Verslag : Blauw Wit A – HMKC A : 16 - 16  (10-7)
A: Imke (2), Brent (1+s), Thomas, Anna (1)
V: Jelle (4s), Urs (2), Yoni (1), Lotte (2)
Wissels: Jan, Nina (1), Sofie

Scheids : Eddy Mertens

Vorige week bleek leider Verde een onmogelijke opdracht.  Tegen HMKC, dat puntenloos bleef, zou dit toch anders moeten zijn.  De wedstrijden kunnen terug op het A-veld, want de put voor de paal is hersteld.  Gelukkig maar, want daar bieden de gebouwen enige bescherming tegen de wispelturige wind.  Tegen de regen daarentegen is geen kruid gewassen.  De B-ploeg had al een uitgebreide douche gekregen en ook de opwarming en de start van de wedstrijd van de A-ploeg bleef niet gespaard van rijkelijk hemels vocht.

De start is ondanks de omstandigheden veelbelovend.  Het eerste aanvalsvak doet snel haar werk.  Zo snel dat ik het eerste doelpunt mis, nummer 2 komt op naam van Imke.  Het andere vak heeft het aanvallend moeilijker door de stug opzittende verdediging.  Jelle zet een strafworp om voor fout op Urs.  De volgende aanval vegen de bezoekers de nul van het bord..  Imke zet een vrijworp om, waarna een doelpunt van Thomas onder de korf terecht wordt afgekeurd voor verdedigd.  Jammer.  HMKC zet eveneens een vrijworp om.  De volgende minuten scoren onze spelers telkens eerst.  Pas de derde keer kunnen ze het verschil naar 4 vergroten.  Het sein om in verdediging even de riem te lossen ?  In twee opeenvolgende aanvallen mikken de bezoekers raak, 8-6, een wake up call.  Jelle zet een stip om voor fout op de inlopende Lotte, die 3 min. later een vrijworp binnen mikt en daarmee wat ademruimte geeft.  Even, want een wegtrekker uit de korf tegen Urs brengt HMKC eentje dichter en de ruststand op het bord.

Uit heel het verloop van de eerste helft is het duidelijk dat de Hobokenaars hun huid duur willen verkopen.  Veel druk in verdediging, zowel op de man als op de ballijnen, zorgde langs onze kant voor veel balverlies.  Gelukkig bleef de afwerking bij de bezoekers achterwege waardoor Blauw Wit toch met een voorsprong de rust in kon gaan.

Deze trend wordt in de eerste 10 min. van de tweede helft bevestigd.  HMKC scoort, Urs countert, strafworp tegen Thomas, Anna na overname op Imke, een wegtrekker tegen Urs en de derde stip van Jelle : het staat 13-10.  So far so good.  Na deze inleiding neemt de coach van HMKC een time out die zorgt voor de kanteling in de wedstrijd.  De bezoekers voeren de druk in verdediging zo mogelijk nog op.  Vooral het eerste aanvalsvak heeft het daar bijzonder moeilijk mee en komt nauwelijks tot een combinatie die naam waardig.  HMKC mag een eerste keer naar de stip voor een fout van Jelle op een inloper, opvallend is hier de vertraging waarmee de scheids deze strafworp fluit.  Met een inloper wordt alles gelijk, 13-13, nog een kwartiertje te spelen.  De druk is voelbaar.  Jelle mist een eerste strafworp, doet dit 2 min. later beter en een schot van Urs brengt wat verlichting.  Doch de problemen in het eerste aanvalsvak blijven bestaan.  Uiteindelijk wisselt Tim drie spelers in dat vak en komen Nina, Sofie en Jan tussen de lijnen.  Enkel Thomas blijft staan.  Met een dikke 4 min. te gaan scoort Nina een omdraaier, 16-13.  De winst lijkt binnen.  Een strafworp voor de bezoekers en de vakken draaien.  HMKC zakt af in verdediging en daar weten onze aanvallers geen raad mee.  Drie korte aanvallen, drie schoten en evenveel missers zorgen dat verdediging te snel onder druk komt.  Een schot tegen Thomas doet die druk nog toenemen.  Het onvermijdelijke gebeurt dan ook.  Een inloper, een strafworp en gelijk.  Nina waagt nog een laatste te verre poging op schot voor de scheids affluit.

Een punt verloren, zoveel is zeker.  De oorzaken zijn legio.  Eerst en vooral krediet geven aan HMKC dat tot de laatste seconde bleef knokken.  Daarna even in eigen boezem kijken en afvragen waarom er in de laatste 25 min. slechts driemaal gescoord werd en waarom een voorsprong van 3 doelpunten met nog 4 minuten op de klok niet naar een overwinning leidde.  Jammer.

Volgende week wordt de reeks van thuiswedstrijden onderbroken en gaat Blauw Wit op zondag op bezoek bij het tot nu toe puntenloze ASKC.  Deze ploeg vecht vandaag (zondag) een staartduel uit met Spartacus/NDN.