Verslag : Rijko A - Blauw Wit A : 16 - 20  (12-9)
A: Ruben (2+s), Imke B (3+s), Zoë (2), Jan (2+s)
V: Jelle (3), Lotte, Lander (1), Ana (2+s)
Wissels : Riet (s), Rino

Scheidsrechter : Lodewijk Hut, Riejander Deen

“Inworp om 19u30, allen daarheen”, was de laatste zin van mijn verslag vorige week.  Misschien dachten de supporters dat “allen” een persoon is …  Jammer, want deze ploeg verdient meer aandacht.  Tom behield zijn winning team van vorige week en had dat ook terdege voorbereid.  Want Rijko is een oude bekende, de kampioen uit hoofdklasse 1, maar ook een ploeg waartegen misschien wel punten te rapen zijn.  Dan moet het echter beter dan vorig jaar.
Een wedstrijd met een internationaal tintje, want beide scheidsrechters komen uit Nederland.

Onze spelers moeten wennen aan de zaal en de fel opzittende tegenstander.  In de aanvangsfase ondergaan sommige teveel het krachtspel van hun tegenstander, waardoor er te veel reboundduels verloren worden en passen onderschept of afgeblokt worden.  Zo draait de thuisploeg met een clean sheet.  Meteen zorgt een Janse schijnbeweging voor het eerste Blauw Wit doelpunt.  Een inloper tegen Zoë, de vakken wisselen en Zoë neemt met een schotje dadelijk weerwraak.  Ruben kan van op de stip effenen en Jan van op dezelfde plaats zijn ploeg voor het eerst op voorsprong brengen.  Aan de overkant fluiten de scheidsen stip tegen Zoë, die onzacht in aanraking kwam met de paal.  Machteld schrijft al een briefje, maar na een paar diepe teugen lucht speelt Zoë voort.  De stip gaat naast, de volgende aanval wordt het toch 4-4, na een schot tegen Ruben.  De thuisploeg neemt opnieuw de voorhand.  Ditmaal countert Ruben op inloper, waarna Ana raak mikt.  Het wordt de coach van Rijko iets te spannend : hij neemt een time out.  Met effect, want zijn spelers nemen het heft in handen.  Na schoten tegen Ruben en Lotte kan Imke nog zorgen voor een zoveelste gelijke stand.  Als er weer twee thuisdoelpunten vallen, heeft Rijko terug de break beet.  Tussen de doelpunten in maakte Zoë, in de maagstreek, stevig kennis met de elleboog van Lander.  Machteld had het briefje al klaar, maar ook nu speelt ons backertje voort.  Tom poogt het tempo van Rijko te breken met een time out, terwijl Jelle een nieuwe tegenstander krijgt.  Zoë laat zien dat ze gerecupereerd is en schiet de aansluiter binnen, 9-8.  Met 1’25” op de klok incasseert Jelle een schot, gevolgd door een stip van Ana en helaas nog 2 doelpunten van de thuisploeg.  De 3 doelpunten verschil geven eigenlijk een vertekend beeld van een spannende eerste helft.

Tom moet zijn rustspeechke opnemen, want Blauw Wit komt herboren en super gemotiveerd terug het veld op.  En Rijko zal het geweten hebben.De thuisploeg krijgt in het eerste kwartier geen bal meer door de mand.  Onze spelers staan volledig onder stoom en knokken met succes voor elke bal en elke morzel terrein.  Vijf minuutjes, een schot van Ruben van aan de zijlijn – was dat niet uit een slechte pas ? -, een schot van Jelle en een inloper van Ana later staat het alweer gelijk.  Riet mag ditmaal echt voor Zoë tussen de lijnen.  Het is echter Imke die uit schot en strafworp scoort.  Zoë terug het veld op, maar komt helaas voor de derde maal hard in aanraking met een medespeler : haar voorhoofd tegen de kin van Ruben.  Bilan : een flinke buil op het voorhoofd van Zoë en een kloof(je) in de kin van Ruben.  De eerste gaat groggy languit achter bank met ijs op de blauwe bult.  De andere krijgt een indrukwekkend verband van tensoplast en tape op zijn onderkaak.  Tom besluit Lotte te wisselen van vak, in de plaats van Zoë, zodat Riet aanvalskracht kan brengen in het vak van Jan.  Hoedje af vervolgens voor de fairplay van Rijko.  Om de dubbele wissel van Lotte mogelijk te maken, wordt de bal bij hernemen door ons buiten geworpen, waarna Rijko bij de inworp hetzelfde doet.  Na deze ruime onderbreking gaat het duel verder, net zoals de opmars van Blauw Wit.  Jelle mikt raak.  Als een doelpunt op schot niet wordt toegekend wegens een strakke verdediging van Ruben, neemt de coach van Rijko zijn tweede time out.  Ditmaal komt er geen kentering.  Jan schiet van uit het achterveld de dubbele vakvoorsprong door de mand.  Onze spelers controleren de wedstrijd.  Na een schot tegen Riet, mikt Lander een aflegger van Ruben door de mand en zet Riet – na enige duiding - een stip om voor de maximale voorsprong.  Een schot tegen en van Imke verhangen de bordjes evenredig.  T2 Jacky is er al gerust in : 5 voor, nog 5 min. te gaan, ’t is binnen.  Is dat zo ?  In de laatste anderhalve minuut van de eerste helft scoorde Rijko liefst driemaal !  Ook nu geven ze niet op.  Met 2 goals verkleinen ze de kloof.  De intense wedstrijd heeft veel krachten gekost, bij beide teams, zodat de inhaalrush van de thuisploeg niet doorgaat.  Jan krijgt een applausvervanging (?), waarna Jelle tegen het afzakken in verdediging de eindstand vastlegt.

Wat een wedstrijd !  En vooral wat een tweede helft !!  Onderging Blauw Wit in de aanvangsfase de forse druk, naarmate de wedstrijd vorderde namen onze spelers de maat van hun tegenstander.  Dit resulteerde in veel meer rebound, goede combinaties en een 4-11 in de tweede helft.  Wat een karakter, verbetenheid en doorzetting.  Als dit het vervolg van de competitie voorspelt, dan is deze ploeg ongetwijfeld een blijver in Promo.  Proficiat !