Verslag : Blauw Wit A – Boeckenberg A : 15 - 21  (11-15)
V: Imke (4), Jan, Ruben (s), Riet (1+2s)
A: Lander, Jelle (6), Nicky (1), Lotte
Wissels : Zoë (1), Rino

Scheidsrechters :  D. Van den Bergh, J. Gijselinck

“De laatste loodjes wegen het zwaarst”, spreekwoorden zijn er omdat er altijd wel iets van waarheid in zit.  Het was met deze wedstrijd niet anders.  Winst tegen Minerva vormde de enige zekere ontsnapping aan de runner up-wedstrijd.  Rekening houdend met de heenwedstrijd zou dit geen eenvoudige opgave worden.  Trainer Ivo bereidde zijn groep zo goed mogelijk voor, maar kon niet verhinderen dat de zenuwen bij de spelers gespannen stonden.  Bij de ene nog wat meer als bij de andere, zo bleek.

De start van de bezoekers is verschroeiend.  Met een zeer hoog afwerkingspercentage slagen ze er in een ruime voorsprong op het bord te zetten.  Na 3 doelpunten van Minerva, uit 2 schoten en een strafworp, opent Imke de score voor haar groep.  Twee goals van de bezoekers later tekent ze voor doelpunt nummer 2.  Ondertussen krijgen onze spelers geen grip op de bal door een resem aan foute passen.  Een te doortastend optreden van Lander op een inlopende heer wordt bestraft met een groene kaart.  Zo komt Rino tussen de lijnen.  Minerva balt rustig en doordacht verder en bij 3-9 besluit Ivo om Zoë in de plaats van Nicky te brengen.  Zij scoort een minuut later een inloper uit een afgeblokte pas.  Met iets minder dan 7 min. in de eerste helft kijken onze spelers tegen een 5-12 achterstand aan.  Coach Ivo vuurt zijn spelers aan.  En er komt een kentering, met schoten van Jelle, Imke en Riet wordt de kloof verkleind tot 9-12.  Ik detecteer zowaar enige ongerustheid op de bank van Minerva.  Riet krijgt een schot tegen en mist van op de stip de kans op revanche.  Nog een doelpunt brengt al enige gerustheid bij Minerva.  In de laatste minuut noteer ik nog een stip van Ruben, na een fout op Jan in de rebound, een schot tegen Riet en een vrijwrop van Jelle.  Al bij al heeft Blauw Wit zich zeer weerbaar getoond.

In de tweede helft komt het oude euvel echter terug : geen doelpunten.  Pas na 11 min. vindt Jelle de binnenkant van de mand, 12-18.  Minerva heeft intussen slechts driemaal gescoord - en een stip gemist-, dank zij een strakke verdediging.  Een verdediging die dus niet beloond wordt.  Vanaf dan verloopt de wedstrijd vrij evenwichtig qua score.  Minerva heeft de wedstrijd verder onder controle en heeft een paar trucjes in het repertorium om de aanvallen van onze spelers te onderbreken.

Het eindresultaat kwam hard aan bij een aantal spelers.  De runner up-wedstrijd is een feit.  Toch een lichtpuntje, want dit was eigenlijk een van de betere wedstrijden, vooral de eerste helft.  Ik denk dat onze spelers met die instelling een zeer goede kans maken om Vobako de baas te blijven.  Ondertussen heeft Ivo twee weken de tijd om te schaven aan de afwerking.  Want meer doelpunten moeten er komen.