Verslag finale Beker v België : Borgerhout/GW – Boeckenberg : 20 – 24 (12-12)
A: Jesse DB (8+2s), Jolien H, Sara G (1), Glenn G (1)
V: Nikki S (6+2s), Karen VC (1), Matthi D (2), Jeff C (1)
Wissels : Thomas T, Lucas DR
Scheidsrechter : M. Wensma

Borgerhout/GW is momenteel de ploeg in vorm, vooral na de opsteker door de winst tegen AKC/Luma. Bij onze panters zagen we in de loop van vorige week het vormpeil eveneens stijgen, alhoewel de batterijen tegen Meeuwen duidelijk leeg waren.  Een wedstrijdloze week moet voldoende zijn om die terug op te laden en volledig te focussen op deze bekerfinale.  Het zou daarom wel eens een heel pittige match kunnen worden.  De verwachtingen waren in elk geval hoog gespannen.

BGW toont in de eerste aanval met een schot tegen Jeff – ze hebben de toss gewonnen en werpen dus in – dat ook zij de Beker begeren. Jesse effent meteen en zo is de toon van de eerste helft ongeveer gezet.  Uit een vrijworp brengt Nikki haar ploeg op voorsprong.  De zebra’s counteren via een schot tegen Goffa en een strafworp tegen Jeff.  Na een vlotte combinatie wordt Jesse foutief verdedigd bij een instapper en mag gelijk maken van op de stip.  BGW blijft de forcing voeren en loopt 3 doelpunten uit.  Een schot van Jesse stuit deze opmars, gelukkig.  Hij krijgt na de vakwissel een inloper tegen, maar nu benut Nikki haar tweede vrijworp om het verschil op 2 te houden.  We zijn halverwege de eerste helft en Luc neemt een time out.  Meer druk in verdediging is de boodschap.  In de volgende aanvallen zorgen schoten van Jesse, Nikki en Sara dat onze panters op een doelpunt komen.  BGW kan echter telkens tegenscoren.  Nogmaals Nikki voor 10-9 en als BGW verzuimd om te scoren, maakt ze een aflegger van Jeff keurig af van uit het achterveld.  Jesse krijgt een nieuwe verdediger.  Met een strafworp tegen Karen komt de tegenstander terug op voorsprong.  Bij een uitwijkbeweging van Jesse, loopt zijn tegenstander de bal uit de handen van Jolien in steun.  Scheids- en lijnrechter blijven stoïcijns, wat Luc er toe aanzet om een spurtje te trekken om zijn protest duidelijk te maken aan de lijnrechter.  Gelukkig blijft ook dit ongestraft.  Even is de concentratie weg en kan BGW een omdraaier scoren.  De volgende aanval wordt Karen tegengehouden en Nikki, die ondertussen een nieuwe tegenstander heeft gekregen, zet de strafworp om.  Een minuutje voor tijd schiet Matthi de gelijkmaker door de mand, 12-12.  De storm van de achterburen doorstaan.

Ook na hernemen starten de zebra’s het best, door tweemaal te scoren tegen Matthi. Tussendoor miste Jesse een strafworp.  Nikki schiet onmiddellijk na de vakwissel binnen en Jeff maakt gelijk in de rebound ondanks een tik van de tegenstander.  In die korte tijd, er is zo’n 7 min. verstreken, is het spel van BGW langzaamaan statischer en statischer geworden.  De verdedigende druk van onze dames op elke steun begint bij een aantal van hun tegenstanders zijn tol te eisen.  Ook de coach heeft dit gezien en neemt een time out.  Bij hernemen schiet Jesse raak en doet dit de volgende aanval nog eens dunnetjes over, met als gevolg dat hij zijn eerste tegenstander terug tegen krijgt.  Het hek is echter van de dam.  Nikki wordt tegengehouden bij inloper en zet de strafworp om.  Iets later mikt ook Karen raak.  Terug in aanval vergroot Jesse de kloof, eerst op schot en daarna door het omzetten van een strafworp voor een fout op de pas naar de vrije Goffa.  Matthi doet er nog eentje bij.  Deze 0-9 beslecht in een kwartier tijd de wedstrijd.  Oh zeker met nog een kwartier te gaan gooit BGW alles in de strijd.  Ze komen terug tot 18-22 met nog een minuutje of 8 op de klok, maar het 10de doelpunt van Jesse en een schot van Goffa ontnemen alle hoop op winst.  Onder een daverend applaus van onze supporters krijgen Jesse en Jeff een vervanging, zodat Thomas en Lucas nog eventjes tussen de lijnen komen.

Na een spannende en gelijk opgaande eerste helft namen onze panters in de tweede helft de maat van hun tegenstander. Je zag het aan de spelers al tijdens de wedstrijd : een zware last viel van hun schouders.  Het lukte weer en de 0-9 was daar een rechtstreeks gevolg van.  Langs de andere kant respect voor BGW, die in een sportief duel strijdend hun meerdere hebben erkend.  De tweede helft kende dan wel niet de spanning van de eerste helft, voor de neutrale toeschouwer bleef het een korfbalwedstrijd.  Neutrale toeschouwers ?  Voor onze supporterskern zat een groep youngsters, panterwelpen, gedurende een hele wedstrijd hun voorbeelden tussen de lijnen voortdurend en onvermoeibaar aan te moedigen.  Mooi om te zien, leuk om te horen, de toekomst !  Fantastisch, maar jammergenoeg geen foto van.

De Beker van Steenbergen verhuisde naar het Boeckenberg Sportcenter, niet geheel de intentie van de organisator AKC/Luma, die ook vandaag weer puik werk leverde. Geen paniek, we zullen hem goed verzorgen.