigendom van de club), zijn in het lidgeld inbegrepen.

Leden aangesloten bij de Korfbalfederatie alsook Sportclubleden hebben stemrecht op de Algemene Ledenvergadering.

Supporters en Steunende leden hebben toegang tot de clubactiviteiten en kunnen een Foyer-kaart (Bonvito-kaart) verkijgen met korting op de drankjes aan de bar in de Boeckenberg Foyer.

Algemeen geldt :

  • U bent lid van de tofste korfbalvereniging in België
  • U hebt het voorrecht om tot het fiere panterlegioen te behoren
  • U heeft recht op een Foyer-kaart (Bonvito) op naam waardoor u korting (ca 10%) kunt genieten op de drankjes aan de bar (op verzoek)
  • Supporters hebben samen met andere clubleden steeds voorrang bij de bestelling van inkomkaarten voor Boeckenberg-events en korfbalfinales
  • Als gezin met minimaal 2 aangesloten kinderen genieten jullie van de gezinskorting van 20% op het lidmaatschap vanaf het 2de kind (32,00 €)
  • Gezinnen met 2 aangesloten kinderen, waarvan minimaal 1 van de ouders als supporter is aangesloten, ontvangen één gratis abonnement op naam voor toegang tijdens alle (competitie) thuis-wedstrijden in zaal van het lopende seizoen, ook die van de fanionploeg, ter waarde van 45,00€
  • Verschillende ziekenfondsen voorzien een terugbetaling op het lidgeld bij een sportclub (12,5 €)
  • Sommige Antwerpse districten voorzien ook nog een sportcheque voor jongeren en ouderen

Noot

Een van de ouders (moeder of vader) van gezinnen met 2 aangesloten jeugdleden, ontvangen een abonnement (strikt op naam) voor het bijwonen van alle thuiswedstrijden van Boeckenberg in het Boeckenberg Sportcenter voor het korfbalseizoen komende korfbalseizoen, voor zover een van beide ouders mee aangesloten is (minimaal als supporter).

De lidgelden voor het korfbalseizoen zijn op voorhand verschuldigd uiterlijk op 31 mei. Lidgelden zijn niet terug betaalbaar.

3. Tot wie moet ik mij richten voor administratie zaken ?

De secretaris van onze vereniging is Erik Dujardin. Hij is bereikbaar op GSM (0475/58.06.50) of per mail op secretaris@boeckenberg-korfbal.be.

De secretaris is o.a. verantwoordelijk voor :

  • Officiële contactpersoon van de club naar o.a. de KBKB (Korfbalfederatie)
  • Alle inkomende en uitgaande correspondentie uitgaande van de club
  • Ledenadministratie (aansluitingen, ontslagen, medische keuringen, etc)
  • Contactpersoon voor retributies lidgeld (ziekenfonds, district, …)

Daarnaast hebben we ook een wedstrijdsecretaris, Dirk Poschet. Dirk Poschet is tegelijk ook de redacteur van het wekelijks clubblad. Hij is bereikbaar op 0486/29.17.44.

De wedstrijdsecretaris is verantwoordelijk voor :

  • Organisatie van het competitieverloop op veld en in zaal (oa. wedstrijdprogramma)
  • Wedstrijdverschuivingen

4. Wat is TWIZZIT ?

Twizzit is een online tool (SAAS, Software as a Service) waarmee Boeckenberg in eerste instantie haar ledenadministratie voert. Samenhangend met deze ledenadministratie is de facturatie en opvolging van de lidgelden.

Geïntegreerd met deze administratie zit het beheer van de club-website (Front end) die bekend is onder www.boeckenberg-korfbal.be.

ONLI is van groot belang voor de planning van de clubactiviteiten. Boeckenberg is een grote vereniging. Het overzicht over trainingen en wedstrijden wordt in Twizzit beheerd, zodat alle leden op de hoogte zijn van de activiteiten op de club en op verplaatsing, zowel van het eigen team als van alle andere teams.

Verder wordt ONLI gebruikt voor het beheer van de ploegindelingen en de communicatie binnen het team. 

5. Waarom TWIZZIT gebruiken ?

Account gegevens leden up-to-date houden

Vooreerst dienen de gegevens van de leden up-to-date te blijven. Ieder lid kan een eigen login verkrijgen (zie procedure), waarmee alle NAW gegevens kunnen worden aangepast, met uitzondering van voornaam, naam en geboortedatum.

Hierbij is vooral ook het email adres van groot belang. Er wordt vooral per email gecommuniceerd en een fout of achterhaald email adres heeft voor gevolg dat e-mails niet op hun bestemming komen.

Dit kan bijvoorbeeld reeds het geval zijn bij de verzending van nieuwbrieven, die via verstuurd worden. 

E-mail aan groep (selectie) ledeN : Via TWIZZIT is het mogelijk om een specifieke groep leden aan te spreken. U kunt zowel via het team als via de zoekfunctie een groep leden selecteren en een e-mail toesturen.

Beheer teamagenda en clubagenda

De trainingsplanning, oefenwedstrijden, competitiewedstrijden en andere events worden in de teamagenda c.q. clubagenda worden opgenomen. Deze agenda kan op eenvoudige wijze worden gesynchroniseerd met uw smart Phone en andere agenda’s. 

Het is daarom van belang dat additionele en afgelaste trainingen, oefen­wedstrijden en andere teamevents in de agenda worden opgenomen. Dit is niet alleen van belang voor de teamleden maar ook voor andere teams, supporters, Foyer, veldbezetting, etc.

6. Waar kan ik terecht voor clubkledij

De officiële clubkleuren zijn Marine Blauw (broek/rok) en Wit (shirt en sokken). In uitzonderlijke gevallen (kleuren tegenpartij) wordt gespeeld in Marine Blauw shirt (wisselshirt).

Het spelershirt is inbegrepen in het lidgeld en krijgt u van de club in leen.

Voor de overige kledij verwijzen wij u graag naar onze clubshop. Hier zijn verkrijgbaar :

  • Spelers-short of –rokje
  • Trainingspak
  • Opwarmshirt
  • Sportsokken (wit)
  • Sporttas
  • Regenjasje

Er zijn ook supportersitems verkrijgbaar :

  • Pantershirt (T-shirt korte mauw (hemelsblauw met panteropdruk)
  • Panter Hoodie (hemelsblauw met panteropdruk)
  • Pantersjaal
  • Europacup T-shirt (afhankelijk van deelname, beperkte oplage)

De club webshop zal worden gehost bij Joma : Joma Sport webshop. U kunt alle kledij hier online bestellen en betalen. Afhaling is mogelijk op het Boeckenberg Sportcenter.

7. Ik wil een Foyer-kaart. Wat moet ik hiervoor doen ?

Alle leden ouder dan 16 jaar kunnen een Foyer-kaart (Bonvito-kaart) met korting op de drankjes in de Boeckenberg Foyer aanvragen. De korting is niet langer van toepassing indien in de toekomst geen lidgeld meer wordt betaald.

Deze kaart kan worden aangeschaft voor 2,00 € aan de bar. Deze kaart moet eerst worden geregistreerd bij www.Bonvito.net vooraleer deze geactiveerd is (bevestiging via mail). U kunt de taal van deze website instellen naar wens en vervolgens uw kaart “Registreren”. Let hierbij goed op dat de cijfers en letters op de kaart identiek worden ingegeven. De kaart is actief nadat u op de email die u ontvangt bevestigend hebt geantwoord.

Op één account kunnen meerdere kaarten worden geregistreerd. Hiervoor dient te worden ingelogd met de gegevens die je zelf hebt opgegeven bij het registreren. Bij “uw klantenkaarten” kunt u “een nieuwe klantenkaart toevoegen”.

Via deze login kunt u het verbruik op uw Bonvito kaart opvolgen. U kunt de QR code van de kaart ook beschikbaar maken op uw Smart phone. Dit kan door met uw smart phone in te loggen op uw Bonvito account en vervolgens het gebruik via “de mobiele versie” te kiezen. De QR code kunt u vervolgens “als afbeelding bewaren”. Zo kunt u ook betalingen verrichten via uw smart phone. U kunt via een app de verrichtingen op uw Bonvito kaart verder opvolgen.

Belangrijke opmerking : uw betaling (en korting) is pas toepasbaar op vertoon van de Bonvito kaart of bijpassende QR code. Via de kassa kunnen geen handmatige betalingen meer op uw kaart worden geregistreerd.

8. Ik zoek een korfbalpaal c.q. korfbal-“bal”

Korfbal ballen in de maten 4 en 5, indoor en outdoor, zijn verkrijgbaar op het Sportcenter (Simonne).

Voor korfbalmateriaal verwijzen wij u graag door naar BegoSport, Hoevenstraat 27, 2160 Wommelgem (Tel/Fax: 03/353.64.34 – E-mail : BegoSport@BegoSport.be).

9. Ik heb een sportongeval. Wat moet ik doen?

Het is uiteraard van belang dat u zich in eerste instantie goed laat verzorgen en eventueel de spoeddienst opzoekt.

U bent verzekerd voor sportongevallen. Let op : een ongeval is “een plotse, onverwachte gebeurtenis met schade of verwondingen tot gevolg”. Aanslepende kwalen kunnen niet als “ongeval” worden bestempeld.

Het ongeval formulier kan worden gedownload van de website onder Club en daarna Documenten “Ongevalformulier”. Een overzicht van de verzekerde waarborgen kan eveneens aldaar worden geraadpleegd.

  • De club/federatie voorziet een ongevalformulier.
  • Met het ongevalformulier gaat u naar de dokter, die het medisch getuigschrift dient in te vullen.
  • Stuur het ongevalsaangifteformulier samen met de eventuele reeds ontvangen originele onkostennota’s (verschilstaten die U ontvangt van/aanvraagt bij uw mutualiteit, ...) en verslagen op naar: N.V. ARENA, Tweekerkenstraat 14, 1000 Brussel.
  • Eens de verzekeringsmaatschappij de documenten heeft ontvangen zendt ARENA u binnen de vijf dagen een ontvangstmelding met alle nodige informatie en uw dossiernummer.
  • Alle bijkomende onkostennota’s kan u best onmiddellijk overmaken zodat de verzekeringsmaatschappij – als het dossier volledig is – tot vergoeding kunnen overgaan.
  • U dient de maatschappij onmiddellijk de ongunstige ontwikkelingen in het genezingsproces te melden om een zo vlot mogelijke regeling van het dossier te kunnen waarborgen.

10. Is er een AED (Defibrilator) aanwezig op het Sportcenter ?

Een AED is beschikbaar in de gang aan het secretariaat op het Sportcenter. Diverse personen hebben een korte opleiding genoten voor het gebruik van dit apparaat.

11. Ik heb klachten. Waar kan ik hiermee terecht ?

Indien u een klacht heeft kunt u zich best eerst richten tot de persoon die verantwoordelijk is voor uw klacht.

Gaat het om een klacht omtrent een sportieve selectie (opstellen, vervanging, etc) binnen de ploeg waarin u of uw kind speelt, dient u zich in eerste instantie te richten tot de trainer/coach van de ploeg.

Indien de sportieve klacht van een meer algemeen belang is dient u zich te richten tot de leden van de Cel jeugd of Cel Topkorfbal (Smt).

Klachten die gaan over ongewenst gedrag van een ander lid of groep van leden kunnen best besproken worden met een van de leden van de Raad van Bestuur of Cel jeugd, waarvan u denkt dat deze uw klacht op een gepaste wijze zullen behandelen.

12. Ik ben kandidaat voor vrijwilligerswerk. Waarmee kan ik helpen ? 

De werking van een korfbalvereniging berust uitsluitend op vrijwilligers. Dit is niet anders bij Boeckenberg.

Naast leidinggevende taken en verantwoordelijkheden (Raad van Bestuur, Cel Jeugd, Cel Topkorfbal) zijn er heel wat uitvoerende taken op diverse vlakken :

Organisatie van wedstrijden Top team

  • Opstelling en afbraak zaal
  • Opstellen en afbraak boarding
  • Film-team wedstrijden
  • Scouting-team wedstrijden
  • Bediening wedstrijdklok (outdoor en indoor)
  • Bediening schotklok (indoor)

Sportieve taken jeugd

  • Ticketcontrole inkom zaal
  • Bediening wedstrijdklok (outdoor en indoor)
  • Bediening schotklok (indoor)
  • Ploegleiders jeugdploegen

Organisatie nevenactiviteiten jeugd

  • Het JeBo-team kan alle nieuwe ideeën en hulpgebruiken

Organisatie events

  • Organisatie tornooien
  • BKC Kaffee
  • Gala wedstrijden
  • Etc 

13. Ik heb nog nooit gekorfbald en wil sporten. Kan dit bij Boeckenberg ?

Voor ouders van kinderen die nog nooit hebben gekorfbald hebben wij een recreanten-afdeling. Deze traint wekelijks op zaterdagochtend, zo goed als gans het jaar door, onder leiding van oud-korfballers.

Het uitgangspunt hierbij is, je bent steeds welkom doch moet je niet verplicht voelen als je een keertje niet kunt. Een keer om de maand wordt er een recreantenwedstrijd georganiseerd tegen andere recreanten teams.

Wij verwachten wel dat je jezelf als recreant aansluit bij onze vereniging. Je bent dan tegelijk ook verzekerd tegen sportongevallen.

Als je geïnteresseerd bent of meer informatie wenst, kan je jezelf aanmelden bij recreanten@boeckenberg-korfbal.be

14. Ik wil de toelating voor mijn protretrechten wijzigen. Hoe gaat dit ?

Indien u de instelling van uw portretrechten toch graag nog aangepast ziet, gelieve dan even contact op te nemen met iemand van de bestuursleden. U kan eventueel via mail een berichtje sturen naar bestuur@boeckenberg-korfbal.be.