Verslag veldfinale U13 : Boeckenberg A – Neerlandia A : 11 - 7  (6-4)
A: Lou (1), Jun, Maura (3), Camille
V: Eppo (2), Per (2), Liv (2), Noor (s)
Wissels : Kasper, Cleo, Hannah, Othmane; bank : Elise

Scheidsrechter : M. Cooreman

Opnieuw stond onze U13 in een finale, als enige vertegenwoordiger van Boeckenberg ditmaal.  Tegen een tegenstander waartegen nog niet zoveel gespeeld werd afgelopen seizoen.  Coach Gert was dus op verkenning getrokken om de tegenstander zelf en aan de spelers te leren kennen.
Altijd leuk, mooi weer en heel wat supporters langs de lijn.  Die van Neerlandia hadden de verplaatsing met een dubbeldeksbus gemaakt, bij de pantersupporters waren er enkelen die zelfs een camper hadden gehuurd voor deze verplaatsing.
Voor aanvang van de wedstrijd werd het 100-jarig Minerva in de bloemetjes gezet.  Prima organisatie overigens.

Ervaring zat en toch bol van de zenuwen.  Het begin van de eerste helft verloopt bijgevolg hectisch en Neerlandia profiteert.  Nadat ze een strafworp missen, benutten ze een botsing tussen Liv en Eppo om het openingsdoelpunt te scoren.  Maura effent dadelijk uit vrijworp.  De gentenaars replikeren met een schot uit het achterveld, waarna Eppo een inloper op een (een)handige en knappe manier afwerkt.  Drie aanvallen, drie doelpunten, het gaat vlot.  Zo’n hevige start vraagt om een adempauze.  De koppeltjes raken op mekaar ingesteld, de zenuwen onder controle.  Het vervolg : een inloper van Camille gaat net naast.  Zo kan Neerlandia op voorsprong komen van op de stip, na foute verdediging op een inloper.  Wegens de ongelijkheid in lengte wisselt coach Gert Lou en Per van vak, met dank aan Casper.  Tussen de wissels in zet Maura de bordjes op 3-3 met een omdraaier uit de steun.  De volgende aanval brengt Noor van op de stip haar ploeg voor de eerste maal op voorsprong.  Liv doet er met een schot een schepje bovenop.  Aanleiding voor de coach van Neerlandia om een time out te nemen.  Hij wil absoluut verhinderen dat onze pantertjes weglopen in de score.  Dat lijkt te lukken, maar Per countert met een inloper het schot tegen Noor.  Daarna mist Neerlandia nog een stip voor de aansluiter en is het tijd om te rusten.

Heel wat onderbrekingen in die eerste helft : voor blessures van Eppo en Liv na de botsing en de enkel van Maura en voor schoenveters die niet geknoopt bleven.  Ook in het begin van de tweede helft moet Rik het veld op voor verzorging van de verzwikte enkel van Live.  De spelers van U13 zijn taai en zetten door.

Bij het begin van de tweede helft voert de coach van Neerlandia een gelijkaardige herenwissel door.  Zo komt die lange heer terug in het vak van Lou terecht, maar ditmaal neemt Jun hem voor zijn rekening.  Eppo vergroot de voorsprong op inloper.  Lou daarentegen heeft pech, zijn schot draait uit de mand.  Daarna wordt het spel wat slordig en overhaast.  Gert probeert in een time out zijn spelers terug op een lijn te krijgen.  En dat lukt, want onmiddellijk na deze time out scoren Lou en Maura een inloper.  Tussenin kwam Cleo op het veld in de plaats van Camille.  Het derde doelpunt, een schot van Per, wordt door de scheids niet toegekend wegens verdedigd.  Maakt de 9-4 voorsprong onze spelers overmoedig ?  Eppo komt te laat om de pas op de steun te storen en krijgt een omdraaier tegen.  De volgende aanval gaat de bal op de stip na een inloper tegen Maura.  Gelukkig kan Liv met een schot dit offensief een halt toeroepen, 10-6.  Er staan nog een 8 min. op de klok.  De match valt dan in een soort status quo.  Neerlandia wil wel, maar speelt te weinig georganiseerd om echt gevaarlijk te worden.  Onze spelers lijken het moeilijk te hebben met het concept “controle”.  De tijd tikt ondertussen weg in hun voordeel.  Op iets meer dan 2 min. van het einde fluit de scheids voor een vrijworp, fout op de steun.  Dame draait zich om, doelt, raak … en de scheids laat het doelpunt tellen.  Vreemd.  Het slotwoord is echter voor Per die met een schot op het eindsignaal de eindstand vastlegt.

Eerst en vooral : PROFICIAT !  Wat een wedstrijd !  Vlot over en weer, spannend, veel doelpunten : alles wat een wedstrijd moet hebben.  Daarin waren onze U13’ers de betere ploeg;  Ze hebben verdiend gewonnen.  Het is sneu voor Othmane en Hannah, die klaar stonden om in te vallen, dat de tijd ontbrak.  Dapper van Elise om met een gebroken arm aanwezig te zijn en haar ploeggenootjes te komen steunen.  Een ding moeten jullie leren : de beslissingen van de scheidsrechter aanvaarden, ook al ben je er niet mee akkoord.  Nu zag ik tranen van frustratie en Lou die na zijn gelukte inloper deze frustratie letterlijk uit zijn lijf sprong.  Gelukkig heeft dit jullie prestatie niet beïnvloed en konden jullie meer dan verdiend de kampioenenbeker in de lucht steken.  Knap !
Bedankt Marco (Actiefotografie) voor de mooie foto's.