Wij ontvingen vandaag onderstaand bericht vanwege de Korfbalfederatie.

"De Raad van Bestuur van de KBKB heeft recent een beslissing genomen op het niveau van de spelregels die een impact heeft voor clubs, jeugdtrainers en jeugdspelers. Vandaar dat wij opteren om deze rechtstreeks te sturen naar de clubs en te herhalen in de volgende BM.

"Clubs zullen namelijk vanaf het afsluiten van de zaalcompetitie, dus vanaf de start van de 2de ronde veld en vanaf de eerstkomende bekerwedstrijden in het veld, in de mogelijkheid zijn om maximaal 8 wisselspelers te hebben bij alle wedstrijden, zowel senioren als jeugd van alle jeugdcategorieën

De Raad van Bestuur hoopt hiermee spelgelegenheid te creëren in alle categorieën. In bijlage (zie "lees meer" vinden jullie het relevante uittreksel van de reglementen. De reglementswijziging zal binnenkort ook zo terug te vinden zijn op de site van de KBKB."

PRAKTISCHE UITVOERING WISSELSPELERS

De Raad van Bestuur besliste, op basis van art. 2 Reglement van Wedstrijden om de toegelaten keuze als volgt in te vullen:

Optie A – terugkeren van speler

• Het aantal wisselspelers (reserven) kan maximaal 8 bedragen
  • Bij alle wedstrijden, zowel senioren als jeugd van alle jeugdcategorieën.
  • Veld en zaal

De Raad van Bestuur vaardigt eveneens volgende praktische regeling uit:

• Voor aanvang van de wedstrijd worden op het wedstrijdformulier de namen van alle spelers en alle wisselspelers die op de bank zullen zitten, op dat moment aanwezig of niet, genoteerd.
  • De scheidsrechter controleert de licenties van de aanwezige spelers en wisselspelers.
  • Na licentiecontrole is het niet meer mogelijk spelers of wisselspelers op het wedstrijdformulier toe te voegen.
  • De wedstrijd vangt aan met 8 spelers en de aanwezige wisselspelers.
  • Indien een wedstrijd met minder dan acht spelers aanvangt wordt het inbrengen van spelers als wissel beschouwd.
  • Opgegeven wisselspelers kunnen, na aanvang van de wedstrijd, nog steeds op de bank plaatsnemen. Licentie wordt dan gecontroleerd (persoon moet zich spontaan met licentie aanbieden) tijdens de rust of na de wedstrijd.
  • Een wisselspeler moet vooraleer hij in het spel ingebracht kan worden op de bank plaatsnemen. Inbrengen kan slechts tijdens de eerstvolgende spelonderbreking.
  • Een persoon, geschorst in een andere hoedanigheid dan als speler, kan als wisselspeler op de bank plaatnemen mits zij/hij:
    • de wedstrijd aanvangt
    • de periode dat zij/hij op de bank zit zich niet in het spelgebeuren inmengt noch coacht.
  • Na licentiecontrole wordt het vervangen van een op het wedstrijdformulier opgegeven speler door een wisselspeler als vervanging beschouwd.