Verslag finale U19 : Boeckenberg A1 – Kwik : 12 - 17 (6-6)
A: Riet (1), Seppe (2+s), Thias, Evi
V: Jonas (1), Brent (1+2), Imke, Tine (1)
Wissels : Maline (3), Lisa, Sofie, Tibo
Scheidsrechter : T. Godefroid

Alhoewel de finale van de U19 een zekerheid was, blijft het behalen van de finale een enorme inspanning én de bekroning van al die inspanningen. Boeckenberg, spelers, coaches en supporters waren klaar om het beste van zichzelf te geven.  Want uit de competitie wisten we dat Kwik een te duchten tegenstander was.  Met een echte korfbalvloer zag de zaal er piekfijn uit.  Tijdens de voorstelling van de spelers even snel van bank wisselen, zodat de Kwik-spelers niet met onze supporters in de rug zaten en dan konden we er aan beginnen.

Van bij de start is het duidelijk dat beide teams super-nerveus zijn. Alleen is Kwik een stuk gretiger en vooral veel explosiever, vooral in verdediging.  Onze panters lukken er in het eerste kwartier niet in om een goede aanvalscombinaties op te zetten en lijden veel balverlies door slechte passen en tussenkomsten van de biekes.  Een time out van Glenn na 10 min. verandert daar bitter weinig aan.  Het is in die aanvangsfase logisch dat Kwik de bovenhand houdt via een inloper tegen Tine, en schoten tegen Brent en Thias.  Tussendoor had het scheidsrechtersduo wat technische communicatieproblemen, zodat de wedstrijd een minuutje of zo stil lag.  De inbreng van Maline in de plaats doet de eerste helft kantelen.  Brent scoort het eerste doelpunt op een aflegger van Jonas.  Er staat nog 9’31” op de klok.  De volgende aanval mag Thias naar de stip voor een fout op de steun voor een inloper van Evi.  Hij is zijn zenuwen nog niet de baas.  In dezelfde aanval kan Riet met een korte kans toch de aansluitingstreffer scoren.  Het wedstrijdbeeld is veel evenwichtiger nu.  Een schot tegen Jonas doet de Kwik-aanhang juichen.  Het schot van Maline in de volgende aanval brengt de panter-supporters in vervoering.  Een betere afwerking brengt Kwik terug 3 doelpunten voor.  Onze panters nemen het heft in handen in de laatste 4 min. zetten ze de scheve situatie recht.  Seppe scoort uit een aflegger van Seppe.  Riet snoept een onderschepte bal af van de heer tegen Jonas, waaruit die helemaal vrij kan binnenschieten.  De eerste kans op de gelijke stand wordt een strafworp, voor een fout op een inloper van Maline, maar die gaat naast.  De volgende aanval doet Maine het zelf met een vrijworp.

Na een moeilijke start belooft de gelijke stand aan de rust vuurwerk in de tweede helft. Kwik neemt andermaal de beste start.  In de eerste aanval gaat de bal op de stip voor een fout op een inloper tegen Tine.  Een paar aanvallen later krijgt Maline een inloper tegen, moeilijk te zien van waar ik zat, maar in ieder geval randje gesneden.  De volgende aanval mist Brent een open inloper, met 1 hand.  Toch vechten onze panters zich naast hun tegenstander in de score.  Na een geharrewar wordt Maline de bal uit handen geduwd en stip.  De volgende aanval wordt Maline foutief gehinderd bij een inloper en opnieuw.  Ditmaal is Brent tweemaal precies.  De tegenstander is niet onder de indruk.  Met 2 schoten tegen Jonas nemen ze alweer de leiding.  De volgende 5 min. zit de wedstrijd in een impasse.  Geen van beide teams krijgt de bal door de mand.  Op de bank stijgt de spanning voelbaar.  Eventjes zorgen als Riet pijn heeft aan de knie, na verzorging kan ze verder.  Kwik breekt de impasse met een inloper tegen Seppe, waarna Tibo inkomt voor Brent.  Maline brengt met een schot haar ploeg terug op 2 doelpunten.  De volgende 3 minuten kleuren echter helemaal geelzwart.  Glenn brengt Lisa die een paar goede schoten in huis heeft, geen enkele wil echter door de mand.  Kwik lukt wel 4 doelpunten en met nog 8’18” staan onze panters zwaar in het krijt, 9-15.  Met een strafworp op een inloper van Thias, omgezet door Seppe, een inloper van Seppe en een omdraaier van Tine vechten onze panters terug.  Een inloper tegen Thias zo’n 2’30” voor het einde doet echter de deur toe.  Het laatste doelpunt komt ook op naam van Kwik, de wedstrijd was dan al gespeeld.

Dit was niet bepaald het meest succesvolle zaalcompetitieslot, en ik doel hier niet enkel op de U19. Tegen de overwinning van Kwik was niks tegen in te brengen.  Over de ganse wedstrijd waren ze vechtlustiger, explosiever en scherper in de afwerking.  Niet dat onze U19 zich niet weerden.  Het bleek moeilijk om de juiste drive te vinden tegen deze nooit aflatende druk van Kwik.  Gefeliciteerd allemaal voor jullie aanhoudende inzet.  Maar de manier waarop Maline is ingevallen en gespeeld heeft …  Hoedje af.
Vandaag is het misschien geen troost, volgend jaar pakken jullie geheid die titel.