BKCplus 21 april 2015 – Paalse Plas & Beringen Mijncité

Een zonovergoten dag, praktisch geen wind, meer moet dat niet zijn. De plussers vertrokken naar de Paalse plas in Beringen, naar de Millenium golfclub en genoten al van het heerlijk zonnetje op één van de terrassen, met een mooi zicht op het water, bij het drinken van een kopje koffie of pintje.
De plas is ontstaan door het uitbaggeren van een bestaande plas om aan de overzijde van de autosnelweg het industrieterrein op te spuiten. Hierdoor ontstond er een put. Na beëindiging van de gelegen te Beringen-Paal zandwinning is deze put door natuurlijke bronnen gevuld met water. De veertig hectaren grote waterplas is ideaal voor zachte watersport-recreatie zoals zeilen, surfen, roeien en vissen. Nabij het watersportcentrum en langs de waterplas zijn er lig- en speelweides alsook een petanquebaan. Het water is er van een uitstekende kwaliteit door de aanwezigheid van meerdere natuurlijke bronnen. Voor zwemmers is er een zwemzone afgebakend die geopend is in juli en augustus.

Lengte: ~1750 m.
Breedte: 180 tot 275 meter.
Diepte: 2 tot 7,5 meter.
Oevers: natuurlijke oevers hier en daar verstevigd met betonplaten.
Stroming: geen stroming aanwezig.
Waterdoorzicht: helder water, in ondiepe zones heel wat plantengroei aanwezig.
Bodem: meestal zand.

De plas heeft een grillige vorm met inhammen en schiereilandjes en een zandweg loopt rond de plas. Zacht hellende en begroeide oevers zijn aanwezig. Een wandeling rond de plas (ongeveer 6 km) is meer dan de moeite waard.
We lunchten in de Millenium Golfclub en reden dan een 10-tal minuutjes naar Beringen, naar de mijncité. Een gids verwelkomde ons en leidde ons door de gebouwen. Hij vertelde met hart en ziel over het wel en wee van de mijnwerkers die er toen werkten. De rondleiding bracht ons doorheen de indrukwekkende historische gebouwen en we verkenden de badzaal, lampenzaal, de bezettingszaal en de schachtblok die de mijnwerkers gebruikten om in de ondergrond af te dalen. Als afsluiter bezochten we de ondergrondsimulatie (nee we gingen niet de onder de grond). Na het bezoek moest al dat stof natuurlijk worden weggespoeld. We genoten van het plaatselijk streekbier “een koolputter” in de taverne ‘de Mijnwinning’.

Noteer alvast onze volgende uitstap in jullie agenda. 26 mei maken we een wandeling naar het Zennegat. Meer info volgt in een later clubblad. Tot dan. Foto’s – zoals gebruikelijk – op de website.