Verslag : Blauw Wit A – Sikopi A : 18 - 16  (7-8)
A: Jelle, Lotte (2), Lander, Ana (3)
V: Ruben (1+s), Imke B (4), Zoë (1), Jan (s)
Wissels : Riet (2), Rino (3)

Scheidsrechter : M. Jacobs, L. Van Hellemont

De eerste thuiswedstrijd in Promo zorgde voor heel wat zenuwachtigheid bij de organisatie.  Veel en veel nieuw dat allemaal in orde moest komen.  De paar schoonheids- of beginnersfoutjes zorgden echter niet voor vertraging.  De wedstrijd startte stipt op tijd.  Ondanks het ietwat late uur vonden er toch redelijk wat supporters de weg naar de tribune.  Het belang van deze match zal daar niet vreemd aan geweest zijn.  Beide ploegen hebben de punten nodig in de strijd om het behoud.

Sikopi mag in zijn tweede aanval naar de stip voor een fout van Ruben onder de korf.  Het wordt de eerste van 3 missers.  De duels tussen de heren zijn stevig en die worden, naargelang de wedstrijd vordert alsmaar intenser.  Het duurt 5 min. voor we actie zien op het scorebord.  Het zijn onze girls die scoren, driemaal op rij : Ana en Lotte met schoten en Zoë met een knappe korte uitwijkbeweging kort bij de korf.  Het antwoord van Sikopi mag er zijn.  Met 5 tegendoelpunten op rij veranderen de bezoekers het spelbeeld.  Ondertussen groeit langs de lijn en op het veld het protest tegen een aantal beslissingen van de leiding.  Lotte stopt de opmars uit vrijworp, counter tegen Jan.  Vakwissel en schot Imke, onmiddellijk tegendoelpunt tegen Lotte.  Tweede strafworpmisser van Sikopi, gevolgd door een omdraaier uit steun tegen Imke, 5-8.  Na protest kijkt Jelle tegen groen aan, daarin gesteund door Tom.  Tweemaal groen, eenmaal 3 minuten geen wissels.  Maar onze dames bijten van zich af.  Schoten van Ana en Imke zorgen voor het kleinste verschil.  Twee minuten voor rust mist Sikopi strafworp nummer 3.

Na een schot tegen Lander bij het begin van de tweede helft, besluit Tom tot een aantal tactische wissels tussen Lotte en de licht gekwetste Riet.  Al de eerste aanval na haar inbreng vindt Riet de mand.  Rino, ingekomen voor Jelle, effent de score en Lotte komt terug voor de verdediging.  De coach van de Pioniers voelt de druk en neemt een time out.  De volgende 20 min. zien we haast heroïsche gevechten onder de korf voor de rebound, zonder al te veel tussenkomst van de leiding.  Imke zet een vrijworp om.  Tegen Ana wordt het gelijk.  Vlak voor de buzzer raakt een schot de mand en, terwijl de spelers van Sikopi daardoor zijn afgeleid, pikt Rino de bal op voor een inloper.  Drie minuten later mikt hij zijn derde door de mand.  Een schot tegen Lander wordt gecounterd door Ruben met een omdraaier uit de steun.  We zijn halverwege de tweede helft en Sikopi neemt de tweede time out.  Jan krijgt een wegtrekkertje tegen en Jelle neemt de plaats in van Lander.  Imke heeft pech als ze bij de balrecuperatie met een heer misschien net iets te laat is en de scheids hiervoor strafworp fluit.  De bordjes hangen alweer gelijk, 13-13.  Een schot tegen Ana en voorsprong voor de bezoekers.  Onze spelers strijden voort.  Bal uit handen in de steun en Jan zet de stip om.  Mental coaching, het helpt.  Ana scoort een inloper met 1 hand en viert met een vreugdedansje.  Tegen Ruben wordt het na de inworp gelijk, maar na de vakwissel zet Imke een vrijworp om, 16-15.  Het gevechtskorfbal groeit naar een apotheose, maar Tom brengt rust met een time out.  Na hernemen mag Ruben succesvol naar de stip.  De volgende aanval scoort Riet een inloper, 18-15.  Er staat nog 2’28” op de timer.  De zege is binnen, want de bezoekers zorgen op iets meer dan een halve minuut voor affluiten voor de eindstand.

Zeker geen hoogstaande korfbalwedstrijd, daarvoor waren de duels te fel en de wedstrijdleiding, met alle respect, te wankel.  Onze blauwwitjes hebben laten zien dat ze op die manier niet klein te krijgen zijn.  Het is misschien een boude bewering, maar de groene kaarten hebben een gunstige impact gehad op het verdere verloop van de match.  Ze brachten 3 minuten van bezinning en inzicht.  Om maar te zwijgen van de prachtige inbreng van Rino.  Ondanks, of misschien beter, dank zij het harde werk van onze heren gaan de bloemen naar onze dames.  Zij scoorden in de eerste helft alle 7 doelpunten en 6 stuks in de tweede.  Knap, knap, knap.
Volgende zaterdag gaat Blauw Wit op bezoek bij Rijko, dat op de eerste dag een flinke tik kreeg van Leuven, maar nu wel de puntjes pakte op Scaldis in een zeer doelpuntenrijke wedstrijd.  Inworp om 19u30, allen daarheen.