Verslag : Floriant A - Boeckenberg A : 25 – 22 (11-14)
A: Tess V(2), Thomas T (4), Jordan DV (3+s), Nikki S (1+s)
V: Joppe B (1+s), Tine P (2), Tibo D (3), Lisa VG (3s)
Wissels : Lucas DR

Scheidsrechters : R. Dardenne, S. De Jonghe

Waar was de Boeckenberg aanhang ?  Benzine te duur ?  Te warm ?  Merelbeke te ver ?

Als ik mijn verslag van de kruisfinale veld vorig seizoen opende, stelde ik vast dat er nogal wat gelijkenis zijn met de wedstrijd van vandaag.  Jolien en Sara  zijn vervangen door Nikki en Tine in de verder ongewijzigde vakken.  Ook de helft van het scheidsrechterduo is aanwezig : Renske D, ditmaal samen met Steve DJ.  De weersomstandigheden waren heel anders nu.  Had ik onderweg een vrij stevige bries gevoeld, daar was op het veld raar genoeg niet veel van te merken.

De wedstrijd start in eerste versnelling : 4 aanvallen, evenveel doelpunten.  Twee stippen - eentje voor Floriant, eentje van Jordan -, een schot tegen Thomas en een inloper met stop van Lisa en er staat 2-2 op de bordjes.  Twee schoten van Thomas later staat het 2-4.  Onze fanions gaan door op hun elan.  De thuisploeg prikt af en toe wel tegen, dat kan niet verhinderen dat het verschil langzaam wordt uitgediept tot 6 doelpunten.  De coach van Floriant heeft na een 13-tal min. ook al tevergeefs een time out genomen.  Na een kleine 25 min. en de score op 5-11, na twee doelpunten van Tibo, brengt hij lange Lennert, die gestart was in de B-ploeg, tussen de lijnen.  Tegen Joppe, die tot dan heer en meester was onder de korf.  Het brengt hoop en 3 doelpunten op rij bij de thuisploeg.  Nu gaat het rode bordje bij Johannis omhoog.  Even rust brengen.  Floriant laat zich er niet door storen, net zo min als door het schot van Lisa.  Een vrijworp en een strafworp later staat het 10-12.  In de laatste 2 min. scoren Joppe, Tine en, op het fluitsignaal voor de rust, de heer tegen Tibo.  Ik vraag me af met welke mindset beide teams na dit scoreverloop in de kleedkamers zitten.

De tweede helft begint eveneens met een regen van doelpunten.  In de eerste aanval schiet Jordan binnen van aan de achterlijn, gecounterd tegen Thomas.  Een uitbundig protest wordt bestraft met een groene kaart en de heer tegen Jordan mag 3 min. naar de bank.  Meteen gevolgd door een schot van Lisa en een inloper van Tess.  Een schot tegen Tibo doet de vakken draaien, 13-17.  We zijn 4 min. bezig.  Een minuut later volgt een te lange onderbreking voor de verzorging van een heer van Floriant.  Heeft deze bakpauze in de zon de concentratie bij onze spelers gebroken ?  Het lijkt er immers op dat zij vanaf dan het spel van de tegenstrever meer ondergaan.  Die komt met een schot tegen Tess en uit vrijworp 2 goals dichter.  Ondertussen hebben Nikki en Lisa nieuwe tegenstanders gekregen.  Jordan sputtert tegen op schot.  Even later hebben we geluk dat een schot tegen Lisa niet wordt toegekend wegens verdedigd.  Het protest naast de lijn gaat een volume hoger.  Dat protest gaat over in scanderen als de “haaien” in een ruk naar de leiding gaan.  De oorzaak is vooral het gebrek aan rebound, wat aanvallend resulteert in een massa één-schots-aanvallen langs onze kant en lange aanvallen met veel doelkansen aan de overkant.  Thomas prikt tegen en wordt de volgende 10 min. in verdediging telkens vervangen door Lucas.  Een stip brengt Floriant voor, een schot van Tibo countert.  Opnieuw een schot van Thomas en onze panters staan voor.  4 min. geen score, tot een reeks van strafworp(fout)en het scoreverloop in een plooi legt.  De eerste is voor Nikki, na fout op haar inloper, 20-22; de volgende twee voor Floriant.  Alhoewel de tweede gemist wordt, geeft de rebound de mogelijkheid aan een speler in het achterveld de kans om te scoren.  De voortdurende aanmoedigingen van de thuissupporters zwepen de spelers van Floriant op.  De vierde stip brengt hen op voorsprong, waarna met nog 2 min. een schot tegen Tibo het pleit lijkt te beslechten.  Maline komt tussen de lijnen ipv. Tine.  Ze kan op inloper nog een strafworp afdwingen, die jammer genoeg naast gaat.  Floriant bezegelt vlak voor affluiten het lot van onze panters met een mooie tip in.

Voor de start hoorde ik wat vraagtekens over hoe deze jonge ploeg zou presteren.  Het seizoen openen tegen de kampioen is natuurlijk niet niks.  Tijdens de wedstrijd bleek kwaliteit ruimschoots aanwezig te zijn.  Getuige de voorsprong van 6 doelpunten na 25 min. en zelfs de 2 goals voor op 6 min. van het einde na het inhaalmanoeuvre van Floriant.  Om deze voorsprong te benutten en te behouden ontbreekt het aan …  Ja, wat ?  Ervaring ?  Fysieke paraatheid ?  Mentale weerbaarheid ?  Want dit was een slopende wedstrijd door de brandende zon en tegen de ondersteuning door de supporters van de thuisploeg.  Met “Boeckenberg boeken toe” gaan ze op niet veel sympathie hoeven rekenen.  Aan onze panters om te bewijzen dat de competitie nog lang is.