Verslag finale jeugdbeker U17 : Vobako – Boeckenberg : 19 – 15  (11-8)
D: Eline, Aiko (1+s), Elfie (1+s), Evi (4)
H: Florian (1), Senne (1), Rik, Mirko (2+s)
Res. : Mira, Mado (1), Mattijs, Jani

Scheids- en lijnrechter : E.Baetens, D. Van Den Bergh

De finale van de jeugdbeker U17 bereiken, was voor mij een verrassing als ik keek naar de prestaties in de voorronde van de veldcompetitie en de zaalcompetitie.  De beker zal altijd wel iets speciaal blijven.  Vobako is een geduchte tegenstander.  Deze ploeg werd in de kruisfinale van de zaalcompetitie met 2 doelpuntjes overwonnen door BGW.  Onze youngsters kregen een ferme opdracht voorgeschoteld.  Coach Jacky moest wegens ziekte gedwongen forfait geven.  Interim-coach Tim Meeusen nam de zware taak op zich om het beste uit de ploeg te halen.
Vobako was nadrukkelijk aanwezig in Sportpark Groot Schijn, mede doordat ze 4 van de 5 finales betwisten.  Ook een schare Boeckenberg supporters kwamen hun steun betuigen.  Aan de achterlijn stond een groep jeugdigen ferm mee te leven met, vermoedelijk, hun klasgenoten van Boeckenberg tussen de lijnen.

Alvast mijn excuses als ik een doelpuntje aan de verkeerde heb toegekend, maar de juiste naam op het juiste gezicht plakken was soms moeilijk.  Het tempo waarop er in de eerste 20 min. van een bangelijke eerste helft gescoord wordt, helpt daar niet in mee.  Na 2 aanvallen staat Vobako 2-0 voor.  Onze U17 hebben nauwelijks aangevallen.  Na de vakwissel gaat Mirko succesvol naar de stip.  Aan de overkant wordt een stip gemist, uit de rebound wordt er wel gescoord.  Kapitein Elfie schiet de aansluiter binnen, de heer tegen Rik scoort zijn tweede inloper.  Al onze heren hebben lengte-nadeel wat zich vooral in de rebound doet voelen.  Aanvallend wordt er gekozen voor lopende, eerder dan statische rebound.  Dat loont.  Onze U17 krijgt vat op de tegenstander.  Evi scoort en na een time out van Tim maakt Mirko gelijk.  Meer nog.  Wegens een fout op een inloper gaat Elfie succesvol naar de stip.  De volgende 4 aanvallen wordt er telkens gescoord : eerst Vobako, een schot uit het achterveld; dan Evi opnieuw; na een tegendoel legt Florian mooi een inloper binnen; opnieuw Vobako, voor 7-7.  Beide ploegen moeten even naar adem happen.  Het is Vobako dat zich het eerst en het best hersteld en scoort viermaal op rij.  Elfie had van op de stip de kans om deze reeks te onderbreken, maar de bal wilde niet in de mand.  Vlak voor affluiten mikt Mirko de ruststand binnen.

Evi opent de tweede helft met een schot.  In de plaats van Eline komt Mira.  Vobako gaat opnieuw naar 4 doelpunten voor, maar een schot van Evi en een strafworp van Aiko brengen ons terug op 2 doelpunten.  Op de heer tegen Rik staat vandaag echter geen maat : 2 schoten, evenveel doelpunten.  Aiko countert onmiddellijk op schot uit het achterveld.  Een strafworp tegen Senne en opnieuw 4 achter.  Het vele loopwerk heeft krachten gekost.  Tim brengt met Mattijs vers bloed in de plaats van Florian.  Na een schot van Senne neemt Vobako een time out.  De taktiek wordt snel duidelijk : Vobako vertraagt het spel om de voorsprong te beschermen.  Die voorsprong wordt eentje groter, alweer dezelfde heer.  Met nog zo’n 4 min. te gaan, kwetst Evi zich aan de enkel.  Zij wordt samen met Mirko vervangen.  In hun plaats komen Mado en Jani.  Tim heeft zijn volledige bank gebruikt.  Terwijl ik de wissels noteer wordt er langs onze kant gescoord.  Met 2’29” op de klok mag Mado een vrijworp nemen, nadat Vobako een time out nam.  Zij zet die netjes om, 17-15.  Kan het nog ?  Een Vobako supporter naast me is er in ieder geval niet gerust in.  Tot een schot uit het achterveld het voor hem verlossende doelpunt brengt.  De strafworp in de laatste seconden is enkel nog voor de statistiek.

Wat een wedstrijd !  Een knalprestatie van beide ploegen, met een verdiende winnaar.  Het lengte-nadeel bij de heren en een uitzonderlijk scherpschietende Vobako heer deden onze U17 de das om.  Onze ploeg verdedigde zich tot het uiterste in verdediging als met mooi en vlot korfbal in aanval.  Het was jammer genoeg net niet voldoende.  Want de eindstand geeft eigenlijk een vertekend beeld van een zeer close wedstrijd.  Proficiat U17, ik heb er van genoten.