Preventief Trainen vermindert de kans op blessures.

Volgens een onderzoek van Sport Vlaanderen: sportte of bewoog 55% van de kinderen minder sinds corona, 75% van de sporters miste zijn of haar oorspronkelijk sportgedrag, met als voornaamste redenen het sociaal contact, de manier waarop er gesport kon worden, en de gezelligheid. De helft voelde zich ook verhinderd om te sporten omdat de sportinfrastructuur gesloten was.

Door corona is echter de kans op blessures bij de opstart van sportcompetities drie maal zo groot volgens sportartsen in Nederland en Duitsland. We merken het ook in onze korfbalsport, veel enkelblessures.

Hoe kun je sportblessures voorkomen:

Volgens een recentelijk Amerikaans medisch onderzoek in de sport, kunnen kwetsuren voorkomen worden door 30 minuten loopoefeningen, krachttrainingen, balans en stabiliteitsoefeningen, minstens 3x per week, in een sportcentra of thuis uit te voeren. Dit noemt men Preventief Trainen of “Pre-training”. Rustig opbouwen en een lange (wedstrijd)voorbereiding kan veel leed voorkomen bij de opstart van een competitie. Ook het dragen van een enkelbrace tijdens de wedstrijden helpt blessures voorkomen. Effecten bij jeugdteams zorgt voor 40% minder acute blessures, vooral knie- en enkelblessures. Als een speler fit, geconcentreerd en vaardig is, is de kans op ernstige blessures minder groot, volgens sport Vlaanderen.