Verslag 21/09 : Blauw Wit A – Rijko A : 20 - 17  (8-10)
A: Nils, Jelle (1+4s), Sophie, Imke (2)
V: Brent (3s), Kobe (1), Yentl (4), Lynn (1)
Wissels: Yannis (4)

Als afsluiter van een zonovergoten warme nazomerdag ontmoeten we vandaag op eigen veld Rijko, voorlopig nog puntenloos in het klassement.

Dat onze tegenstander dus gebrand is om die nul vandaag tegen ons uit de rangschikking te knokken is een understatement.   Rijko trakteert ons onmiddellijk bij aanvang op stevig fysiek spel, wat onze spelers even naar adem doet happen en zich in de eerste 5 minuten vertaalt in een zenuwachtig en opgefokt spelbeeld, met rommelige aanvallen en een falende afwerking langs beide kanten.  De bal lijkt bij momenten recht uit een hete oven te komen.  Zo prijkt na een dikke 5 minuten de brilscore nog steeds op het bord.

Even later opent een Rijko-heer dan toch de score via schot, gevolgd door een treffer van Imke en opnieuw Rijko, 1-2.  Na een fout op hun dame laat onze tegenstander een strafworp onbenut, waarna Lynn achter de korf voor de gelijkmaker zorgt.  Kobe en Lynn incasseren elk een schot en na nog een korte kans van een Rijko-dame staan we plots 3 punten in het krijt, 2-5.  Brent legt zijn zelf verdiende strafworp binnen maar Rijko doet net hetzelfde na fouten van Kobe en Imke, tussendoor gecounterd door een vrijworp, prima omgezet door Yentl.  Na nog een tussendoortje van een Rijko-dame op inloper staan we 4 punten achter, 4-8.  Ondertussen werd Nils vervangen door Yannis en komen we opnieuw 3 punten dichterbij via 2 strafworpen, omgezet door Brent en Jelle en een schot van Yannis, 7-8.  Vlak voor de rust vergroot Rijko via 2 schoten wederom de kloof, mist Jelle helaas zijn zelf verdiende strafworp maar knalt Yannis ons toch naar een hoopgevende 8-10 ruststand.

Na de rust hoopt onze tegenstander dat wij, na een helft intensief bijbenen, eindelijk de handdoek in de ring zullen gooien, maar onze Blauw Witten hebben al meermaals bewezen dat zij, mits een deftig plan van aanpak, de wedstrijd nog kunnen doen kantelen.

Dat lijkt in eerste instantie ook te gaan gebeuren via schot van Kobe en inlopers van Yentl en Jelle, waardoor we zowaar voor het eerst in deze match op voorsprong komen, 11-10.  Het antwoord van Rijko laat echter weer niet lang op zich wachten.  Met 3 schoten op rij zetten zij een domper op ons remonteplannetje en maken zij met 11-13 opnieuw brandhout van onze voorsprong.  Toch begint de Rijko-defensie stilaan gaten te vertonen, want in een mum van tijd buigen we onze achterstand om in een 3-punten voorsprong na een slimme omdraaier van Imke vanuit de steun, erop en erover via netjes afgewerkte strafworpen van Brent en Jelle, twee schoten van Yannis en nog één van Yentl.  Rijko weet al die tijd slechts éénmaal tegen te prikken waardoor we de tweede keer in deze wedstrijd de leiding nemen met 17-14.  Een Rijko-dame sputtert even tegen via schot maar een inloper door de tegenstander van Brent wordt afgekeurd wegens verdedigd, waardoor de schade beperkt blijft.  Met nog 10 minuten te gaan neemt Tim een time out om zijn spelers op de rails te houden, tot rust en kalmte aan te manen en de delicate voorsprong liefst niet meer uit handen te geven.  De Rijko-veer lijkt nu definitief gebroken en hun fouten op onze doorlopers betalen ze opnieuw met twee strafworpen, beiden proper omgezet door Jelle, 19-15.  Kobe krijgt nog wel een schot tegen maar als wij de wedstrijd in de laatste fase slim aanpakken dan kan en mag de zege ons niet meer ontglippen.  Met nimmer aflatende inzet coacht Tim zijn team verder doorheen de laatste cruciale minuten en grijpt de coach van Rijko, intussen de wanhoop nabij, naar zijn wissel- en time-outbordjes.  Brent weet nog een strafworp te ontfutselen, mist die helaas, maar Yentl tekent in diezelfde aanval nog via schot voor onze 20ste  van de avond.  Tenslotte heeft Rijko op de valreep nog het laatste woord via strafworp maar dat kan onze pret niet meer drukken !  Buit binnen met een eindstand van 20-17.

Een zenuwachtige pot korfbal, gedomineerd door in totaal maar liefst 13 (!) al dan niet terechte strafworpen.  Waar onze tegenstander in de eerste helft nog de baas was, groeide naar het einde toe vooral hun frustratie, ten koste van hun efficiënte, waarvan wij in de 2de helft wisten te profiteren en het laken alsnog naar ons konden toetrekken.  Dat inzet, samenwerking en communicatie een stevige optie op winst bieden, weten we allemaal maar al te goed, maar jullie hebben dat in deze wedstrijd, in tegenstelling tot vorige week, wel getoond door opnieuw een achterstand in winst om te zetten.  Een verdiende overwinning en hopelijk meer van dat volgende week tegen Ganda !

Patricia