Verslag RU : Blauw Wit A - Catba A : 21 – 16  (9-9)
A: Ana - Imke B (5) - Kobe (2) - Jan
V: Lotte - Riet (8) - Jelle (3) - Brent
Wissels : Urs (2) – Imke D - Thomas D (1). - Ruben

Wat 4 jaar geleden begon als een innovatief Boeckenberg verhaal, bereikte vandaag in Merksem zijn hoogtepunt.  In een ver verleden had Sikopi al iets gelijkaardigs gedaan met de opstart van Loko.  Maar de insteek van Blauw Wit was iets heel anders.  Nooit is het de bedoeling geweest om in de vereniging twee Top-groepen tot stand te brengen.  Het was een oprecht streven naar jonge korfballers die uit de jeugdopleiding van Boeckenberg komen, een plaats te bieden in de club waar ze zich goed voelen en volwaardig aan competitiesport kunnen doen.  De inzet van deze Runner-Up finale was dan ook zeer duidelijk : niets moet maar alles kan.  Gaan onze Blauw Witters naar hun eindstation “de promo-league” en geven ze hun trainer Tim het mooie afscheid waar hij naar al die Boeckenberg-jaren recht op heeft of wordt het gewoon een gezellig feestje na een meer dan geslaagd zaalseizoen ?  Elk scenario is mogelijk én Top !

Zowel Blauw Wit als Catba beginnen bijzonder gretig aan de wedstrijd.  Dit wil zeggen : hevig in de duels, snel spelen en vlot scoren.  Na tien minuten spelen staat het 3-3.  Jelle neemt zijn ploeg op sleeptouw en samen met Kobe worden deze eerste doelpunten zuiver binnen geschoten.  Daarna valt de wedstrijd wat stil en duurt het een kleine tien minuten tot dat Riet voor de eerste keer de mand vindt.  Zij schiet tweemaal raak vanuit de schoot, 5-5.  Nu is het Catba die de combinatie vindt langs de kant van de heren.  Deze schieten vlot raak en op het scorebord komen onze Panters drie doelpunten achter 5-8.  Tim wisselt Brent voor Urs en Jelle lepelt handig binnen van onder de korf, 6-8.  Na alweer een doelpunt van Catba 6-9 neemt Tim zijn eerste time-out.  De richtlijnen zijn duidelijk.  Tim wil overzicht bij zijn spelers, rust in de uitvoering en spelen vanuit de organisatie.  Jelle onderschept nog wat ballen in verdediging en Imke scoort een belangrijke doorloopbal, 7-9.  Het elan is ingezet en Blauw Wit begint er terug in te geloven.  Riet doet waar ze goed in is !!  Ze scoort vanaf de zijlijn tweemaal raak en zorgt er voor dat haar team met 9-9 de rust in gaat.

Na de rust komen onze Panters gebeten uit de kleedkamers.  Imke schiet tweemaal na elkaar raak en bij 11-9 neemt de coach van Catba haar eerste time-Out.  Kobe ligt ondertussen met krampen op het speelveld.  Na een krachtige massage van “onze eeuwige kiné Wusti en twee extra minuten massagerust, komen onze Panters helemaal onder stoom.  Catba brengt tegen Riet nog wel een nieuwe dame tussen de lijnen, maar tegen Riet is vandaag niets te beginnen.  Ze scoort alweer tweemaal raak en geniet samen met haar team volop, 12-9.   Bij 14-12 komen Urs & Imke D het speelveld op.  Urs scoort 15-12 en Imke D. heeft wat pech bij de afwerking en wordt vakkundig tegen de vlakte gewerkt, maar het blijft Riet-time.  Zij scoort alweer op pas van Jelle en na dubbelpas met Lotte.  Alles lukt haar vandaag.  Maar er wordt ook goed verdedigd door onze Panters.  Er wordt weinig weggeven aan Catba en er worden veel ballen gerecupereerd.  Ook wanneer Catba in aanval alweer twee heren tegelijk wisselt, blijven onze Blauw Witters bij de les.  Thomas D scoort een omdraaier en Urs knalt zijn tweede van de middag binnen, 20-15.  De veer is bij Catba gebroken en de talrijke Blauw Wit supporters staan al een tijdje op de Kwikbanken te zingen en te springen.  Kobe, Imke, Jelle & Riet krijgen een applausvervanging.  De buit is binnen.  Blauw Wit wint verdient de Runner-Up-match en viert samen met de achterban een korfbalfeestje.  Knap clubwerk !!

Mag deze wedstrijd een warme oproep zijn naar alle andere verenigingen die over een grote en goed gevulde jeugdopleiding beschikken ?  Voorwaarts is er met Edegem KC al aan begonnen.  Laat Vobako, Temse en andere clubs die zich geroepen voelen snel volgen!! Want er is maar één algemeen belang !!  De korfbalsport heeft nood aan jonge én enthousiaste korfballers !!

Winny J