Verslag : Neerlandia A - Blauw Wit A : 20 - 20 (12-11)
A: Brent (1+3s), Nils (1), Imke (2), Joyce (1)
V: Kobe (1+4s), Jan (3), Karo (2), Yentl
Wissels: Janne, Domien (2)
Scheids : Gommaire Vandenbossche

Jaren geleden dat ik nog een bezoek bracht aan de zaal Driebeek. De vorige keer lag er sneeuw als ik buiten kwam, vandaag viel de regen met bakken uit de lucht.  Gelukkig merkten we daar in de zaal niks van.
Met Nina gekwetst vond Frank Joyce bereid om de A-ploeg te komen versterken. Deze wedstrijd was immers cruciaal op weg naar de titel en al zeker voor de tweede stek die recht geeft op de runner up finale.  Want Technico, volgende week, en daarna KCOV moeten haalbare kaarten zijn.  De slotwedstrijd tegen Spartacus/NDN zal op de laatste speeldag beslissen over directe promotie.

Het is duidelijk dat Neerlandia zich eveneens bewust is, dat dit de laatste kans is op promotie, zij het dan waarschijnlijk via de runner up finale. Het eerste schot tegen Karo plakt.  Onze blauwwitjes laten zich niet intimideren en scoren tegen via een strafworp, omgezet door Brent, voor een fout op Nils, een schot van Kobe en een schotje uit het achterveld van Karo.  Het tweede Gentse doelpunt komt uit dezelfde handen.  Brent behoudt de voorsprong via een wegtrekkertje uit de korfzone.  De volgende aanval ondervindt Joyce dat ook haar dame met scherp schiet.  De doelpunten volgen elkaar snel op.  Brent krijgt een strafworp tegen, gecounterd door een inloper van Joyce.  De gelijke stand uit vrijworp Neerlandia blijft maar even op het bord, want met twee doelpunten brengt Jan zijn ploeg terug twee voor.  Niet voor lang, ook de dame tegen Yentl weet de mand hangen.  Een schot van Nils voorkomt de gelijkmaker.  Hij krijgt er na de vakwissel een tegen.  En een minuut later wordt het gelijk, met alweer een schot van een dame.  Meteen na de vakwissel mag Brent naar de stip voor een fout op zijn inloper.  Na de inworp wordt het gelijk met een schot tegen Kobe, 9-9.  De thuisploeg doet de balans zelfs in haar voordeel kantelen met een schot tegen Joyce en een tegen Nils.  Imke mikt de aansluitingstreffer binnen op afleg van Joyce.  Een schot tegen Yentl brengt Neerlandia opnieuw 2 voor tot Kobe een strafworp omzet voor een fout op een inloper van Karo.  Benieuwd of de dames van Neerlandia even scherp blijven schieten in de tweede helft.

We zijn net een half minuutje ver als Joyce slecht neer komt en haar enkel verzwikt en het veld hinkend verlaat. Janne komt in haar plaats.  Die krijgt meteen een inloper tegen.  Na een schot tegen Yentl – ja dus, wat dat scherp mikken betreft – krijgt Jan een zeer licht toegekende strafworp tegen, 15-11.  Dit is alvast niet het scenario dat Frank in gedachten had.  Zijn ploeg geeft niet op.  Jan wordt foutief verdedigd op inloper en Kobe zet om.  Karo grabbelt de volgende aanval het best in de rebound, bedient de vrije Jan die binnen legt.  Meteen neemt de coach van Neerlandia een time out.  Na de hervatting krijgt Karo een inloper tegen.  Ondertussen heeft manusje-kan-alles Rudi de enkel van Joyce getapet.  Ze staat klaar om in te vallen als de scheids fluit maar dadelijk laat door spelen zonder echte onderbreking.  Het zal altijd zo zijn : het is dik 3 min. wachten op het volgende fluitsignaal.  Ze neemt terug haar plaats in.  Imke zet een vrijworp om, maar de dame van Joyce schiet nog maar eens raak.  De volgende aanval mag Kobe opnieuw naar de stip voor een fout op zijn inloper, 17-15.  Tijdens de vakwissel brengt Frank Domien tussen de lijnen ipv. Nils.  Een van de eerste schoten van Domien zit.  Frank neemt een time out.  Twee vrijworpen voor Neerlandia zijn telkens evenveel doelpunten, zodat we minder dan 10 min. op de klok terug tegen een achterstand van 3 doelpunten aankijken.  De supporters van Neerlandia gaan zowat uit hun dak, niet alleen om hun ploeg aan te moedigen maar ook als ze van oordeel zijn dat een beslissing van de scheids niet correct is.  Vooral omdat onze Blauwwitten aan de achterstand beginnen te knabbelen.  Eerst met een doelpuntje van Karo (denk ik), daarna via strafworp van Brent en een schot van Domien, 19-19.  Minder dan 4 min. op de klok.  Anderhalve minuut later neemt Frank een time out.  Bij hervatting scoort Neerlandia een inloper.  Aan de overkant wordt Jan tegengehouden bij inloper.  Kobe mist de stip, maar mag hernemen omdat een dame te vroeg inkomt en … mist opnieuw.  De bal gaat naar de Neerlandia aanval.  Brent pakt de rebound.  De bal wordt onderschept bij het uitwerken.  Opnieuw balbezit voor ons en opnieuw loopt het uitwerken fout.  De klok tikt.  De derde keer is de goede keer en geraakt met 15 sec. op de klok de bal eindelijk in ons aanvalsvak.  Met een ultieme inloper forceert Jan opnieuw een stip.  Vier seconden op de klok.  Kobe pakt de bal op, de scheids fluit en …

In dit geval was driemaal misschien wel scheepsrecht : een billijk gelijkspel. Hoedje af voor de scherp mikkende dames van Neerlandia die handig en herhaaldelijk gebruik maakten van een blokmanoeuver in het voorvlak en daarmee het onze dames en de scheids moeilijk maakten.  Met alle respect voor de man in het zwart, maar de intensiteit van deze wedstrijd lag hem niet.  Spannend was het in elk geval, zodat de potjes af en toe wel wat aan het borrelen gingen.  Toch konden onze spelers het hoofd voldoende koel houden om een puntje mee naar huis te nemen.  Niet dat het een vlekkeloos vertoon was.  Daarvoor heb ik in de aanvalsopbouw te veel verloren passen gezien.  De runner up is niet voor 100% binnen, daarvoor moeten onze blauwwitten nog 1 punt halen.  Voor de tittel zijn er nog 3 overwinningen nodig, zonder slipper van Spartacus/NDN.  Afwachten wat de Spartanen volgende week op Neerlandia gaan doen.