Verslag : Blauw Wit – Spartacus/NDN : 21 – 17  (11-9)
A: Ruben (1), Imke B (4+s), Nina (2), Ben W
V: Jelle (1+s), Lotte (3), Ana, Lander (6)
Wissels : Riet (2), Rino

Scheidsrechter : W. Van Braeckel

Een nieuw seizoen en een heel aantal nieuwe gezichten tussen en langs de lijnen.  Tom Bastianen is de nieuwe coach, Rino Sleeckx, Ben Wijckmans, Zoë De Backer, Nicky Sleeckx en Nina Van San nieuwe of terugkerende spelers.  Een aantal spelers haakte af of ging hun heil elders zoeken.  Met als gevolg : een nieuwe samenstelling van de A- en de B-ploeg.  Kijken hoe dat loopt.  De start van de veldcompetitie is immer meteen pittig.  De wedstrijden tegen Spartacus/NDN hebben een historisch laagje over zich heen.  Dat zou impact kunnen hebben op de sfeer op het veld.

Geen probleem voor de B-ploeg.  Na een moeilijke start kwam bij 3-3 de kentering.  De bezoekers werden op het scorebord ter plaatse gelaten.  De eindstand 18-7 vertelt het verhaal.

Onze A-ploeg grijpt de tegenstander direct bij de keel.  Ruben opent de score in de eerste aanval.  Spartacus effent van op de stip, waarna Jelle en Lotte vrij snel voor de 2 verschil zorgen.  Als Imke er via stip eentje bij doet, grijpt de coach van de bezoekers meteen naar zijn time out bordje.  Ploeg wakker schudden ?  Het helpt, want de vakwissel komt er dadelijk en het kloofje wordt ei zo na gedicht, maar de strafworp gaat naast.  Lander doet dat beter van op afstand, waarna er aanval na aanval gescoord wordt.  Bij 6-4 wisselt Spartacus de dame tegen Nina, overigens een van de vele wissels in deze match.  Terwijl de heer tegen Lander op de grond ligt, kan die in 2 keer onder de korf scoren.  Alles wat rood/groen is, gaat uit de bol.  De scheids blijft kalm en redeneert waarschijnlijk “eigen schuld”.  Heeft het protest onze spelers uit hun concentratie gehaald of een adrenaline boost aan de bezoekers gegeven ?  De volgende 12 min. krijgen onze spelers geen bal door de mand.  Spartacus maakt hier dankbaar gebruik van om terug te komen tot een gelijke stand.  Gelukkig blijven onze spelers kalm en bouwen in de laatste 5 min. terug een voorsprong op van 2 doelpunten.  Alleszins een beter gevoel tijdens de rust.

Gedurende het eerste deel van de tweede helft proberen de bezoekers verwoed die achterstand goed te maken.  Tot vijfmaal toe komen ze op een doelpunt.  Telkens lopen ze op een counter.  Vooral de start is heftig : een doel tegen Lander, gecounterd door Imke op imloper; een schot tegen Ruben, door eentje van Lotte; uit rebound tegen Lander, gevolgd door een omdraaier uit steun van Nina.  Zes doelpunten in evenveel minuten.  Tom brengt Riet in aanval in de plaats van Ana.  Met succes, 2 schoten leveren evenveel doelpunten op, 16-12.  Is dit de definitieve break ?  Neen, want Spartacus scoort zowaar driemaal op rij tegen.  Ditmaal brengt Lander rust, die in verdediging een aantal maal vervangen wordt door Rino.  We zijn halverwege de tweede helft.  Spartacus neemt zijn tweede time out.  Het is echter de laatste come back geweest.  Imke zorgt met schot en stip opnieuw voor de 4 verschil.  Als de Spartanen voelen dat ze de grip op de match verliezen, komen de tongen nog losser.  Het levert de coach een groene kaart op.  Langs elke kant wordt er nog tweemaal gescoord voor de scheids het eindsignaal geeft.

Een fel bevochten zege, zoals verwacht.  Niet direct een wedstrijd waarmee we een schoonheidsprijs gaan winnen.  Het behalen van de punten maakt veel goed.  Tom zal zeker heel wat werkpunten hebben genoteerd, maar heeft ook vastgesteld dat de invallers hun taak prima hebben ingevuld.
Vrijdag volgt de bekerclash tegen Floriant.  De dag daarop gaan we op bezoek bij Hoboken/Mercurius dat een ferme tik heeft gehad van Edegem.  Benieuwd wat dat gaat geven.