Verslag : Blauw Wit A – KCBJ A : 17 - 17  (10-5)
A: Lander, Imke (7+2s), Jan (1), Zoë

V: Jelle (1), Ana (1+s), Kobe (2), Lotte (1)
Wissels : Riet (1), Brent

Scheidsrechter : K. Meeus

In hun jacht op de tweede stek in de rangschikking kregen onze blauwwitjes KCBJ op bezoek.  Om ongekende reden is dit een tegenstander die onze spelers totaal niet ligt, zodat de uitslag in de heenwedstrijd in het voordeel van de thuisploeg was.  Om de voorsprong op de naaste achtervolger te behouden, zou, met de wedstrijd op Ganda volgende week, een zege meer dan welkom zijn.  Omdat Ruben niet beschikbaar was vertrekt Jan in de basis, zoals ook Zoë haar plaats terugkrijgt.

De start van de wedstrijd is niet bepaald een droomscenario.  KCBJ opent de score met een inloper tegen Lotte in hun eerste aanval.  Dik 7 min. moeten we wachten op het antwoord van Imke.  Aanvallend draait het van geen meter, zodat Niels na 12 min. al voor de eerste maal zijn time out-bordje de hoogte in steekt.  Het levert niet meteen beterschap op.  Met 2 schoten tegen Jan loopt KCBJ opnieuw uit.  Met 2 rake schoten in evenveel aanvallen zet Imke de situatie recht.  Nu neemt de coach van de bezoekers een time out.  Scoren lukt echter niet, langs de ene kant omdat het vak van Lander prima verdedigd en aan de andere kant het vak van Jelle geen goeie aanvalscombinaties kan opgezet krijgen.  Niels grijpt in en brengt Riet in plaats van Lotte.  Zij breekt de ban met een schot, wat Kobe in de volgende aanval netjes overdoet.  Riet mag meteen terug naar de bank.  Alhoewel KCBJ tegen scoort, komen onze spelers eindelijk onder stoom.  Imke zet een stip om, gevolgd door rake schoten van Ana, Jelle en tweemaal Imke.  KCBJ had ondertussen wel een stip gemist, maar legt met een jumper uit de korf tegen Jan de ruststand vast.

Lotte diept meteen in de eerste aanval van Blauw Wit de voorsprong nog wat uit op schot, 11-6.  Een riante voorsprong waar KCBJ meteen begint aan de knabbelen tot 11-8.  Met een mooie tikpas naar Kobe onder de korf geeft Jelle een doel cadeau.  Kobe krijgt na de vakwissel een schot tegen, gecounterd door een inloper van Imke.  Brent komt op het veld in plaats van Lander.  Jan krijgt een omstreden stip tegen bij een balbetwisting, waarna Lander in de plaats komt van Kobe.  Een jumper tegen Jan verkleint de voorsprong tot 2 doelpunten.  Hij zet na de vakwissel een aflegger van Brent om.  KCBJ scoort tegen Lander.  Na een fout op haar inloper zet Ana de stip om.  Aan de overkant gaat de heer tegen Jan ook succesvol naar de stip.  Brent mist een stip voor een fout op een inloper van Jan, maar Imke doet het de volgende aanval beter.  Met nog 7 min. te gaan komt KCBJ voor de vierde maal op twee doelpunten.  Hun coach neemt een time out.  Imke krijgt een stip tegen, waarvan Niels gebruik maakt om Riet in te brengen in de plaats van Ana, die op haar beurt Lotte vervangt.  Met een schot tegen Imke wordt het gelijk met nog 5 min. op de klok.  Niels neemt zijn tweede time out.  Nog 4 min. een Imke scoort haar negende doelpunt.  Twee minuten later wordt het opnieuw gelijk.  Terwijl Niels nog probeert om Imke terug in aanval te krijgen, beëindigt de scheids de wedstrijd.

Na de wedstrijd beaamde Jacky M een uitspraak van een bezoekende supporter dat KCBJ een punt gewonnen had, terwijl ik me zat af te vragen hoe je een voorsprong van 6 doelpunten op zo’n manier uit handen kan geven.  En ik was niet de enige.  De spelanalyse laat ik aan de coaches, die tevens de taak hebben om de spelers op te peppen.  Want het slechtste nieuws kwam zondagnamiddag : Catba, onze naaste belager voor plaats 2, won van kampioen Ganda, waardoor ze naderen tot op 1 punt.  De wedstrijd volgend weekend wordt hierdoor een echte uitdaging.