Verslag kruisfinale U13 : Vobako A – Boeckenberg A : 2 - 4  (1-2)
A: Liv (1), Noor, Eppo, Per (1)
V: Maura (s), Cleo, Jun, Lou (1)
Wissel : Camille
Bank : Kasper, Elise, Othmane

Scheidsrechter : M. Cooreman

Het was al vroeg verzamelen geblazen, om ten laatste om 8u15 present te zijn aan de sporthal Kwik Indoor.  Hier en daar zag ik kleine oogjes, niet bij onze U13’en die met hoge verwachtingen stonden te popelen om hun opwachting te maken.  Rik kent als geen ander de knepen van het vak om zijn spelers en speelsters rustig te houden en voor te bereiden op de wedstrijd.  Wat ook bleek tijdens de opwarming onder het nauwlettend oog van een talrijk opgekomen supportersgroep.  Katrien diende hier en daar nog een tape-je aan te brengen, tot het moment van oplopen gekomen was en de match kon starten.
Tijdens de competitie was Vobako tweemaal aan de winnende hand gebleven.  De eerste maal met vrij ruime cijfers, de tweede keer was een close call met 6-5.  Ik was benieuwd of onze U13 nu de volgende stap konden zetten.

Vobako, de nummer 1 in de rangschikking, fungeert daardoor als thuisploeg en mag tegenstellen en inwerpen.  Bij het uitwerken na hun eerste aanval kunnen de Kempenaars de bal onderscheppen en scoren uit schot.  Geen goeie start.  Onze U13 laat de kopjes niet hangen en gaat in de tegenaanval.  Hun voornaamste wapen ?  Verdedigen bij het uitwerken.  Vobako heeft het enorm moeilijk met de druk die over het gehele terrein door iedereen gezet wordt.  Gert, coach van het verdedigende vak, stuurt de spelers voortdurend voor hun tegenstrever.  Het aantal ballen dat onderschept werd, heb ik niet geteld : het waren er veel, heel veel.  Vobako wordt er wanhopig van.  Niet alleen komt hun verdediging onder druk, in aanval beginnen ze te overhaast te spelen, met slechte passen en weinig doelkansen tot gevolg.  Langs onze kant wil de bal niet door de mand.  Enkele inlopers gaan naast, eentje van Liv wordt onterecht niet toegekend wegens lopen, en een drietal schoten draaien of botsen uit de mand.  Uiteindelijk lukt Per na dik 9 min. toch de gelijkmaker, nadat de bal bij het uitwerken tweemaal na mekaar werd onderschept.  De vakwissel brengt geen verandering in het spelbeeld.  Onze spelers blijven druk zetten op hun tegenstander, maar ondanks het vele balbezit wordt er niet gescoord.  Even denken we een stip gezien te hebben voor een fout op de pas naar de inlopende Lou.  De scheids fluit niet.  De laatste minuut nadert en alweer na een onderschepping gaat de bal direct naar de vrije Maura.  Die schiet en wordt gehinderd.  Ditmaal fluit de scheids wel voor een stip en Maura zet die netjes om.  Gaan rusten met voorsprong.  Mooi.

Het begin van de tweede helft is zo mogelijk nog mooier.  Want met een strakke inworp bedient Maura de vrijstaande Lou, die bedankt met een knap en vooral raak schot.  Een nieuwe tik aan de tegenstrever, die hiervan even moet bekomen.  Alhoewel.  De scheids is bij de pinken en kent een inloper tegen Lou niet toe wegens snijden.  De bal naar de overkant en daar toont Liv hoe het wel moet.  Inlopen, vrij komen onder de korf en beheerst binnen leggen : nice.  We zijn 3 min. ver.  Onze U13 behoudt zijn overwicht in balbezit, helaas blijkt scoren vandaag moeilijk.  Gelukkig blijft de druk op Vobako aanhouden en houdt onze verdediging alles keurig dicht.  De toeschouwers laten een duidelijke “oooh” horen als een inloper van Live over de rand bolt en langs de voor ons verkeerde kant naar beneden valt.  Nog 7’33” te gaan.  Rik brengt Camille tussen de lijnen voor een moegestreden Noor.  Geen twee minuten later verdubbelt Vobako zijn voorsprong met een schot van bijna aan de achterlijn.  Hun coach neemt onmiddellijk een time out.  Rik maant zijn spelers aan tot rust.  Geen overhaaste schoten, zo klinkt het.  Dat klopt, want de klok tikt in ons voordeel.  Een doelpunt van Lou wordt niet toegekend wegens verdedigd.  Nog 5 min.  De supporters kunnen de overwinning bijna voelen.  Met nog 3 min. te gaan neemt ook Rik een time out, enkel om hetzelfde te herhalen en zijn spelers even wat mentale en fysieke rust te gunnen.  Het is tevens het laatste wapenfeit in deze match.

Een zeer verdiende overwinning, daar was geen discussie over.  Dolgelukkige U13’ers gingen samen met de trainer en coach de supporters groeten en bedanken.  De nummer 4 wint het van de nummer 1.  Schitterend.  Dit ploegje is tijdens de zaalcompetitie duidelijk gegroeid en kan zich nu gaan klaarmaken om volgende week zaterdag om 11u de finale te gaan spelen tegen ASKC.  Geniet van de overwinning.  Daarna terug voetjes op de grond.  Een dikke proficiat.