Fanions – finale : Boeckenberg – PKC : 27 – 31  (15-16)

A : Nick J (6+s), Sara G (1), Nikki S, Davor D (5)
V : Jesse DB (6+5s), Jeff C (2), Sofie G, Vero B (1)
Scheidsrechter : Lukas

Daar gaan we weer !  De 6de EC finale is een feit.  De sporthal van PKC zit afgeladen vol, onze supporters hebben hun hoek helemaal gevuld.  Na de dansact gaan de lichten uit en floepen de blauw fluorescerende buizen aan en wordt de zaal gevuld met aanmoedigingen, gezang en drums.  De stoïcijnse PKC’ers kijken er met verbaasde verwondering naar.  Dit was een act op zich.  Mooi, nee schitterend !

De Nederlandse zaalkampioen bekampen is geen kattenpis.  Dat weten we.  Volgens Nederlandse traditie overtreft de gemiddelde lengte van deze ploeg ruim die van ons team, en die is toch niet gering.  Bovendien beschikt PKC over 4 goed afwerkende dames.  Dat weten we ook.  Vraag is : wat doe je daar tegen ?  Samen met de spelers werken de coaches een tactisch plan uit.  Het wordt knokken, zoveel is zeker.  Omdat beide ploegen in het wit spelen, geven we PKC als thuisploeg voorrang en kiezen we voor onze blauwe shirts.  De eerste finale die we niet in onze normale kleuren spelen, misschien is dat wel de kentering.

De start van onze panters is verschroeiend.  Het hoempapa orkest verslikt zich en blijft regelmatig stil.  Twee aanvallen heeft Nick immers nodig gehad om uit schot en vrijworp de vakken te laten draaien.  De eerste minuut is net om als Jesse er daar nog eentje bijdoet.  Na een fout op Vero in de rebound wordt het zelfs 4-0.  We spelen ongeveer 3 min.  Veel Belgische ploegen zouden misschien kraken onder dit geweld, maar PKC blijft kalm en berekend.  Het eerste tegendoelpunt valt met een inloper tegen Vero.  Nick behoudt het verschil op schot, en krijgt er na de vakwissel ook weer een tegen.  De vrijworpen gaan er vlot in, zowel die van Jesse als die van PKC, 6-3 ondertussen.  Van het verschil gaat er met een schot tegen Vero eentje af.  Onze panters houden er wel de druk op via een schot van Jeff.  Idem na een inloper tegen Nick, want Davor geeft met een aflegger Nick de gelegenheid om te scoren.  We gaan zo nog een paar maal door.  Want na alweer een vrijworpdoelpunt van PKC, recupereert Vero een weg botsende bal en legt die netjes binnen.  Een inloper tegen Nick wordt gecounterd door Davor op schot, 10-7.  De coach van PKC neemt een time out.  Hij weet hoe vermoeiend deze achtervolging is voor zijn spelers.  Op de klok staan nog 6 min.  Sofie krijgt onmiddellijk een schot tegen, maar Jesse, tegen gehouden bij een inloper, kan de marge van 3 van op de stip behouden.  PKC blijft er voor gaan en lukt er in de kloof te dichten met schoten tegen Nick en Jeff.  Davor doet de vakken wisselen, 12-10.  Na schoten tegen Nick en Nikki staat toch de gelijke stand op het bord.  Opnieuw Davor, hij doet de panterharten opleven.  Het gaat nu om en om met een schot tegen Jesse en een score van Jesse op de vrijworpstip.  Een strafworp brengt PKC langs zij.  Een aflegger van Davor op Nick en we staan weer voor.  Gelijk na een schot tegen Vero.  Ultiem kan PKC eentje voorkomen, als Nick in de laatste seconden iets te impulsief ingaat op zijn aanvallen en een stip tegen krijgt.

Wat een eerste helft !  Korfbal van de bovenste plank.  Jammer dat we de scherpe afwerking niet konden volhouden, nadat PKC zijn verdedigende tactiek had bijgestuurd.  Belangrijk is dadelijk terug de draad op te nemen van bij de start van de 2de helft.

PKC scoort meteen in de eerste aanval en de volgende aanvallen gaan de ballen langs beide zijde telkens door de mand, de laatste na een nogal onverklaarbare strafworp tegen Nikki, 17-19.  Na een schot tegen Jeff en een wegtrekker tegen Jesse achter de mand staat het plots 17-21.  Onze panters moeten zwaar aan de bak.  En doen dat ook !  Jesse breekt met een schot onze korte scoreloze periode.  Detlef neemt een time out, waarna Jesse een volgende vrijworp omzet.  Ditmaal houdt PKC ons af via een schot tegen Vero.  Nick wordt tegengehouden bij een inloper en strafworpen worden er vandaag niet gemist.  Nick krijgt er na overname op een inloper tegen Davor eentje tegen.  Detlef neemt opnieuw een time out.  Hij voelt dat het kan, de spelers willen wel en de supporters dreunen zich een weg boven het orkest van PKC uit.  Jesse wordt tegenhouden op inloper en stip.  Na een schot tegen Vero staan we er terug 3 achter.  Davor en Jesse brengen ons met 2 schoten langs zij.  Een schot tegen Jesse en 23-25.  Een schot van Sara en 24-25.  Dan een strafworp en het dak van de sporthal trilt door het protest van alle Boeckenbergers.  Johannis Schot laat zich niet van zijn stuk brengen en schiet binnen na overname op een inloper tegen Nick.  Voor een fout op Jeff, gaat Jesse naar de stip.  En Davor mikt nog maar eens raak.  Met 5’08” op de klok noteer ik 26-27.  Alles wat blauw is, hoopt op de gelijkmaker.  Een schot tegen Jesse beslist daar anders over.  De scheids legt de bal op de stip, als Davor stoort op een dame in de steun.  Jeff schiet van uit het achterveld met 2’06” op de klok 27-29 binnen.  PKC begint dan de bal te onbereikbaar te maken.  Onze spelers zakken af in verdediging in de hoop de bal snel te kunnen onderscheppen, maar helaas kan de tegenstander elke vrije kans benutten.

Het wordt een zeer slechte gewoonte.  Er waren natuurlijk bemoedigende woorden van vriend en vijand over de kwaliteit van het geleverde spel, en natuurlijk hebben we bewezen mee te kunnen met de top van het Nederlandse korfbal.  De beker blijft wel bij PKC en dat vinden we ondanks al die bemoedigende woorden beestig erg.  We moeten erkennen dat PKC bijzonder goed is omgegaan met de druk, van aan de start van de wedstrijd.  En dat ze op een bepaald moment ook zeer sterk afwerkten, want onze spelers hebben weinig cadeautjes uitgedeeld.  Beter nog, ze hebben een fantastische wedstrijd gespeeld daarin de ganse wedstrijd gesteund door een enthousiaste en luidruchtige spionkop.  Dank u wel.