Verslag Beker : Scaldis - Blauw Wit (+2) : 19 – 22  (14-10)
A: Imke B (3+2s), Kobe (5), Thomas (2), Janne (2)
V: Jelle, Lotte (3), Lynn (1), Ruben (s)
Wissels : Brent (1)

Scheids : Steve De Jonghe

Een bekerwedstrijd tegen het gerenommeerd Scaldis, genoeg om geïntimideerd te zijn ?  Van de vedetten die het enkele jaren geleden onze toppers nog moeilijk maakten, zie ik er enkele … op de bank of naast de lijn.  Scaldis is duidelijk in transitie en heeft bovendien af te rekenen met een aantal gekwetsten.  Er komt daardoor een sterk verjongde ploeg tussen de lijnen.  Ook langs onze kant heeft Tim 3 van zijn starters moeten vervangen.  Benieuwd wat deze confrontatie gaat brengen.  Riet heeft intussen de ene bank geruild voor de andere en zit, in afwachting van het opdoen van training- en wedstrijdritme, reserve.

Wellicht denken onze blauwwitjes dat het een oefenmatchke is.  Gebrek aan alertheid en concentratie eisen hun tol bij aanvang van de eerste helft.  Scaldis heeft zijn voorgift al weggewerkt in de eerste aanval na een inloper en een strafworp bij inloper tegen Lotte en Jelle.  Lotte mikt de aansluitingstreffer binnen, Scaldis houdt het verschil van op de stip nadat Thomas zich bij een inloper liet verrassen.  Hij en Kobe zorgen via schot voor de gelijke stand.  Na 10 min. staat het 4-4, vlot gescoord dus.  Het vervolg is een ware doeltjeskermis die er tegen Blauw Wit mede komt door een te losse verdediging.  De enkele ballen die Kobe door de mand schiet, kunnen niet voorkomen dat Scaldis opnieuw 2 puntjes uitloopt.  Tim probeert met een time out zijn spelers wakker te krijgen.  Dat lukt niet.  Een aantal keer wordt de aansluitingstreffer gescoord, doch slag om slag weet Scaldis die te counteren.  Na een score uit 2 opeenvolgende aanvallen verdubbelen ze zelfs hun voorsprong, die vastgehouden wordt tot aan de rust.  Werk aan de winkel voor Tim.

Opdracht 1 : de kloof dichten.  Daar beginnen onze spelers goed aan.  Met een strafworp op inloper van Imke en een schot van Thomas, krijgen we de Nachtegalen terug in het vizier.  Brent, ingekomen in de eerste helft in de plaats van Ruben, krijgt een nieuwe tegenstander.  Scaldis mist een strafworp, maar als ons aanvalsvak niet tot scoren komt, vergroot de marge terug naar 4.  Ditmaal zorgen Kobe en Janne op schot voor de snelle vakwissel.  Scaldis prikt tegen, waarna vrije Brent onder de korf na een eerste aarzeling toch binnen legt.  De coach van Scaldis voelt de druk, neemt een time out en voert zijn volgende wissel door.  Er zullen er nog een 4-tal volgen.  Thomas vecht voor de bal op de steun en bedient Kobe, 17-16.  Janne effent, we zijn ongeveer halverwege de tweede helft.  Nog eenmaal steekt Scaldis zijn neus aan het venster.  Lotte antwoordt uit vrijworp.  Tim maant aan tot kalmte.  Een gelijke stand is dank zij de voorgift voldoende om een ronde verder te bekeren.  De druk ligt bij Scaldis en die weegt, duidelijk.  De coach roept zijn spelers nogmaals naar de lijn.  Het is Imke die uit strafworp en vrijworp de bevrijdende doelpunten scoort.  Scaldis pakt er nog eentje terug, maar voor hen eindigt het bekeravontuur.

Een wedstrijd waarbij ik een dubbel gevoel had.  Zeker een verdiende zege, ja.  Die had veel groter moeten en kunnen zijn.  Teveel slordigheden bij de passing en balvastheid, ongeconcentreerd in de verdediging, het kostte veel doelpunten.  Langs de andere kant zag ik een scherp schietende Kobe ook heel wat werk onder de korf verzetten, een hard werkende Janne met 2 belangrijke doelpunten in de tweede helft en mede-topschutter Imke met 5 stuks.  Het lengte-overwicht van onze ploeg heeft eveneens zijn steentje bijgedragen tot deze overwinning.  Opdracht 2 – een ronde verder geraken – is dus met glans gehaald.  Op naar AKC/Luma over 2 weken, maar eerst naar ASKC voor het vervolg van de veldcompetitie.