Verslag : Boeckenberg A – AKC/Luma A : 27 – 18  (11-8)
A: Thomas T (7), Nikki S (5), Joppe B (3), Tess V
V: Tibo D (2+2s), Jordan DV (2), Lisa VG (2), Lauren S (2)
Wissels : Lucas DR (2), Maline V

Scheidsrechters : D. Mertens, K. Meeus

De wedstrijden tegen AKC/Luma ademen altijd een speciale sfeer uit.  Niet dat ik mijn vinger kan leggen op het waarom, maar zo voelt het toch.  Misschien door de schare supporters die hun ploeg komen ondersteunen.  Want de punten zijn kostbaar !  Na het verlies van de bekerfinale en de inhaalwedstrijd tegen Floriant zijn de bezoekers ondanks hun tweede plaats in de rangschikking niet zeker van de kruisfinale.  Onze panters daarentegen hebben hun lot niet meer in eigen handen.  De laatste 2 wedstrijden winnen is een must en dan afwachten wie van de concurrentie punten laat liggen.

De start toont duidelijk dat beide teams het belang van deze match kennen.  De duels zijn fel, verdedigend wordt er geen ruimte weggegeven.  De eerste kans op een doelpunt, een stip van Tess, gaat naast.  Er zijn bijna 5 min. weggetikt als Nikki uit een omdraaier uit de steun de debatten opent.  Het antwoord AKC is er meteen.  Na overname op een inloper van Tibo kan deze laatste na snel passenspel met Jordan een korte kans afronden.  Ook nu effenen de bezoekers meteen en ze nemen het initiatief met een stip tegen Lisa, een schot tegen Jordan en een kort genomen vrij worp.  Het time out-bordje van Johannis gaat meteen de lucht in.  Onmiddellijk na hernemen zet Lauren de aflegger van Lisa om.  Die krijgt na de vakwissel een schot tegen.  Onze panters rechten de rug.  Drie aanvallen, drie doelpunten : een schot van Thomas, een stip van Tibo en een schot van Lisa.  Een aanval overslaan om een tweede omdraaier van Nikki en een schot er bovenop te noteren.  5 Doelpunten in evenveel minuten, maar AKC geeft niet op en zet in twee aanvallen de gelijke stand op het bord, 8-8.  Het lijkt wel of de 2 ploegen even in de loopgraven gaan.  4 Minuten en dan vindt Thomas terug de mand, tweemaal zelfs.  Jordan tekent voor de ruststand met een schot uit het achterveld.

Coach Jan Nelen moet een formidabele motivatiespeech gegeven hebben tijdens de rust.  Na 3 aanvallen staan er 4 eentjes op het bord.  Lauren poogt 2 inlopers na mekaar.  De eerste mist ze – strafworp, volgens Harm – de tweede gaat er in, maar wordt niet toegekend wegens verdedigd, terecht overigens.  De volgende 10 min. wordt er om en om gescoord, eigenlijk scoren onze panters telkens eerst, waarna de bezoekers gelijk maken.  Tot Joppe een aflegger van Thomas omzet en die laatste de volgende aanval de twee verschil binnen schiet.  Als Jordan en Tibo in de volgende 2 aanvallen het verschil verdubbelen, neemt coach Jan een time out.  Wat zijn ploeg ook probeert nu zijn het onze panters die telkens de goals van AKC counteren.  Na 21-17, een schot van Thomas, en nog 9 min. te gaan, lijken de bezoekers de handdoek te werpen.  In ieder geval vinden onze spelers gemakkelijk de mand en loopt de score langs onze kant snel op.  5 Min. voor affluiten krijgt Nikki een applausvervanging in wat, waarschijnlijk, haar laatste thuiswedstrijd in de Topgroep zal zijn.  Dank voor alle jaren van spetterend korfbal.

Daarbij aansluitend, proficiat aan ons dameskwartet.  AKC zette vooral hun dames in de spits en die liepen tegen een stug verdedigend panterblok, dat ook nog ‘ns 9 doelpunten voor hun rekening nam.  Het leek een herboren panterploeg te zijn, een heropstanding uit de dip van de afgelopen week.  Het geloof in de kruisfinales leefde.  Mooi !  Enkel gingen de wenkbrauwen omhoog als de uitslagen van de andere wedstrijden bekend werden.  BGW gaf een pandoering aan Meeuwen en stelde zo zijn 2de plaats in de rangschikking veilig.  Kwik hield de punten thuis tegen Floriant, dat al zeker was van de 1ste plaats.  En dat is een heel belangrijke.  In de eerste plaats jammer voor onze panters – bij puntenverlies van Kwik hadden ze plek 4 veroverd – maar nu zijn er 4 kandidaten voor de plaatsen 3 en 4 en dus deelname aan de kruisfinale.  Er zijn heel wat scenario’s mogelijk, teveel om hier te beschrijven.  Voor mij is de sleutelwedstrijd AKC-Voorwaarts, aangenomen dat onze panters de punten gaan halen op Putse.  Dat beloofd nagelbijten te worden.