Verslag Blauw Wit – Rijko : 23 – 22  (11-13)
A: Kobe (1+s), Brent (1), Lotte (4+2s), Imke B (4+s)
V: Jan (2+s), Urs (1), Ana (1+s), Imke D (1)
Wissel : Riet (2)
Scheids : Ben Wouters

Een wedstrijd tussen de nummers 2 en 3 uit de rangschikking, met Blauw Wit een wedstrijd minder.  De punten behalen betekent een stapje dichter bij de top van het klassement.  Dat leefde bij de spelers, zo ondervond ik vrijdagavond reeds.  Vraag was of deze spanning tijdens de wedstrijd onder controle kon gehouden worden.  Dat zou nodig zijn om een beter resultaat te behalen dan in de heenmatch.  Opdracht 1 : de snelle dames van Rijko afstoppen; opdracht 2 : zelf voldoende doelpunten scoren.

Twee aanvallen en de eerste vakwissel is binnen de minuut een feit, 1-1.  Het blijft een nek aan nek op het scorebord tijdens de eerste 4 min.  Na het schot van Lotte, zet Ana een strafworp om voor fout op haar inloper en beloont Imke B een goeie combinatie met Kobe uit schot.  Rijko scoort telkens tegen, 3-3.  Dan blijken de verdedigers de maat te hebben genomen van hun tegenstander.  Imke D vindt het eerst de mand op een aflegger van Ana, die de volgende aanval een inloper om zet, 5-3.  Een klein kloofje dat voortdurend onder druk komt van de bezoekers.  Kobe kan nog een instapper tegen Jan counteren, daarna zorgen schoten tegen Kobe en Imke B. voor de gelijke stand.  Die laatste wreekt zich de volgende aanval, 7-6.  Rijko neemt over, vooral door een betere afwerking.  In aanvang kunnen onze blauwwitten nog viermaal de gelijke stand scoren : een inloper van Jan, een schotje van Lotte vrijgelaten in het achterveld bij een vrijworp, een schot van Urs en een van Imke B.  Tijdens de laatste minuten legt de dame tegen Lotte met 2 rake schoten de ruststand vast.

Lotte opent de tweede helft met een inloper.  Twee schoten van de bezoekers, 13-15, nopen Tim om een wissel door te voeren.  Hij brengt Riet in de plaats van Imke D.  Onze spelers vechten zich terug in de score via 2 strafworpen en een schot van Lotte.  Even maar, de bezoekers mikken de volgende aanval raak.  Riet krijgt 2 kansen van op de stip om te effenen, mist, maar Jan kan na de tweede maal een schot omzetten.  Het vervolg wordt een moeilijk verhaal voor hartlijders.  Rijko komt tweemaal op voorsprong, telkens gecounterd door Imke B, uit vrijworp, en Riet op schot.  Na een schot van Brent zet Imke B een stip en brengt zo haar ploeg terug 2 voor.  De zenuwen staan gespannen.  Tim probeert zijn ploeg kalm te houden in een poging de voorsprong te behouden.  Hij neemt uiteindelijk een time out.  De bezoekers voelen de druk ook.  Ze voeren 4 wissels door in een poging het tij te keren.  Ondanks een aantal balverliezen, zoals na het slordig uitwerken, slagen onze spelers er telkens in tegen te scoren.  Op 3 min. van het einde schiet Riet het laatste doelpunt Blauw Wit doelpunt binnen.  Op 2’15” mikt een dame van Rijko de aansluitingstreffer binnen.  Spanning, nagelbijten, seconden aftellen.  Eindsignaal, stoom aflaten.

Proficiat aan beide teams voor een puike en faire wedstrijd, waar de scheidsrechter zijn aandeel in had door een correcte en consequente leiding.  Korfbal op en top.  Dat de twee punten thuis bleven, was een absolute bonus.  De spelers genoten.  Terecht overigens.  Ze toonden gedurende de hele wedstrijd de wil en het karakter om te winnen.  Dat opent perspectieven voor het vervolg van de competitie.