Verslag : Sikopi A - Boeckenberg A : 11 - 21  (5-12)
A: Joppe B (s), Tess M (4), Tibo D (3+s), Sara G (1+s)
V: Jolien H (3), Tess V (s), Thomas T (1+s), Jordan DV (2+s)
Wissels : Lucas DR (1), Thias VG
Scheidsrechters : R. Dardenne, T. Vlaminckx

De foto in het clubhuis van Sikopi herinnert me telkens aan het pijnlijk verlies van de veldfinale in 2012.  Toen kraakten in de tweede helft onze spelers fysiek onder de last van een zwaar en lang seizoen en een loden hitte.  Die warmte was er vandaag ook, net zoals de druk om door winst het perspectief op de kruisfinale te behouden.  Johannis kon terug beschikken over Sara en koos voor Tibo in plaats van Lucas.  Iedereen was klaar om stap 2 te nemen, terwijl de opkomst van de supporters eerder aan de lage kant lag.

Tibo bedankt voor zijn selectie met de openingstreffer.  De Pioniers spelen in de aanvangsfase goed mee en houden gelijke tred via een schot tegen Jordan.  Het eerste schot van Jolien is ook raak, de gelijkmaker komt van de stip.  Onze panters brengen veel verdedigende druk.  Sikopi komt moeilijk tot combineren en krijgt daardoor ook weinig doelkansen.  Als er daar bovenop een stip gemist wordt, kunnen onze panters al snel voor een eerste kloof zorgen via een stip en een inloper van Sara en een stip van Jordan voor een fout in de rebound.  Even prikt de thuisploeg tegen doch onze spelers gaan door op hun elan.  De enige onderbreking is de technische time out.  “Drinken !”, roept de ref.  Na een stip tegen Tibo worden de laatste 10 min. ingekleurd door de dames.  Tess M, bijzonder goed bij schot vandaag, schiet tweemaal raak en krijgt na de vakwissel een doelpunt en een andere dame tegen.  Jol had net daarvoor ook al een andere tegenstandsters mogen begroeten.  Tess V wordt gehinderd bij inloper, mist ruim de eerste poging van op de stip, mag wegens te vroeg inkomen opnieuw proberen en scoort.  Haar naamgenote legt de ruststand vast.

Tibo begint de tweede helft net zoals de eerste : schot en binnen.  De volgende aanval mikt Jordan een vluchtschotje door de mand.  Knap.  Na een stip tegen, krijgt Tibo ruim de tijd om een inloper in drie tijden af te ronden.  Thomas moet langer wachten voor hij een strafworp mag nemen : eerst een time out, gevolgd door een wissel bij Sikopi.  Jolien tekent voor de 10 verschil met nog ruim 23 min. op de klok.  Dat verschil wordt in de volgende 10 min. verder uitgediept tot een dozijn, 8-20, door een stip van Tibo en schoten van Jol en Lucas.  Die is tussen de lijnen gekomen voor Jordan, die bevangen werd door de warmte.  De drankpauze kwam voor hem misschien net iets te laat.  Gelukkig kent de thuisploeg een korte opflakkering en kan zo de kloof iets kleiner maken.  Maar naarmate de tijd verstrijkt, blijken spelers en scheidsrechters meer en meer naar schaduw en verfrissing te verlangen.  Het eindsignaal klinkt voor iedereen als een verlossing.

Vandaag heb ik een sterk verdedigende panterploeg gezien.  De druk op de ballijnen hield de Sikopi aanval grotendeels in bedwang.  Afwerkend kon het beter.  Soms leek het wel doeltjeskermis, de mand vinden op die momenten lukte echter niet.  Het vizier zal dus scherper afgesteld moeten worden, want de kruisfinales komen er aan.  Door de winst van BGW thuis tegen Floriant (toch verrassend) en die van AKC tegen Voorwaarts zijn de 4 kruisfinalisten bekend : BGW en Floriant elk met 18 punten, Boeckenberg en AKC elk met 17.  Zeer close !  De wedstrijden van volgende week zullen de volgorde in de rangschikking bepalen. Sikopi moet nog een weekje wachten om zijn tegenstander in de runner up-wedstrijd te kennen.  Meeuwen en Putse gaan in een rechtstreeks duel uitmaken wie kampioen wordt in Promo.