Verslag : TOP - Boeckenberg : 37 - 27  (17-13)
A: Sara G, Nikki S (1+2s), Jeff C (3), Thomas T (2)
V: Jesse DB (8+7s), Matthi D (2), Jolien H, Karen VC
Wissels : Glenn G (1), Sanne P, Fauve VG, Lucas DR, Karo DS, Jelle DS (s)
Scheidsrechter : Ugurtan Akbulut (TR)

De finale van de Europa Cup, de wedstrijd waarvoor we naar Nederland zijn gekomen.  De bonus op de zaaltitel !  “Kunnen we winnen van TOP ?”, is zowat de vraag die op elke panter zijn lippen brandt.  Luc heeft daar zijn eigen mening over.  “We hebben niks te verliezen !”, klinkt het op de voorbespreking.  Dat klopt.  TOP is huizenhoge favoriet en heeft in de avondwedstrijden van de poulewedstrijden getoond dat ze scherp kunnen ballen, vooral de dames.  Voor de rest lijkt hun aanvallend spel de chaos zelve.  Dynamisch korfbal heet dat momenteel.  Hoe ga je daar als panter mee om ?  En vooral hoe compenseer je langs herenkant het gebrek aan lengte ?

De bewogen start van de wedstrijd toont al dadelijk dat dit niet simpel zal zijn.  Jesse krijgt na een uitschuiver languit op de grond het eerste doelpunt tegen, Jolien het tweede op schot en voor het derde tekent de scheids als hij na een zuivere overname en blok van de pas door Jeff de bal toch op de stip legt.  Het adrenalinepeil van onze panters, op de vloer en in de tribune, staat meteen in het rood.  De 3de ref heeft alle moeite om de gemoederen op onze bank te bedaren.  Het is dan ook een keiharde wedstrijd met felle duels in moordend hoog tempo.  Als Jesse van de vrijworpstip de vrije Matthi bedient, schiet die laatste ons eerste puntje door de korf.  TOP bouwt verder en diept het verschil uit tot 5-1.  Jesse, die later terecht als MVP bij Boeckenberg zou verklaard worden, knalt er in 2 aanvallen 2 door de mand.  Pfft, een klein beetje licht in deze duistere periode.  Nikki heeft gezien wat Jesse op vrijworp deed en herhaalt dit met Thomas succesvol.  Top houdt even de boot af tegen Jesse.  Die is in deze fase van de wedstrijd niet te stuiten.  Hij scoort een inloper nadat hij beide heren van TOP in de wind heeft gezet en toont dat hij zelf ook vrijworpen kan omzetten.  Na 9 min. staat de stand zowaar gelijk en dit gedurende wel geteld 9 seconden.  De scheids fluit stip tegen Jolien op inloper, die voor iedereen die blauw aan had gelopen was.  Jeff effent.  De volgende aanval geeft Sara haar dame een ietsje te veel ruimte en dan weet je het wel.  We draaien ons richting aanval en daar zit de heer tegen Matthi met een pijnlijke grimas op het gezicht op de grond.  Eenmaal de verzorging gedaan, speelt die heer voort.  Het belet Jesse niet om via een inloper een strafworp uit te lokken en om te zetten.  Top is top en zorgt met een inloper tegen Jesse en een schot tegen Karen, die nochtans gans de wedstrijd moedig verdedigt tegen de sterkste dame bij Top, opnieuw voor 2 doelen verschil.  De tijd is nu ongeveer voor de helft verstreken en de intensiteit ligt voortdurend ontzettend hoog.  Jesse pakt er eentje terug op inloper.  Bij een zoveelste onbegrijpelijke beslissing kan de scheids het verbaal geweld van Jeff matig tot niet appreciëren en toont hem de gele kaart.  Na een inloper tegen Thomas en een schot tegen Jolien loopt Top opnieuw drie doelpunten uit.  Onze panters zetten zich dubbel, maar dichter dan 2 doelpunten geraken ze niet meer.  Het worden er zelfs 4, als de dame tegen Karen 2x van op afstand binnen knalt.

De tweede helft start voor onze panters dramatisch.  Over een periode van 6 min. geen doelpunten (kunnen) maken is nefast : we staan negen doelpunten achter na een 6-0 van de Nederlanders.  Een paar nipt gemiste korte kansen had daar verandering in kunnen brengen, maar helaas : de bal ging er niet in.  Onze spelers blijven er wel voor gaan, ze vechten tegen de bierkaai.  Top heeft ervaring zat en houdt de druk en het tempo zeer hoog.  Zij zijn dat gewoon, onze spelers beginnen de inspanningen echter te voelen.  Ze blijven desalniettemin knokken en vechten, alles uit de kast.  Ze knabbelen, vooral onder impuls van Jesse, een paar doelpunten af van de achterstand.  Top is te sterk en zet dit terug recht.  Even toch een glimlach op aller lippen als Jesse bij een inloper, wacht en kijkt wat zijn achterop komende en opspringende tegenstrever doet om die dan sluw in zijn beweging mee te pakken.  Een knap uitgelokte stip en zijn vijftiende doelpunt is een feit !!  Luc bedankt dan zijn spelers voor de geleverde inspanningen en gunt eerst Thomas en Sara, daarna Matthi en Jolien een applausvervanging.  Tenslotte krijgen Jesse en Karen hun afzonderlijk momentje in de kijker.  Met een schot op de buzzer legt Top de eindstand vast.

We moeten er geen doekjes om winden : Top was de sterkere ploeg en heeft verdiend gewonnen.  Onze panters hebben alles gegeven wat ze hadden, van de eerste tot de laatste minuut.  Ze verdienden en kregen hiervoor bakken respect.  Het was een boeiend, doelpuntenrijk spektakel.  Al lijkt 10 doelpunten verschil een pak voor de broek, niemand heeft dat zo aangevoeld.  Vooral niet omdat er in totaal zomaar eventjes 64 ballen door de mand gejaagd werden.  Natuurlijk was er na de wedstrijd de ontgoocheling, de ontlading in tranen bij een aantal.  Want toppers willen winnen, altijd.  De korfballiefhebbers in de zaal, waaronder een groot aantal Top supporters, hebben genoten en zwaaiden onze spelers de lof toe ze verdienden.  Proficiat en dank jullie wel.