Verslag : Floriant A - Boeckenberg A : 16 - 15  (9-7)
A: Joppe B (3), Maline V (1), Sara G, Brent S (2+2s)
V: Jordan DV (2), Tess M (2), Tess V, Thomas T (2+s)
Wissels : Jolien H, Lucas DR

Scheidsrechters : K. Meeus, S. Cleymans

Op de een of andere manier associeer ik de verplaatsingen naar Floriant met slecht weer.  Dat was vandaag zeker niet het geval.  Nooit een gemakkelijke verplaatsing overigens.  Floriant draait mee aan de kop van de rangschikking en is thuis geen makkelijke klant.  Brent neemt terug zijn plaats in en de Tessen vinden we terug in hetzelfde vak.  Johannis lijkt nog een beetje op zoek naar de ideale vakopstelling en dat heeft dan vooral te maken met scorend vermogen.  En doelpunten is wat we vandaag zullen nodig hebben.  Met de bonkende muziek van de kermis op de achtergrond gaat de wedstrijd van start.

Onze panters verrassen de thuisploeg.  Na een snelle eerste vakwissel, 1-1, zorgen Tess M op schot en Jordan met een tip in voor de voorsprong.  Floriant bekomt echter snel van deze achterstand.  Het volgende vak hangt de bordjes gelijk en na de vakwissel komen er nog eens 2 bovenop.  Teveel voor Johannis die snel naar zijn time out bordje grijpt.  Dat helpt in eerste instantie.  Brent en Joppe zorgen opnieuw voor een gelijke stand.  Jordan had tussen de twee doelpunten door tijdens een rebound zijn rug achterwaarts overstrekt.  Na verzorging kan hij gelukkig verder.  Floriant toont zich nauwkeurig in de afwerking en loopt opnieuw 3 doelpunten uit.  Joppe herhaalt zijn exploot van 10 minuutjes vroeger en troeft zijn even lange tegenstander voor de tweede maal af onder de korf, 8-6.  Hij krijgt onmiddellijk een inloper tegen.  In de laatste 9 minuten kan enkel Thomas nog scoren.  Misschien met vertrouwen de rust in.

Verder achtervolgen in de tweede helft, dus.  Floriant opent met een lange en succesvolle aanval.  Onze panters counteren tweemaal, de gelijkmaker komt er niet.  Na een gemiste strafworp van Brent schiet Maline in dezelfde aanval de aansluitingstreffer binnen.  Een inloper tegen Thomas en onze panters staan er terug 2 achter.  We zijn halverwege.  Johannis start nu met een aantal tactische wissels.  Zo brengt hij Jolien in aanval in de plaats van Tess V.  Dit verhoogt het aanvalstempo in het vak.  De coach van Floriant doet een dubbele herenwissel.  Brent is even afgeleid en krijgt een inloper tegen, waarna Tess M haar tweede binnen mikt.  Haar tegenstandster is even secuur.  Als Jordan er een tegen krijgt onder de korf, 15-11, neemt Johannis zijn tweede time out.  Via wissels poogt hij daarna Brent in aanval te houden.  Het is eerst Jordan die er eentje onderhands en van achter de mand scoort.  Floriant countert direct.   Met nog 6 min. te gaan doet Johannis zijn laatste wissel, Brent ipv. Lucas.  Joppe troeft voor de derde maal zijn heer onder de korf af, 16-13 en nog 5’26”.  Een schot van Brent : 16-14, nog 3’16”.  De klok staat al stil op 2 min. als Thomas een strafworp omzet voor 16-15.  De Boeckenberg supporters geloven in een vierde gelijkspel, maar de scheids beslist dat het genoeg was.

“Te laat aan de remonte begonnen”, was de reactie naast mij.  Klopt, en klopt ook niet.  Als je verdedigend Floriant op 16 doelpunten kan houden, zit dat wel snor.  Trek de 3 doelpunten gescoord in de laatste 5 minuten af van het totaal, dan vind ik 12 puntjes op 65 minuten ietwat weinig.  Ook de verdediging van Floriant zat strak, akkoord.  Toch werden er een paar korte kansen gemist en kwam er weinig doelgevaar uit de vrijworpen.  Een vierde gelijkspel op rij had een stunt geweest.  Jammer genoeg kunnen stunts al eens mislukken.
Volgende week ontvangen we op het Sportcenter onze achterburen, die samen met Floriant aan de leiding staan in de rangschikking.