Verslag : Boeckenberg – Sikopi : 19 - 10 (8-5)
A: Matthi D (3), Sara G (1), Karen VC, Thomas T (3+2s)
V: Nick J (4), Nikki S (1), Glenn G (1), Tine P (2)
Wissels : Lucas DR (2)
Scheidsrechter : B. Morel

Met Jesse gekwetst in de spreekwoordelijke tribune, en letterlijk in de schaduw gezet door de supporters, komt Thomas zijn plaats innemen. Verder geen wijziging in de vakken.  Laat ons zeggen dat de wedstrijd van vrijdag geen aanleiding geeft tot aanpassing.  De vraag is enkel welke impact die gaat hebben op vandaag.  In de veldcompetitie hebben we een stek in de kruisfinale te verdedigen, eentje die we dan liefst van al thuis spelen.

Onze panters starten super gespannen en onzeker met trage combinaties en weinig schotkansen. Sikopi spint elke aanval uit in een eindeloos monotone herhaling : steun en rebound zetten, aanval Johan Ooms uitspelen.  Herhaling na de rebound en herhaling na de rebound, want Goffa heeft het erg moeilijk onder de korf tegen een tegenstander die ruim groter is.  Nick verdedigt prima, maar een klein momentje van gebrek aan aandacht wordt afgestraft.  De vakwissel komt er na een inloper tegen Tine.  Sikopi mist een strafworp voor fout op inloper tegen Sara en komt toch 0-3 voor na een wegtrekker uit de korf tegen Thomas.  Nick schiet ons eerste doelpunt door de mand, we zijn 11,5 minuten ver !  Twee aanvallen later mikt Sara raak van uit het achterveld, waarna Matthi de gelijkmaker binnen mikt.  Halverwege de helft(en) komt er een warmte time out, zodat de spelers de kans krijgen voldoende te drinken.  Sikopi mag een tweede maal naar de stip na een inloper tegen Karen.  Zij kreeg een tik tegen de dijspier, pijnlijk, en heeft even verzorging nodig.  Ook deze strafworp gaat naast.  Ondertussen begint het vertrouwen bij onze panters een beetje te groeien.  Ze passen hun aanvalsspel aan aan de verdediging van Sikopi, vooral wat de rebound betreft, en dat loont.  Na een knappe rebound van Tine schiet Nick ons voor de eerste keer op voorsprong.  Sikopi voert meteen de eerste van 8 wissels door, de heer tegen Matthi.  Nikki verdubbelt de voorsprong en meteen krijgt Matthi zijn oorspronkelijke tegenstander terug.  Ook Thomas vindt de binnenkant van de mand.  Sikopi stribbelt even tegen met schot tegen Nick, die na de vakwissel met een aflegger Goffa laat scoren.  Hij zelf maakt er 8-4 van, maar incasseert het laatste doelpunt van de eerste helft.

De tweede helft spelen onze panters in de meer tegen de wind beschutte hoek tegen het Sportcentergebouw aan. Thomas zet een strafworp om, voor een fout op een inloper van Karen.  Matthi incasseert, waarna Tine het achterverdedigen en het blokvermijden met een schotje afstraft.  De volgende aanval vergroot Thomas het verschil op schot.  Hij doet dat even later nog eens na een eigenaardige fase.  Na een beweging naar binnen wordt hij geblokkeerd door zijn tegenstander.  Appel voor strafworp van Thomas.  Niks van aan volgens de scheids.  De tegenstander van Thomas is afgeleid en hij knalt de bal dan maar zo binnen.  Een tweede maal straft Tine het afzakken van haar dame af.  Thomas krijgt een inloper tegen, 13-7.  Nog voor de tweede warmte time out mikt Matthi raak en wordt de volgende aanval foutief gehinderd bij inloper.  Thomas zet de strafworp om.  Sikopi gelooft er niet echt meer in en de spanning gaat uit de wedstrijd.  Veelvuldig balverlies, weinig afwerking, de seconden tikken traag weg.  Onze panters scoren net iets beter dan de tegenstander.  Lucas komt op het veld nadat Thomas van vak is verwisseld en hij neemt de twee laatste doelpunten voor zijn rekening.  Tussenin mist hij een strafworp.  Bij de rebound wordt hem de bal uit handen geslagen, zodat hij terug naar de stip kan.  Ditmaal geeft hij een pas naar Matthi.  Geen reactie van de scheids en discussie aan de lijn.  Het volgende staat letterlijk in de Spelregels over het nemen van een strafworp : “De strafworpnemer is verplicht te schieten en wanneer hij dit niet doet overtreedt hij §3.6 g (zie voorbeeld 5 in de spelregeltoelichtingen § 3.6 g –“ het bewust negeren van duidelijke schotkansen”).

Na een moeilijk start behaalden onze panters al bij al een gemakkelijke overwinning. De wedstrijd was bijna een kopie van de heenmatch waarin Sikopi in de tweede helft ook uitdoofde als een kaars.  Langs onze kant is er afwerkend zeker werk aan de winkel, maar als het vertrouwen terug in de ploeg komt, zal die vanzelf wel verbeteren.
Verrassing bij Borgerhout/GW die de punten moesten laten aan het bezoekende Voorwaarts. Zo komen we aan de leiding in het klassement met een puntje meer dan BGW.  In ieder geval een onverwachte en leuke opsteker.
Volgende week trekken we naar Merelbeke. Floriant is een moeilijk te bekampen thuisploeg die bovendien de punten hard nodig heeft om uit de degradatiezone te geraken.  Opletten geblazen dus.