Verslag : ASKC A - Blauw Wit A : 16 – 17  (7-10)
A: Imke B (3+2s), Kobe (2), Thomas, Janne
V: Jelle (2+s), Lotte (4+s), Lynn, Ruben (1)
Wissels : Brent (1)

Scheids : Steve De Jonghe

Eerst iets rechtzetten, want blijkbaar functioneren mijn grijze cellen niet meer perfect.  Op 31/08/2018 plaatste Blauw Wit zich voor de 1/16de finale van de Beker na een overwinning in de voorronde tegen en op KCOV, 10-15 overigens.  In die tweede ronde bleek Voorwaarts een heel beetje te sterk.  Tot zover de historiek, het geheugen van mijn PC is scherper.  Errare humanum est, mensen is misselijk dus.
Bon, naar de competitiewedstrijd.  ASKC was blijkbaar verbolgen dat ze een forfait hadden gekregen voor de B-ploeg.  Reeds in de eerste helft augustus hadden we gemeld dat we mede door het evenement op het Boeckenberg Sportcenter een probleem hadden met de beschikbaarheid van spelers.  ASKC was om allerlei redenen niet bereid de wedstrijden te verplaatsen.  En alhoewel er gepoogd werd alsnog een B-ploeg bij mekaar te krijgen, werd woensdag duidelijk dat dit niet lukte.
De acht die vrijdag startten, vulden nu ook de vakken op dezelfde wijze.

In de eerste en derde aanval zorgt Kobe met 2 rake schoten voor een blitzstart.  ASKC klampt aan.  Het kan niet voorkomen dat onze spelers het verschil langzaam uitdiepen.  Vooral en alweer heeft ons reboundoverwicht hierin een groot aandeel.  En, in tegenstelling tot gisteren, blijft de verdediging geconcentreerder.  Iets over halfweg neemt de coach van ASKC zijn eerste time out.  Zijn ploeg staat 5 doelpunten in het krijt, 2-7, en worstelt vooral met een gebrek aan afwerking.  Onze spelers houden de voet op het gaspedaal en lopen verder uit naar een maximale voorsprong, 3-9.  Even de concentratie weg door dit verschil ?  2 Aanvallen van ASKC later is er al een derde van die voorsprong verdwenen.  Na een inloper van Jelle en een schot tegen Janne neemt Tim een time out.  Hij wil meer loopwerk, door de korf aub.  Na hernemen raakt de tegenstander van Kobe zwaar gekwetst aan de knie en wordt overgebracht naar het hospitaal.  We wensen hem een spoedig herstel toe.  Deze onderbreking heeft het ritme van de wedstrijd gebroken.  Tim probeert wat vaart in aanval te krijgen door Brent in de plaats van Thomas te brengen.  Tevergeefs, in de laatste 10 min. van de eerste helft kan enkel ASKC nog een doelpuntje scoren.

In de tweede helft poogt ASKC de kloof verder te dichten.  Wat voor de rust niet lukte, gaat erna wel : Imke schiet meteen raak, 7-11.  Deze 4 punten voorsprong blijven lang op het bord, terwijl de score langzaam evolueert naar 12-16.  Het spelbeeld is vergelijkbaar met de eerste helft.  Onze blauwwitten domineren vooral de rebound, ASKC blijft problemen hebben met de afwerking.  Naarmate de tijd wegtikt, raakt ook de batterijen bij onze spelers leeg.  Tim wisselt Thomas en Ruben tweemaal.  Deze laatste schiet onmiddellijk na het invallen raak voor die 12-16.  Met iets minder dan 11 min. op de klok moet het binnenhalen van de twee punten haalbaar zijn.  De motor van onze ploeg begint bij gebrek aan energie stevig te haperen.  Verdedigend kunnen onze spelers nog een 5-tal minuten bolwerken, aanvallend wil er geen bal meer door de mand.  Schoten en kansen in overvloed, de precisie is door de vermoeidheid weg.  Brengt een strafworp van Imke, na fout op haar inloper; bevrijding ?  ASKC zet zijn eindspurt in.  Twee aanvallen, twee strafworpen, 14-17.  Onze spelers knokken voor wat ze waard zijn.  Een schot tegen Janne, nog 2 minuten.  Een schot tegen Lotte, de spanning op onze bank stijgt evenredig met de hoop bij ASKC.  Kan het nog ?  Neen, de scheids stopt de opmars met het laatste fluitsignaal.

Pfft !  Spannend op het laatste.  Twee opeenvolgende wedstrijden hadden duidelijk hun tol geëist.  De bekerwedstrijd tegen Scaldis was immers ook intens.  Het allerbelangrijkste is het behalen van de punten.  Deze 9 spelers hebben getoond tot op het bot te willen en kunnen gaan.  Mooi, heel mooi.
Na de wedstrijd zocht ASKC spijkers … op laag water.  Was de frustratie omtrent het verlies tussen de lijnen zo groot dat ze als laatste strohalm een administratieve oplossing zochten ?  Geen idee.  Gelukkig bleef de scheids wel kalm.  Het enige wat ik wel weet is dat ASKC wel genoeg spelers beschikbaar heeft volgende dinsdag om de bekerwedstrijd tegen Vobako te spelen, die verplaatst is op hun verzoek omdat hun accommodatie op 11/9 niet beschikbaar was.  Tja, een ander perspectief ?  Mocht ik Frank De Boosere zijn, had ik een weersvoorspelling op lange termijn …