Verslag : Blauw Wit A – RIJKO A : 24 - 19  (13-11)
A: Jelle (4+s), Urs (4), Yoni (1), Lotte (1)
V: Imke (5), Brent (2+3s), Thomas (1), Anna (2)
Wissels: geen

Scheids : Steve De Jonghe

Na de gemiste openingswedstrijd vorige week hadden onze blauwwitjes wel een en ander goed te maken.  De talrijk opgekomen supporters wilden daarom een felle ploeg tussen de lijnen zien.  Ze hadden geluk.  Odette had de kust verzand, Oost-Vlaanderen overvloedig overgoten met hemelwater, maar bleef weldadig kalm op het Sportcenter.  Geen of nauwelijks regen of wind, een ideaal korfbalweertje dus.  Heel het circus verhuisde wel naar het C-veld, in afwachting dat het kunstgras de put in de gele ovaal van het A-veld overwoekert.

De B-tjes poogden met een formidabele remonte in de tweede helft, de teleurstellende kloof van de eerste helft goed te maken.  Ei zo na slaagden ze hierin, maar het schip strandde op 2 doelpunten.

De start van de A-ploeg blijkt volkomen in overeenstemming met die van de B-ploeg.  Rijko stoort op iedere ballijn en op de steun, waardoor de aanvalscombinaties van het eerste aanvalsvak zeer stroef lopen.  De bezoekers doen de vakken draaien.  Het tweede aanvalsvak laat zich de kaas niet van het brood eten en effent : Brent van op de stip en een schot van Anna.  Met een ver schot brengt Lotte haar team voor de eerste maal op voorsprong, via strafworp wordt het andermaal gelijk.  We zijn amper 9 min. ver.  Thomas en Brent dwingen Rijko in de achtervolging, wat uiteindelijk de rode draad in deze wedstrijd zal blijken te zijn.  En de bezoekers doen dit goed, vooral via de dame tegen Lotte die met een scherp schot de binnenkant van de mand gemakkelijk vindt, 8-8.  Nu zorgt het eerste aanvalsvak voor een tweede kloofje, met schoten van Urs en Yoni.  Imke doet er eentje bij.  Rijko plooit niet.  De duivelse dame tegen Lotte en een heer zorgen voor de aansluiter.  Met de rust in zicht gaat de nek aan nek voort : schot van Urs gecounterd met een schot.  Imke heeft echter het laatste woord in deze spannende helft en zet een vrijworp om.

Benieuwd of Tim tijdens de rust een oplossing heeft aangeboden voor de druk op de ballijnen en de steun.  Want dat zorgde heel die eerste helft voor heel wat problemen.  Gelukkig waren onze blauwwitjes nu wel bij schot, beter als de tegenstander zelfs.  Met 13 doelpunten stonden er al twee stuks meer op het scorebord dan vorige week.

Gedurende een groot deel van de tweede helft is het nagelbijten bij de supporters.  Rijko komt nu verdedigend ook onder druk, waardoor gedurende een minuutje of 10 nauwelijks een bal naar de mand gaat.  Helaas marcheert het langs onze kant niet veel beter.  Yoni loopt een dubbele marathon, maar raakt nauwelijks in de steun.  En als ze daar toch in lukt wordt ze overhoop gebuffeld door de aanstormende Jelle en zijn tegenstander.  Ze verbijt de pijn en speelt verder.  Ondertussen behielden onze spelers het tweepuntenkloofje, moeizaam maar toch.  Wel scoorde de bezoekers eerst, waarna er viermaal een tegengoal kwam.  Met iets minder dan een kwartier te gaan, zorgt Jelle voor de drie verschil, 18-15.  De match wordt heftig en heftiger, de spelers meer verbeten.  Rijko nadert tot op een punt.  Imke en Jelle brengen wat rust in de gelederen.  De bezoekers sputteren nog eenmaal tegen voor ze plooien voor de schotkracht van Imke en Anna.  De laatste minuten zijn ingegaan.  Na een strafworp langs elke kant zorgt Imke net als in de eerste helft voor het orgelpunt.

Een spannende wedstrijd, die in de laatste 10 minuten beslecht wordt, meer vragen de supporters eigenlijk niet.  Want ik had zelfs de indruk dat Rijko zich kon schikken in het resultaat.  Een waar onze spelers hard voor hebben gewerkt.  Makkelijk was het niet om van de sterk opzittende tegenstander los te komen.  Dat onze dames daar flink hebben aan bijgedragen, niet enkel met 9 doelpunten, maar ook met tomeloze inzet, verdient een pluimpje.  Geniet van deze overwinning met de voetjes op de grond.  Want er is nog werk aan de winkel om beter met de verdedigende druk te leren omgaan.
De rest van de wedstrijden in hoofdklasse 1 wordt vandaag gespeeld.