Verslag : Ganda A - Blauw Wit A : 24 - 25  (11-16)
A: Kobe (2), Imke (5), Brent (1), Ana (4)
V: Riet (2), Lotte (3+s), Jelle (3+2s), Urs (2)
Wissels : geen
Scheidsrechter : S. De Jonghe

De parking bij het indrukwekkend sportcentrum Hekers zal onder normale omstandigheden te weinig plaats bieden aan spelers en supporters.  Nu was er voldoende plaats.  De zaal waarin de wedstrijd doorging – er zijn er 2 – leek wel speciaal afgestemd op korfbal, want er stonden haast geen andere lijnen op de vloer.  Die zag er in eerste instantie glad uit, wat door de spelers werd tegengesproken.  Tijdens de wedstrijd zag ik dat er zelfs een paar blijven “steken”.
De spelers van Blauw Wit blijven nog altijd, en gelukkig maar, gepaard van besmettingen, zodat we alweer met bijna een voltallige groep aanwezig waren.  Het is dan ook logisch – never change a winning team indachtig – dat Tim start met dezelfde acht als vorige week.

Geen getreuzel bij aanvang van de wedstrijd, de bal gaat vlot door de mand.  Na een schot van Kobe, een inloper van Ana en een stip omgezet door Jelle kijkt de thuisploeg meteen tegen een 0-3 achterstand aan.  Ganda klampt even aan, maar moet toch de rol wat lossen na een dubbel van Jelle met dank aan het goeie reboundwerk van Riet, 2-6.  De dames tonen zich alweer en was het niet voor een licht toegekende strafworp, het verschil had halverwege groter kunnen zijn.  Nu verkleinen de Gentenaars de achterstand tot 7-9.  Ze hebben zelfs Riet even op de knieën gekregen, naarstig op zoek naar een van haar lenzen.  Geeft deze korte onderbreking onze spelers hun tweede adem ?  Een dubbel van Imke, schoten van Jelle en Urs en een inloper van Ana later staat het 4 min. later 7-14.  Een pandoering dreigt.  Ganda geeft niet op en kan in de laatste 4 min. twee doelpuntjes terug pakken in een eerste helft waarin de bal maar liefst 27 maal door de korf ging.

Lotte start de tweede helft met een raak schot.  Brent countert een strafworp van de thuisploeg, maar incasseert na de vakwissel twee doelpunten.  Ganda komt onder stoom en na nog een strafworp tegen, neemt Tim een time out om de druk wat weg te nemen.  Dat lijkt te lukken.  Onze blauwwitjes herpakken zich en met schoten van Riet en Ana met tussendoor een stipje van Jelle is het verschil weer gegroeid naar 4, 17-21.  Nog een kwartier op de timer.  Het scorebord blijft de volgende 7 min. ongewijzigd.  Na een schot tegen Brent neemt Ganda een time out.  Urs schiet na hernemen raak.  In de volgende 2 aanvallen scoort de thuisploeg en gelukkig ook Riet.  “Een belangrijke”, hoor ik naast me.  Toch neemt Tim een time out als Ganda scoort uit strafworp en schot, 22-23.  Kobe lobt de tegenstandster van Ana, die de omdraaier uit steun netjes afwerkt.  Nog 5 min.  Ana krijgt een koekje van eigen deeg, maar nu is het Lotte die de vakwissel verschil behoudt.  Spannend.  En die spanning stijgt nog als Ganda uit een vrijworpcombinatie opnieuw de aansluiter binnenschiet.  2’20” te gaan.  Die tikken zeer traag, te traag weg.  De zoemer klinkt dan ook als een verlossing.

Bij gebrek aan toeschouwers zullen we een bandje moeten afspelen met “defense !  defense !”.  25 doelpunten  scoren is natuurlijk zeer goed en zoals dikwijls ook nu voldoende om te winnen.  24 tegendoelpunten incasseren is veel, te veel.  Zaterdagavond heb ik het beleefd en zondag opnieuw : onze ploegen zijn blijkbaar niet in staat om een voorsprong van 5 à 6 doelpunten veilig naar de meet te brengen.  Ei zo na slaagde Ganda er in om in de laatste 8 min. de achterstand weg te werken.  Pech voor hen, een zucht van opluchting langs onze kant want Blauw Wit is alweer twee punten rijker.
Zaterdagavond staat er op dat vlak opnieuw een belangrijke wedstrijd op de kalender tegen Spartacus/NDN.  Zij scoorden een dertiger tegen Appels, blijkbaar het zwakke broertje in de reeks.