Verslag Joki A - Blauw Wit A : 17 – 22 (11-14)
A: Brent (6), Nina (4), Merle (1), Thomas (1)
V: Kobe (6+s), Jan, Janne, Jente (3)
Wissels: Coen, Cynthia, Domien, Hannelore, Nils
Scheidsrechter : K. Broothaers

Frank had zijn computer bovengehaald en uitgerekend dat een overwinning tegen Joki de kampioenstitel zou verzekeren. Altijd leuk als je wat extra druk op de schouders van je spelers kan leggen.  Of was het een supporterlokker ?  Wat dat laatste betreft schat ik dat de blauwwitte supporters inderdaad in de meerderheid waren.  Die hadden geluk want de inkom bij Joki is blijkbaar gratis, tenzij ik de inkomcontrole gemist heb.

De wedstrijd start nog voor het eerste fluitsignaal met een wissel bij Joki. Heeft misschien iets te maken met de titelambities voor de B-ploeg ?  Nina laat het niet aan hart komen en knalt haar eerste bal meteen door de mand, waardoor ik opmerk dat de klok nog niet loopt.  Eventjes de man achter de knoppen wakker roepen.  Brent doet met een inloper de vakken draaien.  Het eerste doelpunt van Joki komt er van op de stip.  Kobe countert, waarna Merle een aflegger van Nina netjes afwerkt.  De thuisploeg getuigt van weerbaarheid en een scherp schot, zo ondervinden Kobe en Merle.  Kobe zet een aflegger van Jan om, gevolgd door een inloper tegen Janne.  De 4 puntenkloof staat er ongeveer halverwege de eerste helft na schoten van Nina, Jente en Kobe.  Jan krijgt er dadelijk eentje tegen, voor de coach van Joki zijn eerste time out neemt.  De klokkenist maakt hiervan gebruik om de resterende tijd te corrigeren.  Een fameuze peptalk heeft die coach in huis.  Joki dicht de kloof tegen Kobe en Brent.  Jente kan die remonte even afstoppen met een inloper, maar verdedigt daarna een instapper van een heer en krijgt strafworp tegen.  Brent behoudt de twee verschil, krijgt een schot en een strafworp voor opspringen tegen, 10-10.  Een paar minuten wil er geen bal door de korf tot Thomas en Brent in 2 aanvallen terug voor een voorsprong zorgen.  Kobe scoort uit snijden langs het blok, weliswaar via een pas met Jan.  Het doelpunt telt, maar de Spelregels luiden daar eigenlijk anders over : “Schieten is ook strafbaar wanneer de snijdende aanvaller zijn vrije positie eerst nog verbetert door samenspel met een medespeler en daarna schiet”.  Nina krijgt een schot tegen, maar scoort net voor de buzzer een inloper voor de ruststand, na een doelpunten rijke eerste helft.

Brent opent de tweede helft de score op vrijworp. Joki klampt de hele helft verbeten aan, maar komt niet meer dichter dan op 2 doelpunten.  Dit houdt de wedstrijd leuk om volgen en Frank bezig langs de lijn.  Hij wil langere aanvallen zien, na een reeks van een-schot-aanvallen.  Met 4 doelpunten voor tikt de tijd immers weg in ons voordeel.  Na een time out probeert de coach van Joki ook nog enkele tactische wissels uit.  Halverwege schiet Kobe 16-19 op het bord.  De vele inspanningen hebben bij een aantal spelers van beide ploegen duidelijk hun sporen nagelaten.  Dat merk je aan het verminderd loopvermogen en aan het missen van een strafworp langs beide zijden.  Daardoor ook volgt er een scoreloze periode van 9 min.  Als Frank dan een time out neemt is het mogelijk om reeds de bestelling van het kampioenenbal op te nemen.  Met een strafworp voor een fout op Jan omgezet door Kobe en een schot van Brent is het lot van Joki bezegeld.  Ze prikken nog eenmaal terug.  Als Kobe met nog een dikke minuut op de klok zijn zevende doelpunt door de mand jaagt, gunt Frank Nina, Kobe, Jan en Brent een applausvervanging.  Hannelore was al enkele minuten eerder ingekomen voor kapitein Jente.

Joki heeft zijn huid duur verkocht, niet alleen door scherp naar de mand te schieten maar ook door in verdediging veel rebounds te pakken. Ze stelden het geduld van onze spelers zo danig op de proef, waardoor die te veel korte aanvallen met snel balverlies gingen spelen.  “Uiteindelijk drijft kwaliteit altijd boven”, volgens een ervaren trainer (niet aanwezig in de zaal overigens) en dat was vandaag ook het geval.  Onze blauwwitjes waren de betere ploeg tussen de lijnen en konden terecht de zege claimen.  En uiteraard de titel !  Een dikke proficiat is op zijn plaats.